ILPP1/443-921/12-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-921/12-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2012 r. (data wpływu 3 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wnoszonego aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia jej z opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wnoszonego aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia jej z opodatkowania. Wniosek uzupełniono w dniu 20 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (o statusie wiejskim) jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz statutu. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty - w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrywania w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W roku 1992 Gmina utworzyła zakład budżetowy, a od roku 2010 w związku z nową ustawą o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) zmieniła nazwę zakładu jako samorządowy zakład budżetowy, którego przedmiotem działania jest prowadzenie działalności o charakterze użyteczności publicznej w zakresie:

1.

zaopatrzenia w wodę ludności,

2.

odprowadzania i oczyszczania ścieków,

3.

odbiór ścieków dowożonych,

4.

świadczenie innych usług na rzecz Gminy w ramach przepisów dotyczących samorządowych zakładów budżetowych.

W roku 2007 Gmina zawarła z zakładem budżetowym umowę o bezpłatne administrowanie stacjami uzdatniania wody, ujęciami wody i siecią kanalizacji sanitarnej i deszczowej na cele związane z działalnością statutową administrującego zakładu. Na podstawie umowy o bezpłatnym administrowaniu (...) zostały sporządzone dowody PT stacji uzdatniania wody wraz z urządzeniami zewnętrznymi, ujęcia wody z wyszczególnieniem studni głębinowych oraz sieć wodociągowa. Administrujący ponosi koszty bieżących napraw i konserwacji budowli oraz sieci oraz pobiera opłaty za zużycie wody i odbiór ścieków na podstawie umów zawartych z odbiorcami wg cen uchwalonych przez Radę Gminy. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż po wybudowaniu sieci wodociągowo-kanalizacyjnej Gmina przekazała sieci do administrowania zakładowi budżetowemu i nie miała możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż Gmina nigdy nie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z tymi inwestycjami. Gmina nie dokonywała ulepszeń budynków i budowli na wartość wyższą niż 30% wartości początkowej.

W roku 2008 Gmina o statusie wiejskim podpisała trójstronną umowę pomiędzy spółką prawa handlowego (spółka z o.o.), która prowadzi działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków i Gminą o statusie miejskim (spółka na dzień podpisania umowy stanowiła własność Gminy miejskiej), w której to strony umowy postanowiły realizować wspólne przedsięwzięcie, polegające na: wspólnym wdrożeniu projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie aglomeracji", zgłoszonego do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego beneficjentem jest spółka.

W związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia Gmina o statusie wiejskim zobowiązała się przystąpić do spółki stając się jej mniejszościowym udziałowcem. W ramach podpisanej umowy Gmina o statusie wiejskim zobowiązała się również objąć udziały w spółce o wartości równej wysokości wkładu własnego dla inwestycji realizowanej na jej terenie w postaci urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych oraz w formie gotówki.

W związku z podpisaną umową i zawartymi w niej postanowieniami Gmina zamierza zlikwidować samorządowy zakład budżetowy i wnieść do spółki aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa, pozostałą część zakładu w części nie dotyczącej działalności wodno-ściekowej przejmuje Gmina i włączy w działalność Urzędu. Gmina do spółki jako aport zamierza wnieść budynki hydroforni, studnie głębinowe, sieci wodociągowe i kanalizacyjne. Do spółki zostaną również przekazani pracownicy likwidowanego zakładu związani z prowadzoną działalnością wodociągowo-kanalizacyjną oraz spółka przejmie wszystkie należności i zobowiązania w części dotyczącej obowiązujących umów cywilno-prawnych związanych z działalnością wodno-ściekową. Wszystkie składniki materialne i niematerialne są wyodrębnione organizacyjne i finansowo (odrębne stanowiska pracy oraz wyodrębniony plan przychodów i kosztów a także zobowiązań i należności). Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze. Spółka będzie realizować takie same zadania jak do tej pory zakład w części wodociągowo-kanalizacyjnej, pozostałe inne zadania, które wykonywał zakład na potrzeby Gminy przejmie Urząd.

Ponadto, z pisma z dnia 19 grudnia 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

1.

część, która będzie przedmiotem aportu (zakres działalności wodociągowo-kanalizacyjnej prowadzona jest do tej pory w formie samorządowego zakładu budżetowego) stanowi w Gminie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo (w tym zobowiązania) zespół składników materialnych i niematerialnych. Przedmiot aportu jest wyodrębniony organizacyjnie (stanowiska pracy są przypisane do określonej działalności samorządowego zakładu budżetowego), jak również finansowo, prowadzona jest bowiem odrębna ewidencja analityczna rozrachunków z odbiorcami towarów i usług. Zakład budżetowy sporządzając plan finansowy przychodów i kosztów prowadzi analitykę do planu w zakresie prowadzonej działalności:

a.

wodociągowej,

b.

oczyszczalni,

c.

usług komunalnych i transportowych.

Gmina zamierza zlikwidować samorządowy zakład budżetowy i przekazać do spółki z o.o. część działalności zakładu w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Pozostała działalność zakładu w zakresie usług komunalnych i transportowych pozostanie w Gminie, którą przejmie wyodrębniona w Urzędzie Gminy komórka organizacyjna - Referat Gospodarki Komunalnej;

2.

wyodrębniona część obejmuje ruchomości, nieruchomości, tj. zobowiązania, należności, środki obrotowe, urządzenia, kadry, budowle, infrastrukturę kanalizacyjną, wartości niematerialne i prawne i inne (pozostałe środki trwałe). Gmina zamierza przekazać do spółki z o.o. wszystkie składniki materialne i niematerialne, które są prowadzone w formie zakładu budżetowego i są związane z działalnością wodociągowo-kanalizacyjną;

3.

część samorządowego zakładu budżetowego, która będzie przedmiotem aportu, jest wyodrębniona funkcjonalnie i samodzielnie realizuje określone zadania gospodarcze w Gminie - przekazywana część zakładu zajmuje się całą gospodarką wodno-ściekową na terenie Gminy. Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, gdyby w takiej formie zadania te organ stanowiący Gminy zdecydował się prowadzić;

4.

wniesiona aportem część samorządowego zakładu budżetowego w zakresie wody i odprowadzania ścieków mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze - w oparciu o przekazany aport, możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia i dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej;

5.

zorganizowana część przedsiębiorstwa będąca przedmiotem zbycia w schemacie organizacyjnym samorządowego zakładu budżetowego stanowi wyodrębnione stanowiska pracy. W zakładzie budżetowym zatrudnienie w przeliczeniu na etaty wynosi 13,75 etatów. Pracownicy zakładu związani z działalnością wodociągowo-kanalizacyjną z dniem likwidacji stają się pracownikami spółki z o.o. (9,50 etat) w trybie określonym w art. 23, 1 Kodeksu pracy. Natomiast pozostawali pracownicy z dniem likwidacji stają się pracownikami Urzędu Gminy w trybie określonym w art. 231 Kodeksu pracy;

6.

wyodrębnioną część składników majątkowych Gmina przekazała samorządowemu zakładowi budżetowemu na podstawie umowy o bezpłatnym administrowaniu stacjami uzdatniania wody, ujęciami i sieciami wodociągowymi oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej sanitarnej i deszczowej położonej na terenie Gminy. Na podstawie umowy o bezpłatnym administrowaniu zostały sporządzone dowody PT stacji uzdatniania wody wraz z urządzeniami zewnętrznymi, ujęcia wody z wyszczególnieniem studni głębinowych, sieć wodociągową oraz sieć kanalizacyjno-sanitarna i deszczowa oraz oczyszczalnia ścieków. Wszystkie te składniki, w które został wyposażony samorządowy zakład budżetowy do prowadzenia działalności wodociągowo-kanalizacyjnej będą przedmiotem aportu do spółki z o.o.

7.

wraz ze zbyciem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych w zakresie stacji uzdatniania wody, ujęć wody i sieci wodociągowej oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, sanitarnej i deszczowej położonej na terenie Gminy, które znajdują się w ewidencji środków trwałych samorządowego zakładu budżetowego;

8.

pozostała działalność zakładu w zakresie usług komunalnych i transportowych pozostanie w Gminie, którą przejmie wyodrębniona w Urzędzie Gminy Komórka organizacyjna - Referat Gospodarki Komunalnej. W Gminie pozostaną te składniki majątkowe, które związane są z działalnością w zakresie usług komunalnych i transportowych, a zatem składniki materialne i niematerialne a są to w szczególności: budynek administracyjny, garaże, środki transportowe (autobus do przewozu dzieci szkolnych, ciągnik i sprzęt służący do wykonywania bieżących prac na drogach gminnych, utrzymania porządku na cmentarzach), wszelkie należności i zobowiązania oraz pracownicy związani z tą działalnością;

9.

wnoszone aportem do spółki budynki, budowle lub ich części nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie aportem do spółki prawa handlowego (spółka z o.o.) w zamian za objęcie udziałów, zespołu składników materialnych i niematerialnych, służących w całości dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków, jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i z tego tytułu nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług stosownie do zapisów art. 6 pkt 1 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Artykuł 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujący te zadania.

Spółka, do której zostanie przeniesiona część zakładu budżetowego, będzie prowadzić działalność identyczną jak zakład w części wodociągowo-kanalizacyjnej i na rzecz tych samych odbiorców towarów i usług.

Odnosząc się do przywołanych wyżej przepisów do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wniesiona aportem część samorządowego zakładu budżetowego dotycząca działalności w zakresie wody i odprowadzania ścieków, spełnia przesłanki określone w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, co do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ze względu na powyższe do transakcji jego przekazania, w formie aportu na rzecz spółki prawa handlowego będzie mieć zastosowanie wyłączenie z opodatkowania, określone w art. 6 pkt 1 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie "dostawy towarów" ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z ww. przepisem pod pojęciem "dostawy towarów" należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że o tym czy doszło do wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa decyduje pełen zakres zbywanego majątku, praw i zobowiązań, wyodrębnienie to musi dotyczyć przedsiębiorstwa jako całości. Nie może ono obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, żeby można było uznać, iż doszło do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Na podstawie art. 22 ust. 3 tej ustawy, czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 23 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Jak ponadto wynika z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Według art. 16 ust. 5 tej ustawy, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty - w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrywania w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W roku 1992 Gmina utworzyła zakład budżetowy a od roku 2010 w związku z nową ustawy o finansach publicznych zmieniła nazwę zakładu jako samorządowy zakład budżetowy, którego przedmiotem działania jest prowadzenie działalności o charakterze użyteczności publicznej w zakresie: zaopatrzenia w wodę ludności, odprowadzania i oczyszczania ścieków, odbioru ścieków dowożonych, świadczenie innych usług na rzecz Gminy w ramach przepisów dotyczących samorządowych zakładów budżetowych. W roku 2007 Gmina zawarła z zakładem budżetowym umowę o bezpłatne administrowanie stacjami uzdatniania wody, ujęciami wody i siecią kanalizacji sanitarnej i deszczowej na cele związane z działalnością statutową administrującego zakładu. Na podstawie umowy o bezpłatnym administrowaniu (...) zostały sporządzone dowody PT stacji uzdatniania wody wraz z urządzeniami zewnętrznymi, ujęcia wody z wyszczególnieniem studni głębinowych oraz sieć wodociągowa. Administrujący ponosi koszty bieżących napraw i konserwacji budowli oraz sieci oraz pobiera opłaty za zużycie wody i odbiór ścieków na podstawie umów zawartych z odbiorcami wg cen uchwalonych przez Radę Gminy.

W roku 2008 Gmina o statusie wiejskim podpisała trójstronną umowę pomiędzy spółką prawa handlowego (spółka z o.o.), która prowadzi działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków i Gminą o statusie miejskim (spółka na dzień podpisania umowy stanowiła własność Gminy miejskiej), w którym to strony umowy postanowiły realizować wspólne przedsięwzięcie, polegające na: wspólnym wdrożeniu projektu pn. "Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie aglomeracji zgłoszonego do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego beneficjentem jest spółka. W związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia Gmina o statusie wiejskim zobowiązała się przystąpić do spółki stając się jej mniejszościowym udziałowcem. W ramach podpisanej umowy Gmina o statusie wiejskim zobowiązała się również objąć udziały w spółce o wartości równej wysokości wkładu własnego dla inwestycji realizowanej na jej terenie w postaci urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych oraz w formie gotówki.

W związku z podpisaną umową i zawartymi w niej postanowieniami Gmina zamierza zlikwidować samorządowy zakład budżetowy i wnieść do spółki aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa, pozostałą część zakładu w części niedotyczącej działalności wodno-ściekowej przejmuje Gmina i włączy w działalność Urzędu - Referat Gospodarki Komunalnej. W Gminie pozostaną te składniki majątkowe, które związane są z działalnością w zakresie usług komunalnych i transportowych, a zatem składniki materialne i niematerialne, a są to w szczególności: budynek administracyjny, garaże, środki transportowe (autobus do przewozu dzieci szkolnych, ciągnik i sprzęt służący do wykonywania bieżących prac na drogach gminnych, utrzymania porządku na cmentarzach), wszelkie należności i zobowiązania oraz pracowników związanych z tą działalnością.

Część, która będzie przedmiotem aportu stanowi w Gminie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo (w tym zobowiązania) zespół składników materialnych i niematerialnych. Przedmiot aportu jest wyodrębniony organizacyjnie (stanowiska pracy są przypisane do określonej działalności samorządowego zakładu budżetowego), jak również finansowo, prowadzona jest bowiem odrębna ewidencja analityczna rozrachunków z odbiorcami towarów i usług. Zakład budżetowy sporządzając plan finansowy przychodów i kosztów prowadzi analitykę do planu w zakresie prowadzonej działalności: wodociągowej, oczyszczalni, usług komunalnych i transportowych. wyodrębniona część obejmuje ruchomości, nieruchomości, tj. zobowiązania, należności, środki obrotowe, urządzenia, kadry, budowle, infrastrukturę kanalizacyjną, wartości niematerialne i prawne i inne (pozostałe środki trwałe). Gmina zamierza przekazać do spółki z o.o. wszystkie składniki materialne i niematerialne, które są prowadzone w formie zakładu budżetowego i są związane z działalnością wodociągowo-kanalizacyjną. Przekazywana część zakładu zajmuje się całą gospodarką wodno ściekową na terenie Gminy. Wniesiona aportem część samorządowego zakładu budżetowego w zakresie wody i odprowadzania ścieków mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze - w oparciu o przekazany aport, możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia i dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej. Zorganizowana część przedsiębiorstwa będąca przedmiotem zbycia w schemacie organizacyjnym samorządowego zakładu budżetowego stanowi wyodrębnione stanowiska pracy. Pracownicy zakładu związani z działalnością wodociągowo-kanalizacyjną z dniem likwidacji stają się pracownikami spółki z o.o. w trybie określonym w art. 231 Kodeksu pracy. Natomiast pozostawali pracownicy z dniem likwidacji stają się pracownikami Urzędu Gminy w trybie określonym w art. 231 Kodeksu pracy. Wyodrębnioną część składników majątkowych Gmina przekazała samorządowemu zakładowi budżetowemu na podstawie umowy o bezpłatnym administrowaniu stacjami uzdatniania wody, ujęciami i sieciami wodociągowymi oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej sanitarnej i deszczowej położonej na terenie Gminy. Na podstawie umowy o bezpłatnym administrowaniu zostały sporządzone dowody PT stacji uzdatniania wody wraz z urządzeniami zewnętrznymi, ujęcia wody z wyszczególnieniem studni głębinowych, sieć wodociągową oraz sieć kanalizacyjno sanitarna i deszczowa oraz oczyszczalnia ścieków. Wszystkie te składniki, w które został wyposażony samorządowy zakład budżetowy do prowadzenia działalności wodociągowo-kanalizacyjnej będą przedmiotem aportu do spółki z o.o. Wraz ze zbyciem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o. dojdzie do przeniesienia tytułów prawnych w zakresie stacji uzdatniania wody, ujęć wody i sieci wodociągowej oraz oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, sanitarnej i deszczowej położonej na terenie Gminy, które znajdują się w ewidencji środków trwałych samorządowego zakładu budżetowego. wnoszone aportem do spółki budynki, budowle lub ich części nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wyjaśniono powyżej podstawowym wymogiem do uznania sprzedaży majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań, należności oraz środków pieniężnych), podlegający wydzieleniu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Istotnym jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

W świetle powyższego uznać należy, iż wnoszony przez Wnioskodawcę do spółki aportem zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, służący w całości dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków, z uwzględnieniem pracowników związanych z działalnością wodociągowo-kanalizacyjną, będzie stanowił transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i z tego tytułu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl