ILPP1/443-919/11-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-919/11-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2011 r. (data wpływu 29 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą "Wzrost atrakcyjności..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą "Wzrost atrakcyjności M. poprzez doposażenie sali pełniącej rolę świetlicy wiejskiej".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Wzrost atrakcyjności...". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, co wynika z pisma z dnia 15 czerwca 2011 r. Urzędu Marszałkowskiego, w którym stwierdzono, że wniosek dotyczący tej operacji został rozpatrzony pozytywnie.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca planuje operację polegającą na doposażeniu remizy, która pełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia wizerunku.

W skład tej operacji wejdzie doposażenie świetlicy (sala duża i sala mała), zaplecza kuchennego oraz sanitarnego. Doposażenie świetlicy polegać będzie na zakupieniu i montażu 4 lamp, które będą zamontowane w suficie. Przedmiotowe lampy, typu żyrandol, wisieć będą w małej salce. Karnisze metalowe w ilości 12 szt. wisieć będą na głównej sali. W skład przedsięwzięcia Wnioskodawca przewiduje zakupienie 12 gotowych firan przeznaczonych na dużą salę, z dodatkiem bordowego materiału oraz 3 firany gotowe do powieszenia w małej salce. Do małej sali przewidziana jest szafa biurowa z metalu przeznaczona do przechowywania atrybutów Zainteresowanego. Projekt przewiduje także transport tej szafy od producenta.

Doposażenie zaplecza kuchennego polegać będzie na zakupieniu stołu roboczego metalowego z półką, dwóch patelni aluminiowych pokrytych tytanem oraz kuchnię mikrofalową z funkcją pieczenia i grilla. Zakupienie i montaż 3 suszarek do naczyń, 2 sztuki 2-poziomowe L-60 koloru białego, 1 suszarkę 1 -poziomową L-50. Suszarki wraz z 2 tackami L-60 i 2 tackami L-50 typu "miękkie".

W skład doposażenia zaplecza sanitarnego będącego także częścią świetlicy wiejskiej, planowane jest zakupienie i zamontowanie dozownika na mydło 800 ml, podajnika ręczników, 2 podajników do papieru, lustra na ścianie przyklejanego silikonem do płytek ceramicznych oraz zakupienie plastikowego kosza na śmieci.

W ramach projektu mieszkańcy nieodpłatnie wykonają usługę w wielkości 38 roboczo/godzin polegającą na:

* montażu oraz zawieszeniu karniszy zakupionych w ramach projektu. Dwóch mieszkańców zamontuje karnisze przez 4 godziny (2 x 4 = 8 roboczogodzin),

* montażu i przymocowaniu armatury łazienkowej zakupionej w ramach projektu, czyli 2 mieszkańców zamontuje dwa podajniki do papieru przez 2 godziny, lustro przez 1 godzinę, dozownik do mydła przez 1 godzinę, podajnik do ręczników przez 1 godzinę (2 x (2+1+1+1) = 10 godzin),

* montażu i przymocowaniu 3 suszarek do naczyń oraz montażu mebli przez 1 mieszkańca w ciągu 4 godzin,

* 2 mieszkańców w ciągu 3 godzin zawiesi przy suficie i podłączy 4 lampy zakupione w ramach projektu (2 x 3 = 6 godzin).

Znajdujące się w małej salce 2 półki drewniane będą odnowione, na co przewidziana jest praca 2 mieszkańców przez 5 godzin, czyli w sumie 10 roboczogodzin. Odnowienie półek polega na zerwaniu starej farby, wyszlifowaniu i pomalowaniu bejcą lakierowaną. Półki służyć będą do wystawienia pucharów i nagród.

Projekt Wnioskodawcy wpłynie bezpośrednio na wzrost poziomu integracji społeczności lokalnej. Mieszkańcy obszarów objętych Lokalną Strategią Rozwoju mają coraz wyższe wymagania jakości życia i jakości placówek, z których korzystają. Aby to spełnić trzeba modernizować i doposażać obiekty służące celom kulturalno-społecznym.

Planowany cel operacji jest zgodny z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia "Solidarni w Partnerstwie", gdyż przewiduje wspieranie inicjatywy mieszkańców w zakresie przedsięwzięć społeczno - kulturalnych. Realizacja operacji nie spowoduje pogorszenia środowiska naturalnego, a przyczyni się do wyłonienia mocnych walorów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych.

W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości imprez społeczno-kulturalnych i wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury i sztuki. Wnioskowane doposażenie uatrakcyjni obiekt a organizowane w nim spotkania będą odbywały się w miłej atmosferze. Chętniej zwoływane będą zebrania dla ludności, np. zebrania sołeckie czy strażackie.

Po upiększeniu i uzupełnieniu wyposażenia pojawi się możliwość zorganizowania np.: inauguracji roku kulturalnego. Projekt wpłynie bezpośrednio na zawężenie współpracy z Gminnym Domem Kultury w G. polegającej na organizowaniu zajęć plastycznych, czy artystycznych dla dzieci i młodzieży lokalnej społeczności. Mieszkańcy chętniej będą uczestniczyć w imprezach przygotowywanych w świetlicy wiejskiej oraz sami będą aranżować zabawy i spotkania, np. Dzień Dziecka.

Planowany zakup szafy i lamp usprawni prace Zarządu Wnioskodawcy na zebraniach, które odbywają się raz w miesiącu. Działający w M. zespół Tenisa Stołowego, po zrealizowaniu inwestycji z większą determinacją i zaangażowaniem będzie uczestniczył w treningach oraz turniejach, które odbywają się przez cały okres zimowy. Koło Gospodyń Wiejskich działające w M. przygotowuje posiłki i gorące napoje przy organizowaniu spotkań, np.: Dzień Kobiet, dożynki itp. Wnioskowane wyposażenie kuchni zwiększy przyjemność i efektywność przygotowywanych potraw.

Z wniosku wynika ponadto, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanym tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać uiszczony podatek VAT w przedmiotowej operacji. Jeśli nie może to Wnioskodawca prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać uiszczonego podatku VAT, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Celem realizowanego przez Wnioskodawcę projektu będzie: poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi poprzez doposażenie świetlicy.

W wyniku realizacji projektu Zainteresowany nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Wzrost atrakcyjności...". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach realizacji projektu Zainteresowany planuje operację polegającą na doposażeniu remizy, która pełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia wizerunku. W skład tej operacji wejdzie doposażenie świetlicy (sala duża i sala mała), zaplecza kuchennego oraz sanitarnego.

Projekt Wnioskodawcy wpłynie bezpośrednio na wzrost poziomu integracji społeczności lokalnej. Mieszkańcy obszarów objętych Lokalną Strategią Rozwoju mają coraz wyższe wymagania jakości życia i jakości placówek, z których korzystają. Aby to spełnić trzeba modernizować i doposażać obiekty służące celom kulturalno-społecznym.

W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości imprez społeczno-kulturalnych i wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury i sztuki. Wnioskowane doposażenie uatrakcyjni obiekt a organizowane w nim spotkania będą odbywały się w miłej atmosferze. Chętniej zwoływane będą zebrania dla ludności np. zebrania sołeckie czy strażackie.

Z wniosku wynika ponadto, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanym tym podatkiem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w celu realizacji operacji pod nazwą "Wzrost atrakcyjności..." nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.

W zakresie ww. operacji Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Wzrost atrakcyjności..." w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl