ILPP1/443-905/09-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-905/09-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Termomodernizacja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Termomodernizacja...". Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 października 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i przeredagowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591. z późn. zm.). W okresie od 30 marca 2007 r. do 23 lutego 2009 r. Gmina realizowała projekt pn. "Przebudowa i rozbudowa...". W ramach zadania wykonano prace budowlane obejmujące swoim zakresem branże: budowlaną oraz instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną i CO. Przeprowadzona została również kompleksowa termomodernizacja całego budynku, jak również modernizacja instalacji CO oraz źródła ciepła, przy założeniu zastosowania paliwa ekologicznego - gazu ziemnego.

W miesiącu wrześniu Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach II Osi priorytetowej - Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 - Ochrona powietrza, dla zadania inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja...".

Zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach RPO Województwa XXX, podatek VAT zapłacony w związku z poniesionymi wydatkami jest kwalifikowalny tylko wówczas, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl ustawy o VAT, nie może zostać odzyskany. W ramach tego programu beneficjent może się ubiegać o pomoc finansową na realizowane, bądź zrealizowane (jak w niniejszym przypadku) zadanie do wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych.

Gmina nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodu nieodliczonego podatku od towarów i usług należnego wykonawcy robót budowlanych w ramach zadania. Nie mogła odzyskać powyższego podatku w jakiejkolwiek formie, dlatego też Zainteresowany zamierza potraktować ten podatek jako koszt kwalifikowalny. Faktury za wykonane prace w ramach zadania wystawione były na Gminę. Wnioskodawca wykonując projekt pn. "Przebudowa i rozbudowa..." realizował zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zadania w zakresie gospodarki nieruchomościami. Gmina nie prowadzi działalności w ww. zakresie i z tego tytułu nie przysługuje jej odliczenie podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku przesłanym w dniu 7 października 2009 r. Zainteresowany informuje, iż lokale mieszkalne, które powstały po zrealizowaniu inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa..." nie wchodzą w zakres wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO na lata 2007-2013 i Gmina nie ubiega się o refundację kosztów związanych z ich termomodernizacją. Natomiast, lokale biurowe, których właścicielem jest i będzie Wnioskodawca, i które są przedmiotem wniosku o dofinansowanie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z tytułu użytkowania tych lokali Gmina nie będzie miała żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Gminę podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Termomodernizacja....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego. Zrealizowany projekt nie ma charakteru komercyjnego. Oznacza to, że Gmina z tytułu zrealizowania wnioskowanego zadania inwestycyjnego nie będzie osiągała żadnych korzyści finansowych, tj. nie będzie tu zachodził związek między nabywanymi towarami i usługami a ich sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Obowiązujące przepisy ustawy o VAT, w tym w szczególności art. 15 ust. 6 stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zasadą do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Wykonana inwestycja nie jest związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, dotyczy bowiem termomodernizacji budynku Urzędu Gminy w celu realizacji przez Gminę zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami. Biorąc powyższe pod uwagę, skoro Gmina jako podatnik VAT realizując przedmiotową inwestycję nabyła towary i usługi, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stoi również na stanowisku, iż w świetle obowiązujących przepisów prawnych nie miała możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków. Zainteresowany będąc jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwolniony jest od tego podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, wynikającego z ww. przepisów Wnioskodawca uważa, że nie ma prawnej podstawy zaliczenia niepodlegającego odliczeniu podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów. W następstwie tego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy, w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa i rozbudowa..." w ramach którego, realizowany jest projekt pn. "Termomodernizacja..." ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, w całości służyć będzie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. W ramach zadania wykonano prace budowlane oraz instalacyjne w zakresie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i CO. Przeprowadzona została również kompleksowa termomodernizacja całego budynku, jak również modernizacja instalacji CO oraz źródła ciepła, przy założeniu zastosowania paliwa ekologicznego - gazu ziemnego. Zainteresowany wskazał, iż lokale mieszkalne, które powstały po zrealizowaniu inwestycji nie wchodzą w zakres wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO na lata 2007-2013 i Gmina nie ubiega się o refundację kosztów związanych z ich termomodernizacją. Natomiast, lokale biurowe, których właścicielem jest i będzie Wnioskodawca, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem z tytułu użytkowania ww. lokali Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując inwestycję wykonuje zadania własne. W związku z tym towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Reasumując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu pn. "Termomodernizacja..." w części dotyczącej lokali biurowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl