ILPP1/443-909/08-3/HW - Jaką stawkę należy zastosować do usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-909/08-3/HW Jaką stawkę należy zastosować do usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 15 grudnia 2008 r. o informację dotyczącą wspólników Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na rzecz kontrahentów - wspólnot mieszkaniowych - kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami (PKWiU 70.32.11), w skład której wchodzą usługi podstawowe, polegające na:

*

pobieraniu opłat za media i zarządzaniu nieruchomością wspólną,

*

podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,

*

obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni),

*

utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,

*

kontroli systemów ogrzewania wentylacji, klimatyzacji,

*

wykonywaniu drobnych napraw.

Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) ww. usługa zarządzania nieruchomością korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT.

Dotychczas Wnioskodawca stosował na usługę:

*

zewnętrznego utrzymania czystości - stawkę 7%,

*

wewnętrznego utrzymania czystości - stawkę 22%,

*

konserwacji (drobne naprawy) - stawkę 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pomimo faktu, że usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU 70.32.11) składa się z szeregu usług nieobjętych przedmiotowym zwolnieniem, m.in. na:

*

obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątanie i konserwacja zieleni),

*

utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,

*

kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,

*

wykonywaniu drobnych napraw,

można do tejże kompleksowej usługi zastosować zwolnienie przedmiotowe od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik, który w ramach swej działalności gospodarczej - zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie - wykonuje usługę kompleksową polegająca m.in. na:

*

obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni),

*

utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym,

*

kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,

*

wykonywaniu drobnych napraw,

może do całości usługi kompleksowej zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale mieszkaniowe wchodzą w skład określonej nieruchomości. Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z ww. ustawą właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia niesłużące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne itd.).

Stosownie do art. 14 ustawy o własności lokali, na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty na dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Według art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy (...). Ponadto, w myśl art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Jednym z przepisów szczególnych jest § 8 ust. 1 pkt 8 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Należy zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. powołane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W wyniku tej zmiany od dnia 1 grudnia 2008 r. cytowany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. zastąpiony został przez § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., jego treść pozostała jednak niezmieniona.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

W świetle powyższego, czynności realizowane przez zarządcę na rzecz zlecającego stanowią usługę, która opodatkowana jest w zależności od charakteru budynku. W przypadku zarządu budynkami mieszkalnymi (sklasyfikowanego w PKWiU pod symbolem ex 70.32.11 - z wyłączeniem wyceny nieruchomości) czynność ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast w przypadku zarządu pozostałymi nieruchomościami opodatkowana jest 22% stawką VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka wykonuje usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU do grupowania 70.32.11. W skład kompleksowej usługi wchodzą usługi podstawowe, polegające na: pobieraniu opłat za media i zarządzaniu nieruchomością wspólną, podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość, obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni), utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym, kontroli systemów ogrzewania wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw.

W związku w powyższym w przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotowe kompleksowe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - na podstawie § 8 ust. 1 pkt 8 cyt. rozporządzenia - jeżeli faktycznie wszystkie wymienione we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu ex 70.32.11.

Jednakże podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl