ILPP1/443-92/10-3/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-92/10-3/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania procesu likwidacyjnego Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania procesu likwidacyjnego Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą we X. (zwana dalej Spółką) od maja 2006 r. znajduje się w stanie likwidacji. Na przełomie roku 2005 i 2006 Sąd oddalił wniosek Spółki o ogłoszenie jej upadłości, z uwagi na brak środków na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego. Praktycznie od chwili postawienia Spółki w stan likwidacji nie prowadzi ona żadnej działalności gospodarczej. Przez okres ostatnich prawie trzech lat nie były podejmowane żadne czynności likwidacyjne z uwagi na brak środków pozwalających na prowadzenie likwidacji.

W związku z faktem, iż większościowym udziałowcem Wnioskodawcy jest Skarb Państwa (w imieniu którego działa Minister Skarbu Państwa) w listopadzie 2009 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o dofinansowanie procesu likwidacji Spółki. Uzyskane w ten sposób środki miałyby zostać przeznaczone m.in. na: archiwizację dokumentów, wyprowadzenie zaszłości rachunkowych, opłaty notarialne, sądowe, skarbowe, wycenę majątku, utylizację sprzętu etc. Wniosek został złożony na podstawie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 789). Na podstawie wniosku Spółki Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez Spółkę z Funduszu Skarbu Państwa dofinansowanie procesu likwidacyjnego zwiększa obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie procesu likwidacyjnego nie zwiększa obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), gdyż obrót zwiększają wyłącznie takie dotacje i inne dopłaty, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Natomiast otrzymane dofinansowanie w żadnym wypadku nie wpływa na cenę towarów lub usług, gdyż zostało ono udzielone w całkowicie innym celu - na dokończenie procesu likwidacji, a więc na pokrycie kosztów związanych z likwidacją, np. z archiwizacją dokumentów, prowadzeniem księgowości, utylizacją majątku etc. Poza tym, Spółka będąc w likwidacji, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, w tym nie sprzedaje i nie produkuje żadnych towarów, a także nie świadczy żadnych usług, w związku z powyższym nie ma nawet takich towarów lub usług, na których cenę dofinansowanie mogłoby wpłynąć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - art. 29 ust. 2 ustawy.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o dofinansowanie procesu likwidacji Spółki. Uzyskane w ten sposób środki miałyby zostać przeznaczone m.in. na: archiwizację dokumentów, wyprowadzenie zaszłości rachunkowych, opłaty notarialne, sądowe, skarbowe, wycenę majątku, utylizację sprzętu etc. Wniosek został złożony na podstawie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 789). Na podstawie wniosku Spółki Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego Wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przedmiotowe dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę towarów i usług, a jedynie przeznaczone będzie na pokrycie poniesionych kosztów procesu likwidacji Spółki. Zatem, ww. dofinansowanie (dotacja) jako niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe dofinansowanie (dotacja) nie będzie stanowiło obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania procesu likwidacyjnego Spółki.

Rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwione odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl