ILPP1/443-912/12-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-912/12-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. o podpis Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od czerwca 2006 r. związaną z informatyką. Od początku działalności Zainteresowany działa, jako podatnik VAT czynny mimo, że biorąc pod uwagę wielkość przychodów (nigdy nie przekroczył progu 150 tys. przychodu) spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT.

W roku 2013 Zainteresowany zamierza świadczyć następujące usługi (w nawiasie podano nr PKWiU 2008 i PKD 2007 dla każdej czynności):

1.

Usługę "Administratora systemu LSI i KSI SIMIK 07-13" w ramach umowy zlecenia, polegającą na wykonywaniu poniższych czynności:

* nadzorze i bieżącym monitorowaniu działania systemu LSI (62.03.12.0/62.03.Z),

* identyfikacji i definiowaniu uprawnień dla użytkowników systemu LSI (62.03.12.0/62.03.Z),

* nadawaniu i zarządzaniu uprawnieniami użytkowników w systemie LSI (62.03.12.0/J.62.03.Z),

* diagnozie awarii systemu LSI oraz podejmowaniu niezbędnych działań w celu ich usunięcia (62.03.12.0/62.03.Z),

* kontaktowaniu z Wykonawcą systemu LSI w sprawach dotyczących ustalenia szczegółów dot. zgłoszeń błędów w LSI, problemów technicznych związanych z pracą w LSI oraz wykonania zmian lub modyfikacji w LSI (62.03.12.0/62.03.Z),

* konfiguracji komputerów użytkowników systemu LSI w celu umożliwienia użytkowania systemu KSI SIMIK 07-13 na wskazanych komputerach użytkowników KSI SIMIK 07-13 (62.09.10.0/62.09.Z),

* organizowaniu procesu testowania nowych wersji (np. dodaniu nowych funkcjonalności) LSI (62.03.12.0/62.03.Z),

* przygotowaniu dokumentacji systemu LSI (procedur i instrukcji) (62.03.12.0/62.01.Z),

* doraźnym wprowadzaniu danych do systemu LSI (62.03.12.0/62.03.Z),

* administracja uprawnieniami użytkowników do portalu baza.funduszeeuropejskie.gov.pl (dodawanie nowych kont, zmiana hasła na żądanie użytkowników, wykonywanie kwartalnych sprawozdań dot. użytkowników) (62.03.12.0/62.03.Z),

* administracja uprawnieniami użytkowników systemu elektroniczny obieg dokumentów - ESOD (dodawanie nowych kont, konfiguracja profilu użytkownika) (62.03.12.0/62.03.Z),

* administracja uprawnieniami użytkowników za pomocą kontrolera domeny Windows (zmiana hasła, odblokowanie konta) (62.03.12.0/62.03.Z),

* przygotowywaniu comiesięcznych sprawozdań z realizacji zadań w ramach pełnionej funkcji (62.03.12.0/62.03.Z),

* identyfikacji i zarządzaniu uprawnieniami użytkowników systemu informatycznego KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* współpracy z administratorami systemu KSI SIMIK 07-13 w sprawach związanych z systemem KSI SIMIK 07-13 (m.in. wyjaśnianie kwestii problemowych/błędów/uwag związanych z systemem KSI SIMIK 07-13, obsługi zgłoszeń dotyczących uprawnień użytkowników, wyjaśniania błędnych danych) (62.03.12.0/62.03.Z),

* sporządzaniu raportów (cyklicznych i jednorazowych) z danych wprowadzonych do systemu KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* testowaniu nowych wersji narzędzi informatycznych udostępnionych przez Instytucję Zarządzającą PO KL, takich jak Generator Wniosków Aplikacyjnych i Generator Wniosków Płatniczych oraz przekazywaniu wyników z testów do Instytucji Zarządzającej (62.03.12.0/62.03.Z),

* konfiguracji oprogramowania niezbędnego do użytkowania systemu KSI SIMIK 07-13 na wskazanych komputerach użytkowników KSI SIMIK 07-13 (62.09.10.0/62.09.Z),

* diagnozie zgłaszanych błędów technicznych dot. narzędzi informatycznych Generator Wniosków Aplikacyjnych i Generator Wniosków Płatniczych i podejmowaniu działań w celu ich rozwiązania (62.03.12.0/62.03.Z),

* doraźnym wprowadzaniu danych do KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* usuwaniu nieprawidłowych danych wprowadzonych do KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* diagnozie błędów dot. KSI SIMIK 07-13 zgłaszanych przez użytkowników i podejmowaniu stosownych działań w celu ich wyjaśnienia (działania zgodnie ze stosownymi procedurami KSI SIMIK 07-13, w tym m.in. obsługa zgłoszeń) (62.03.12.0/62.03.Z).

2.

Usługę "Administratora Merytorycznego KSI SIMIK 07-13" w ramach umowy zlecenia, polegającą na wykonywaniu poniższych czynności:

* identyfikacji i zarządzaniu uprawnieniami użytkowników KSI SIMIK 07-13 w zakresie określonym w "Procedurze zgłaszania Użytkownika do Krajowego Systemu Informatycznego SIMIK 07-13" (tekst jedn.: przede wszystkim nadawanie, zmiana, wygaszanie uprawnień) (62.03.12.0/62.03.Z),

* współpracy z Administratorem Merytorycznym Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki w sprawach związanych z wykorzystaniem KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* monitorowaniu jakości danych w KSI SIMIK 07-13, prowadzeniu cyklicznych audytów jakości danych KSI SIMIK 07-13 (zgodnie z odpowiednią procedurą KSI SIMIK 07-13) i podejmowaniu działań w celu poprawienia przez użytkowników stwierdzonych nieprawidłowych danych (62.03.12.0/62.03.Z),

* konfiguracji oprogramowania niezbędnego do użytkowania systemu KSI SIMIK 07-13 na wskazanych komputerach użytkowników KSI SIMIK 07-13 (62.09.10.0/62.09.Z),

* obsługi zgłoszeń za pomocą Service Desk dotyczących problemów z systemem KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* prowadzenie niezbędnego rejestru spraw oraz dokumentacji technicznej (62.03.12.0/62.03.Z),

* konfigurowanie sprzętu komputerowego niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania systemu KSI SIMIK 07-13 (62.09.10.0/62.09.Z),

* sporządzaniu raportów (cyklicznych i jednorazowych) oraz szczegółowych zestawień z danych wprowadzonych do systemu KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z),

* diagnozie zgłaszanych błędów technicznych dot. narzędzi informatycznych Generator Wniosków Aplikacyjnych i Generator Wniosków Płatniczych i podejmowaniu działań w celu ich rozwiązania (62.03.12.0/62.03.Z),

* przestrzeganie procedur Polityki Bezpieczeństwa KSI SIMIK 07-13 (62.03.12.0/62.03.Z).

3.

Inne usługi (nie wykonywane cyklicznie) związane z konfigurowaniem urządzeń sieciowych, konfigurowaniem oprogramowania i konfigurowaniem komputerów (62.09.10.0/62.09.Z).

W piśmie z dnia 12 grudnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że poza wymienionym powyżej zakresem usług nie zamierza świadczyć innych usług. Powyższe usługi nie są związane z doradztwem ani nie mają charakteru doradczego. W roku 2013 Zainteresowany nie zamierza przekroczyć 150 tys. przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Zainteresowany spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od VAT.

2.

Czy Wnioskodawca podlega wykluczeniu ze zwolnienia, jako podatnik określony w art. 113 ust. 13 pkt 2 lub w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy zakres świadczonych usług jest zgodny z opisanym w powyższym punkcie ustawy.

3.

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 2, która z usług lub czynności wykonywanych przez Zainteresowanego powoduje wykluczenie go ze zwolnienia, jako podatnika określonego w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia On warunki do zastosowania zwolnienia od VAT opisanego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ:

1.

Nie podlega wykluczeniu ze zwolnienia, jako podatnik określony w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jako dostawca usług określonych w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w § 27 i załączniku w pkt 12 do ww. rozporządzenia.

2.

Opisany zakres świadczonych usług przez Wnioskodawcę, jako zakładany na rok 2013 nie jest zgodny z opisanym w przytoczonych powyżej punktach ustawy i rozporządzenia z uwagi, że przytoczone punkty ustawy i rozporządzenia mówią o podatnikach: świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie oraz o usługach: doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, ani z żadnym innym punktem przytoczonej ustawy lub rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Opodatkowanie danej czynności w obrocie krajowym następuje wówczas, gdy została ona wykonana przez podatnika VAT działającego dla tej czynności w takim charakterze. Zasada taka wprost wynika z przepisów VI Dyrektywy Rady UE z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), która wskazuje, że opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane przez podatnika działającego w tym charakterze (ang. acting as such). Identyczną regulację zawiera art. 2 ust. 1 lit. a obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r., Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Bez wątpienia należy bowiem odróżniać dwie sfery działalności - działanie jako podatnik oraz działanie w innym charakterze. Faktycznie opodatkowane mogą być oczywiście tylko te czynności, które zostały wykonane przez osobę będącą podatnikiem i jednocześnie dla tej czynności działającą jako podatnik.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w myśl ust. 2 ww. przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku, a także zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników.

I tak, w myśl art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa powyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

A zatem, do kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnego świadczenia usług zwolnionych, wlicza się natomiast opodatkowany podatkiem od towarów i usług obrót uzyskiwany przez podatnika.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* podatnik w poprzednim roku podatkowym oraz w trakcie roku podatkowego nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Należy ponadto zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) dalej: rozporządzenie, określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym "Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy", wymieniono pod pozycją 12 "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego" oraz pod pozycją 13 "Usługi prawnicze". W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust. 1 i 9 należy - wobec braku w ustawie definicji doradztwa - posłużyć się znaczeniem językowym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl)"doradzić - doradzać" znaczy udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Natomiast "doradztwo" to, wg powyższego słownika, udzielanie fachowych porad.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od czerwca 2006 r. związaną z informatyką. Od początku działalności Zainteresowany działa, jako podatnik VAT czynny mimo, że biorąc pod uwagę wielkość przychodów (nigdy nie przekroczył progu 150 tys. przychodu) spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT. W roku 2013 Zainteresowany zamierza świadczyć następujące usługi:

1.

usługę "Administratora systemu LSI i KSI SIMIK 07-13" w ramach umowy zlecenia (62.03.12.0/62.03.Z oraz 62.09.10.0/62.09.Z),

2.

usługę "Administratora Merytorycznego KSI SIMIK 07-13" w ramach umowy zlecenia (62.03.12.0/62.03.Z oraz 62.09.10.0/62.09.Z),

3.

inne usługi (nie wykonywane cyklicznie) związane z konfigurowaniem urządzeń sieciowych, konfigurowaniem oprogramowania i konfigurowaniem komputerów (62.09.10.0/62.09.Z).

Poza wymienionym powyżej zakresem usług Wnioskodawca nie zamierza świadczyć innych usług. Powyższe usługi - jak wskazał Zainteresowany - nie są związane z doradztwem ani nie mają charakteru doradczego. W roku 2013 Zainteresowany nie zamierza przekroczyć 150 tys. przychodu.

Odnosząc przedstawione we wniosku okoliczności do obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Zainteresowany bowiem z tytułu wykonywanych usług nie przekroczył i nie zamierza przekroczyć limitu uprawniającego do zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 150.000 zł, a ponadto usługi, które świadczy nie stanowią usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy i § 27 rozporządzenia (załącznik) powodujących utratę prawa do zwolnienia od podatku.

Należy zauważyć, iż zwolnienie będzie obowiązywało tylko do czasu przekroczenia kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl