ILPP1/443-94/13-5/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-94/13-5/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportem nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej oraz zastosowania art. 32 ustawy do podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportem nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej oraz zastosowania art. 32 ustawy do podstawy opodatkowania. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz o dowód wpłaty dodatkowej opłaty za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką jawną, podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany planuje utworzenie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA), w której będzie komplementariuszem.

Wnioskodawca rozważa sytuację, w której do SKA wniesie aport w postaci dwóch nieruchomości:

a.

pierwszą, obejmującą działkę nr X (dalej: Nieruchomość 1) i

b.

drugą, obejmującą działkę nr Y (dalej: Nieruchomość 2).

Nieruchomości te powstały w wyniku podziału decyzją administracyjną (dalej: Decyzja podziałowa) działki nr Z. Działka nr Z (podzielona Decyzją podziałową na działki nr X i nr Y) znajduje się na obszarze przeznaczonym pod aktywizację gospodarczą zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomość 1 położona jest na terenach przemysłowych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość 1 jest zabudowana budynkiem biurowym. W stosunku do tego budynku nie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił też na ten budynek żadnych nakładów czy wydatków na jego ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieruchomość 2 jest położona na zurbanizowanych terenach niezabudowanych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość 2 jest niezabudowana.

Wartość wnoszonych aportem nieruchomości, tj. Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2, określona zostanie w statucie SKA. Zainteresowany przewiduje przy tym, że wartości Nieruchomości 1 lub Nieruchomości 2 określone zostaną na kwotę niższą niż ich wartość rynkowa. Wnioskodawca nie wyklucza, że wartości Nieruchomości 1 lub Nieruchomości 2 zostaną określone na kwotę niższą od wartości księgowej tych nieruchomości ujawnionej w ewidencji Zainteresowanego.

Z pisma z dnia 16 kwietnia 2013 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

1.

Wnioskodawca wszedł w posiadanie budynku biurowego znajdującego się na działce nr X w drodze zawarcia umowy kupna tej nieruchomości w roku 1999.

2.

Nabycie przedmiotowego budynku nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nabycie było opodatkowane opłatą skarbową.

3.

Zainteresowany nie posiada informacji, czy zbywca budynku był zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Czynność zakupu działki przez Wnioskodawcę nie została udokumentowana fakturą VAT.

4.

Przedmiotowy budynek nie był udostępniany osobom trzecim na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej.

5.

Jak wskazano we wniosku, działka nr Y - wydzielona z działki Z - znajduje się na obszarze przeznaczonym pod aktywizację gospodarczą zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przedstawionym stanie sprawy do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu wniesienia aportu w postaci Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 należy przyjąć wartość określoną w statucie SKA nawet, jeżeli wartość ta została określona na kwotę niższą niż wartość rynkowa tych nieruchomości lub na kwotę niższą od wartości księgowej tych nieruchomości ujawnionej w ewidencji Wnioskodawcy.

2.

Czy w przedstawionym stanie sprawy do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu wniesienia aportu w postaci Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 znajdzie zastosowanie art. 32 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie sprawy do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu wniesienia aportu w postaci Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 należy przyjąć wartość określoną w statucie SKA nawet, jeżeli wartość ta została określona na kwotę niższą niż wartość rynkowa tych nieruchomości lub na kwotę niższą od wartości księgowej tych nieruchomości ujawnionej w ewidencji Zainteresowanego.

Wnioskodawca podnosi, że nie istnieją regulacje, które uniemożliwiałyby Zainteresowanemu przyjęcie jako podstawy opodatkowania z tytułu wniesienia aportu w postaci Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 wartości określonej w statucie SKA nawet, jeżeli wartość ta zostałaby określona na kwotę niższą niż wartość rynkowa tych nieruchomości lub na kwotę niższą od wartości księgowej tych nieruchomości ujawnionej w ewidencji Wnioskodawcy.

Po pierwsze, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Wprawdzie w stanie sprawy nie mamy do czynienia ze sprzedażą, ale wniesieniem aportu. W ocenie Zainteresowanego, przepis ten należy jednak odpowiednio transponować na sytuację wniesienia aportu.

Wnioskodawca zauważa, że jeżeli statut SKA określa kwotę należną z tytułu aportu poprzez określenie wartości wniesionych wkładów, to określona w ten sposób wartość stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W szczególności, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowym stanie sprawy art. 29 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku. Zainteresowany zauważa, iż w przedstawionym stanie sprawy należnością jest wartość nieruchomości określona w statucie SKA, którą jako wspólnik zobowiązał się wnieść do SKA.

W stanie sprawy nie znajdzie zastosowania również art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12. Wnioskodawca zauważa, iż w stanie sprawy ceną za uzyskanie udziałów kapitałowych w SKA jest wartość nieruchomości określona w statucie SKA, którą Zainteresowany zobowiązał się wnieść tytułem aportu jako swój wkład do SKA.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie sprawy nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 32 ust. 1 ustawy o VAT. Wprawdzie strony będą powiązane kapitałowo (majątkowo), a wynagrodzenie zostanie ustalone na poziomie niższym od wartości rynkowej Nieruchomości 1 lub Nieruchomości 2, jednakże zarówno nabywca, tj. SKA, jak i dostawca, tj. Zainteresowany, mają pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie zachodzą zatem wszystkie przesłanki uprawniające organ podatkowy do określenia wysokości obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku. Powyższe uniemożliwia zastosowanie przez organ podatkowy art. 32 ust. 1 ustawy o VAT w zadanym stanie sprawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego - w zależności od tego co jest jego przedmiotem - spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania - w świetle art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Jak więc z powyższych przepisów wynika, regulacja zawarta w ust. 9 dotyczy pewnego rodzaju sytuacji szczególnej w stosunku do przypadku określonego w ust. 1 i znajduje pierwszeństwo w zastosowaniu w razie zaistnienia takiej właśnie sytuacji, a więc zawsze wtedy, gdy dla czynności określonej w art. 5 (m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług) nie została określona cena.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 385), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

W przypadku wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki, nie powstanie kwota należna (cena) w zamian za przedmiot wkładu. Ekwiwalentem dla wnoszącego będzie w tym przypadku wartość udziałów otrzymanych w zamian za ten wkład.

Jak stanowi art. 2 pkt 27 lit. b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z charakteru prawnego wniesienia wkładu do spółki osobowej lub handlowej wynika pewna dwoistość świadczeń dokonywanych w ramach takiej operacji. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku (materialnymi i niematerialnymi), w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość.

Za odpłatnym charakterem powyższych czynności przemawia ekwiwalentność świadczeń, w ramach wniesienia wkładu (aportu), zwłaszcza z uwagi na istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dokonaniem wkładu składników majątkowych a uzyskaniem przez wspólników lub udziałowców udziału kapitałowego w spółce. Ponadto, istnieje możliwość określenia wartości świadczonych usług lub dostarczanych towarów w pieniądzu, co na podstawie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pozwala na uznanie danej "transakcji" za mającą charakter odpłatny. Pogląd ten został sformułowany na gruncie orzeczeń 230/87 (Naturally Yours Cosmetics Ltd) oraz C-33/93 (Empire Stores Ltd).

Z istoty aportu (wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki) wynika ekonomiczna wymiana świadczeń pomiędzy wnoszącym wkład niepieniężny i wydającą w jego zamian udziały (zapewniające udział w zyskach) spółką.

Należy podkreślić, iż przyjęcie za podstawę opodatkowania wartości objętych udziałów byłoby o tyle nieprawidłowe, że podstawy opodatkowania podatkiem VAT nie można określić wartością objętych udziałów, bowiem ich wartość stanowi pochodną wartości wniesionego wkładu niepieniężnego, nie zaś odwrotnie.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku wniesienia aportu należy ustalić zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 9 ustawy. W konsekwencji, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedmiotu aportu, pomniejszona o kwotę podatku VAT.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje utworzenie spółki komandytowo-akcyjnej, w której będzie komplementariuszem. Zainteresowany rozważa sytuację, w której do SKA wniesie aport w postaci dwóch nieruchomości:

a.

obejmującą działkę nr X (Nieruchomość 1) i

b.

obejmującą działkę nr Y (Nieruchomość 2).

Wartość wnoszonych aportem nieruchomości, tj. Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2, określona zostanie w statucie SKA. Zainteresowany przewiduje przy tym, że wartości Nieruchomości 1 lub Nieruchomości 2 określone zostaną na kwotę niższą niż ich wartość rynkowa. Wnioskodawca nie wyklucza, że wartości Nieruchomości 1 lub Nieruchomości 2 zostaną określone na kwotę niższą od wartości księgowej tych nieruchomości ujawnionej w ewidencji Zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz odnosząc się do opisu sprawy należy stwierdzić, iż w opisanej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej będzie - zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy - wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku.

Analizując drugie z pytań zawartych we wniosku należy powołać art. 32 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W związku z tym, iż w przedmiotowej sprawie stwierdzono, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku, pytanie nr 2 dotyczące określenia, czy do podstawy opodatkowania znajdzie zastosowanie art. 32 ustawy - stało się bezprzedmiotowe.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej ustalenia podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportem nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej oraz zastosowania art. 32 ustawy do podstawy opodatkowania. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2013 r. nr ILPP1/443-94/13-4/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl