ILPP1/443-905/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-905/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lipca 2011 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z wydanym pozwoleniem zintegrowanym z dnia 23 kwietnia 2004 r. oraz późniejszymi zmianami, decyzja z dnia 11 czerwca 2010 r., eksploatuje składowisko odpadów komunalnych. W chwili obecnej odpady są składowane na dwóch kwaterach składowiskowych, w kwaterze nr I i kwaterze nr II. W chwili obecnej Spółka prowadzi działania zmierzające do wybudowania sortowni odpadów komunalnych wraz z instalacją do produkcji paliwa alternatywnego oraz infrastrukturą towarzyszącą (w dniu 14 lipca 2010 r. została zawarta umowa na wykonanie projektu ww. przedsięwzięcia, umowa jest w ostatniej fazie realizacji).

Działania inwestycyjne będą obejmowały, m.in.: roboty budowlane, wykonanie infrastruktury technicznej (towarzyszącej), niezbędnej dla prawidłowej pracy zakładu, zakup maszyn i urządzeń oraz niezbędnego wyposażenia, składających się na nowatorski ciąg technologiczny.

W celu uzyskania dotacji na realizację ww. projektu, Spółka podpisała umowę w dniu 29 marca 2011 r. i będzie nabywała usługi doradcze, bezpośrednio związane z pozyskaniem środków krajowych. Usługi te będą obejmowały m.in.: sporządzenie dokumentów niezbędnych do ubiegania się o dofinansowanie, doradztwo w trakcie korzystania z dotacji oraz przy rozliczeniu dotacji. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu z dnia 8 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż środki uzyskane z dotacji/pożyczki będą służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Spółce będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego VAT od tych ww. kosztów usług doradczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wybudowanie hali sortowniczej oraz wdrożenie nowej technologii pozwoli Spółce na: zmniejszenie ilości składowanych odpadów, a tym samym przyczyni się do obniżenia kosztów z tytułu opłat środowiskowych, ponoszonych za składowane odpady oraz przybliży Spółkę do osiągania celów ekologicznych, mających na względzie ograniczenie składowania odpadów, a także wykorzystania do powtórnego przerobu wysortowanych z odpadów surowców, działania te w konsekwencji przyczynią się do wzrostów przychodów Spółki.

Działania Spółki podejmowane są w celu realizacji projektu, którego celem jest rozwój Spółki, a tym samym zwiększenie rozmiarów jej działalności i wysokości uzyskiwanych przychodów. Należy przy tym zauważyć, iż jednym z głównych elementów składowych wniosków o dotację jest przedstawienie konkretnego celu, na jaki przeznaczone będą środki oraz ich późniejsze rozliczenie, wobec czego uzyskanie dotacji nie może być ostatecznym celem podejmowanych działań, lecz służy realizacji konkretnych działań rozwojowych Spółki.

W konsekwencji należy uznać, że wydatki poniesione na usługi doradztwa w związku z pozyskaniem funduszy finansowych, pomoc w przygotowaniu wniosku oraz rozliczeniu dotacji są kosztami ogólnymi (pośrednimi) związanymi z funkcjonowaniem Spółki i zabezpieczeniem jej źródła przychodów, jakim jest sprzedaż surowców uzyskanych z procesu sortowania odpadów.

Działanie Spółki, polegające na skorzystaniu z usług firmy doradczej, która będzie wspomagać Wnioskodawcę w przygotowaniu wniosku o dotację oraz w trakcie korzystania z dotacji i przy jej rozliczeniu, podjęte zostało w celu pozyskania środków finansowych na realizację projektu, którego wdrożenie oznacza dalszy rozwój działalności Spółki.

Reasumując, koszty poniesione w związku z zawartą umową doradztwa uprawniają Spółkę do odliczenia podatku naliczonego VAT od świadczonych usług doradczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zatem w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, eksploatuje składowisko odpadów komunalnych. W chwili obecnej Spółka prowadzi działania zmierzające do wybudowania sortowni odpadów komunalnych wraz z instalacją do produkcji paliwa alternatywnego oraz infrastrukturą towarzyszącą (w dniu 14 lipca 2010 r. została zawarta umowa na wykonanie projektu ww. przedsięwzięcia).

W celu uzyskania dotacji na realizację ww. projektu, Spółka podpisała umowę w dniu 29 marca 2011 r. i będzie nabywała usługi doradcze, bezpośrednio związane z pozyskaniem środków krajowych.

Usługi te będą obejmowały m.in.: sporządzenie dokumentów niezbędnych do ubiegania się o dofinansowanie, doradztwo w trakcie korzystania z dotacji oraz przy rozliczeniu dotacji.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż środki uzyskane z dotacji/pożyczki będą służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wydatki na ww. usługi doradcze nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże - poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa - pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż nabycie usług doradczych będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, z uwagi na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług doradczych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Zaznacza się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Tut. Organ nie analizował czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są opodatkowane podatkiem VAT czy może korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych została załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl