ILPP1/443-904/09-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-904/09-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 21 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem pn. "Rozwój firmy "I" przez budowę sieci informatycznej oraz wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego pozwalającego na świadczenie e-usług" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem pn. "Rozwój firmy "I" przez budowę sieci informatycznej oraz wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego pozwalającego na świadczenie e-usług". W dniu 21 października 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma w roku 2009 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa XXX na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej IV społeczeństwo informacyjne, działanie 4.3 E - "Technologie dla przedsiębiorstw", pn. "Rozwój firmy "I" przez budowę sieci informatycznej oraz wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego pozwalającego na świadczenie e-usług".

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym profilem działalności firmy jest sprzedaż sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz związanych z tym usług. Wszystkie te czynności opodatkowane są 22% stawką VAT.

Po zawarciu umowy na wyodrębniony rachunek bankowy wpływać będą środki, które beneficjent ma wykorzystać na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków kwalifikowanych, do których nie został zaliczony VAT, tylko kwoty netto towarów i usług związanych z realizacją zadania takich jak zakup sprzętu komputerowego, wyposażenia oraz usług.

Realizacja projektu w efekcie ma podwyższyć standard oferowanych przez firmę usług i zwiększyć jej konkurencyjność na rynku. Nie wpływa jednak bezpośrednio na cenę oferowanych przez firmę produktów (firma nadal będzie sprzedawać towary i usługi wg przyjętych cen rynkowych). Całość dotacji będzie służyć działalności opodatkowanej prowadzonej przez podatnika. Firma zobowiązana jest prowadzić szczegółową ewidencję kosztów w podziale na projekt i rodzaj wydatku.

Otrzymane dofinansowanie firma ma wykorzystać realizując projekt w latach 2009-2010. Projekt w realizacji, którego firma jest beneficjentem, będzie finansowany w 85% ze środków europejskiego funduszu, a 15% ze środków własnych.

Dnia 21 października 2009 r. Zainteresowana uzupełniła opis zdarzenia przyszłego wyjaśniając, nazwę - finansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - projektu tj. "Rozwój firmy "I" przez budowę sieci informatycznej oraz wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego pozwalającego na świadczenie e-usług".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo obniżyć VAT należny od sprzedaży nie związanej z dotacją o podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług służących bezpośrednio w całości realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ - zdaniem Wnioskodawcy - otrzymana dotacja będzie finansowała tylko 85% kwoty netto kosztów kwalifikowanych, a zakupione towary i usługi będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W tej sytuacji VAT naliczony na fakturach zakupu towarów i usług związanych z wykorzystaniem publicznych środków podlega odliczeniu. Podatek od towarów i usług nie będzie sfinansowany z dotacji jako wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit..a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni złożyła w roku 2009 wniosek o dofinansowanie - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007 - 2013 - projektu związanego z informatycznym profilem działalności firmy. Realizacja projektu ma w efekcie podwyższyć standard oferowanych przez Zainteresowaną usług i zwiększyć jej konkurencyjność na rynku. Całość dotacji otrzymanej w związku z projektem i zakupione towary i usługi, jak wskazała Wnioskodawczyni, będą służyć działalności opodatkowanej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Powyższe wynika z faktu, iż spełniony jest podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawczynię czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl