ILPP1/443-93/08-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-93/08-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu: 18 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu: 26 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportem przedsiębiorstw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportem przedsiębiorstw.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dwie osoby fizyczne prowadziły przedsiębiorstwa: M. K. "X" oraz S. K. "Y", które zostały wniesione aportami do Spółki Cywilnej "Z" M. K., S. K. Pierwotne przedsiębiorstwa osób fizycznych były zarejestrowane jako podatnicy VAT i dokonywały wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Nowo powstała Spółka Cywilna, jest również zarejestrowana jako podatnik VAT i będzie dokonywać wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W skład przedsiębiorstwa X M. K. weszły ustalone na dzień wniesienia aportu: środki trwałe, wyposażenie, środki trwałe w budowie, towar handlowy, zaliczki na poczet dostaw zapłacone dostawcom, należności od kontrahentów, środki pieniężne na rachunku bankowym, zobowiązania wobec kontrahentów, zobowiązania publicznoprawne, a także prawo do bezpłatnego używania lokalu, księgi i dokumenty związane z prowadzoną działalnością, tajemnice przedsiębiorstwa oraz pracownicy. Wartość przedsiębiorstwa ustalono na podstawie sporządzonego na dzień wniesienia aportu wykazu aktywów i pasywów przyjmując wartość kapitału podstawowego.

Natomiast w skład przedsiębiorstwa Y S. K. weszły ustalone na dzień wniesienia aportu również: środki trwałe, wyposażenie, środki trwałe w budowie, towar handlowy, zaliczki na poczet dostaw zapłacone dostawcom, należności od kontrahentów, środki pieniężne na rachunku bankowym, otrzymana pożyczka, zobowiązania wobec kontrahentów, zobowiązania publicznoprawne, a także prawo do bezpłatnego używania lokalu, prawo do najmu magazynu, księgi i dokumenty związane z prowadzona działalnością, tajemnice przedsiębiorstwa oraz pracownicy. Wartość przedsiębiorstwa ustalono na podstawie sporządzonego na dzień wniesienia aportu wykazu aktywów i pasywów przyjmując wartość kapitału podstawowego. Po dokonaniu aportu, oba przedsiębiorstwa zostały wykreślone z ewidencji działalności gospodarczej.

Z dodatkowych informacji - przesłanych przez Wnioskodawcę wynika, że przedmioty aportu w obu przypadkach stanowią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w sytuacji wniesienia w formie aportu do Spółki Cywilnej Z M. K., S. K. przedsiębiorstw X M. K. i Y S. K. podatek odliczony przy zakupie towarów handlowych (zapasów) w obydwu przedsiębiorstwach osób fizycznych powinien być skorygowany.

2.

Czy w Spółce Cywilnej Z powstał obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

W związku z tym, iż zapasy towarów handlowych stanowią integralną część składową wnoszonych przedsiębiorstw i w Spółce służyć będą sprzedaży opodatkowanej, nie wystąpił obowiązek korekty podatku naliczonego.

2.

Ponieważ przedsiębiorstwa osób fizycznych dokonywały wyłącznie sprzedaży opodatkowanej Spółce nie wystąpi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 6 pkt 1 przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu "przedsiębiorstwa". Przedmiotową definicję zawiera art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto art. 55#178; Kodeksu cywilnego stanowi, iż czynność prawna, mająca za przedmiot przedsiębiorstwo, obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W związku z powyższym, jeżeli osoby fizyczne przeniosą prawo do rozporządzania przedmiotem jak właściciel i dotyczy to przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55#185; z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, to należy uznać, że w sytuacji tej znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, wynika, iż spełnione zostały warunki określone w art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeksu cywilnego dotyczące definicji przedsiębiorstwa. Tym samym, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wniesienie dwóch przedsiębiorstw prowadzonych przez osoby fizyczne do Spółki Cywilnej, jest czynnością wyłączoną spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Po stronie wnoszących aportem przedsiębiorstw nie powstaje obowiązek korygowania wcześniej odliczonego podatku naliczonego.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ze stanu faktycznego wynika, że właściciele wniesionych do Spółki przedsiębiorstw w trakcie prowadzenia działalności dokonywali zakupów związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to nie ulegnie zmianie w momencie przekazania w formie aportu całego przedsiębiorstwa.

Nie będą zatem wspólnicy Spółki zobligowani ani do naliczenia od tej transakcji należnego podatku VAT ani do dokonania korekty wcześniej odliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 podatku naliczonego związanego z zakupem towarów będących przedmiotem aportu.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

W myśl art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. W art. 91 ust. 2 cyt. ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, korekty tej dokonuje się również w przypadku, gdy nastąpi sprzedaż towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym były zaliczone przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, bądź - zgodnie z ust. 7 - gdy nastąpi zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego od danego towaru lub usługi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, korekta określona w art. 91 ust. 1-8 dokonywana jest odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Nabywca przedsiębiorstwa (zakładu) będzie w dalszym ciągu wykorzystywał przedmiotowe towary do prowadzenia działalności i dlatego to on ma obowiązek dokonania korekty w okresie jej obowiązywania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że strony transakcji wykonują wyłącznie czynności opodatkowane, a składniki majątku wchodzące w skład przedsiębiorstw będących przedmiotem aportu będą nadal wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, obowiązek korekty nie wystąpi. Należy nadmienić, że brak obowiązku korekty po stronie nabywcy nie jest spowodowany tym, że przedmiotem aportu są całe przedsiębiorstwa (czyli czynności, o których mowa w art. 6 pkt 1 ustawy), ale to, że wnoszone aportem składniki przedsiębiorstw wykorzystywane były przez zbywających i będą przez nabywających wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gdyby jednak, w okresie korekty, o którym mowa w art. 91 ust. 1 i ust. 2 nabywcy przedsiębiorstwa dokonali zmiany przeznaczenia przedmiotowych towarów, wówczas na podstawie powołanego wyżej art. 91 ust. 9 zobowiązani będą do dokonania odpowiedniej korekty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl