ILPP1/443-903/09-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-903/09-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 30 lipca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 31 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnie udzielonej pomocy publicznej lub pomocy de minimis uzyskanej ze środków publicznych na realizację projektu pn. "Rozwój..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnie udzielonej pomocy publicznej lub pomocy de minimis uzyskanej ze środków publicznych na realizację projektu pn. "Rozwój...". Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 października 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz dokonanie wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zawarł umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości:

* w dniu 29 grudnia 2009 r. o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013;

* w dniu 11 sierpnia 2009 r. o udzielenie wsparcia działania 5.3 Wspieranie Ośrodków Innowacyjności Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W wyniku realizacji umowy Wnioskodawca otrzyma refundację wydatków (wsparcie) środków publicznych na realizację projektu pn. "Rozwój..." dalej: Projekt).

Zainteresowany zgodnie z podpisanymi umowami a w szczególności zgodnie z § 2 ust. 2 umowy o udzielenie wsparcia w ramach działania 5.3. zobowiązuje się do transferu otrzymanego wsparcia w postaci:

a.

świadczenia usług badawczo - rozwojowych,

b.

świadczenia usług szkoleniowych lub doradczych w zakresie badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej,

c.

świadczenia usług szkoleniowych lub doradczych dotyczących powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących badania naukowe, prace rozwojowe lub działalność innowacyjną,

d.

świadczenia usług doradczych w zakresie transferu technologii lub praw własności intelektualnej,

e.

sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych,

f.

dzierżawy, najmu nieruchomości lub infrastruktury technicznej do celów prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej,

na rzecz przedsiębiorców określonych w § 8 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia, na zasadach określonych w § 7 ust. 1 pkt 1, w § 8 oraz w § 9 rozporządzenia. Do dnia rozliczenia wsparcia Wnioskodawca zobowiązuje się przeznaczać odpowiednio dochód albo zysk z działalności prowadzonej w ramach Projektu objętego wsparciem wyłącznie na prowadzenie działalności w celu zapewnienia korzystnych warunków dla powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo - rozwojową lub innowacyjną.

Zgodnie z § 2 ust. 4 cyt. wyżej umowy może oddać w najem, dzierżawę lub użyczenie nie więcej niż 20% powierzchni netto budynku objętego Projektem na zasadach określonych w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie udzielenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 tzn. udzielać wsparcia w formie pomocy publicznej i pomocy de minimis najemcom ww. powierzchni budynku. Ponadto Zainteresowany zobowiązuje się do prowadzenia działalności przez okres co najmniej 20 lat.

Zgodnie z § 9 umowy Wnioskodawca zobowiązuje się do rozliczenia otrzymanego wsparcia, w tym do przekazania do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości kwoty zwrotu obliczonej na zasadach określonych w § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia. Ponadto stosownie do § 9 ust. 1 umowy Zainteresowany zobowiązany jest do przedłożenia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dowodów transferu wsparcia w postaci kopii zaświadczeń o pomocy de minimis lub sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w terminie do dnia rozliczenia transferu wsparcia projektu.

Pomoc publiczna i pomoc de minimis udzielana usługobiorcom będzie stanowiła różnicę pomiędzy odpłatnością za korzystanie z usług na warunkach rynkowych a faktycznie poniesioną płatnością przez najemcę (przy czym pomoc publiczna nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej intensywności, o której mowa w § 10 ust. 3 i w § 11 ust. 3-6 rozporządzenia, a pomoc de minimis nie może przekroczyć kwoty, o której mowa w § 12 ust. 3 rozporządzenia. W przypadku gdy cena rynkowa nie jest możliwa do ustalenia, wielkość pomocy publicznej i pomocy de minimis wylicza się według ściśle określonych zasad wynikających z § 9 ust. 4 umowy.

Z pisma uzupełniającego z dnia 8 października 2009 r. wynika, iż Wnioskodawca nie świadczy jeszcze usług, które są pokrywane kwotami pomocy publicznej lub pomocy de minimis. Zgodnie z cytowanymi umowami - po wybudowaniu obiektu objętego wsparciem będą świadczone następujące usługi:

a.

PKWiU 72.19 - usługi badawczo-rozwojowe,

b.

PKWiU 71.20 - usługi szkoleniowe lub doradcze w zakresie badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej,

c.

PKWiU 70.22 - usługi szkoleniowe lub doradcze dotyczące powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących badania naukowe, prace rozwojowe lub działalność innowacyjną,

d.

PKWiU 70.22 - usługi doradcze w zakresie transferu technologii lub praw własności intelektualnej,

e.

PKWiU 72.20 - usługi sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych,

f.

PKWiU 68.20 - usług dzierżawy, najmu nieruchomości lub infrastruktury technicznej dla celów prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej.

Otrzymane pomoce publiczne i pomoce de minimis (wymienione w punktach a do e) nie będą miały wpływu na cenę. Jedynie mogą mieć wpływ na cenę usługi wymienione w pkt f - dotyczące dzierżawy, najmu nieruchomości lub infrastruktury technicznej. Natomiast otrzymane refundacje (wsparcie) nie mają wpływu na cenę.

Wnioskodawca zobowiązuje się do rozliczenia otrzymanego transferu wsparcia w postaci udzielania pomocy publicznej lub pomocy de minimis do dnia 31 grudnia 2034 r. Zainteresowany zobowiązany jest do przedkładania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości kopii zaświadczeń o pomocy de minimis lub sprawozdań o udzielenie pomocy publicznej. W przypadku nieudokumentowania lub niepełnego udokumentowania transferu wsparcia Wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu zwaloryzowanej wartości nieprzetransferowanego wsparcia do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Pomoc publiczna i pomoc de minimis udzielona przez Wnioskodawcę dla usługobiorców stanowi różnicę pomiędzy odpłatnością za korzystanie z usług na warunkach rynkowych a faktycznie poniesioną płatnością uiszczaną przez usługobiorcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota pomocy publicznej lub pomocy de minimis udzielona nieodpłatnie usługobiorcom podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako udzielona darowizna przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota pomocy publicznej lub pomocy de minimis udzielona usługobiorcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie stanowi odpłatnego świadczenia zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ponadto stanowi transfer wsparcia otrzymanego przez Wnioskodawcę ze środków publicznych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - w myśl art. 29 ust. 2 cyt. ustawy.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Ponadto z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie, stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia u podatnika otrzymującego.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie w ramach działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz o udzielenie wsparcia działania 5.3 Wspieranie Ośrodków Innowacyjności Osi Priorytetowej 5 Dyfuzja Innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. W wyniku realizacji umowy Zainteresowany otrzyma refundację wydatków (wsparcie) środków publicznych na realizację projektu pn. "Rozwój powiązań kooperacyjnych klastra zmierzających do komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań".

Wnioskodawca zobowiązuje się do transferu otrzymanego wsparcia w postaci:

a.

świadczenia usług badawczo - rozwojowych,

b.

świadczenia usług szkoleniowych lub doradczych w zakresie badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej,

c.

świadczenia usług szkoleniowych lub doradczych dotyczących powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących badania naukowe, prace rozwojowe lub działalność innowacyjną,

d.

świadczenia usług doradczych w zakresie transferu technologii lub praw własności intelektualnej,

e.

sprzedaży wartości niematerialnych i prawnych,

f.

dzierżawy, najmu nieruchomości lub infrastruktury technicznej do celów prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej,

na rzecz przedsiębiorców.

Wnioskodawca zobowiązuje się przeznaczać odpowiednio dochód albo zysk z działalności prowadzonej w ramach Projektu objętego wsparciem wyłącznie na prowadzenie działalności w celu zapewnienia korzystnych warunków dla powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo - rozwojową lub innowacyjną. Zainteresowany będzie udzielać tzw. pomocy publicznej, pomocy de minimis na rzecz przedsiębiorców.

Jak wskazał we wniosku Zainteresowany, pomoc publiczna i pomoc de minimis udzielona dla usługobiorców stanowi różnicę pomiędzy odpłatnością za korzystanie z usług na warunkach rynkowych a faktycznie poniesioną płatnością uiszczaną przez usługobiorcę.

Z powyższego wynika, że usługi na rzecz przedsiębiorców będą świadczone odpłatnie według cen umownych niebędących cenami rynkowymi.

Zatem, odnosząc powołane wyżej przepisy do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w związku ze świadczeniem odpłatnych usług na rzecz przedsiębiorców, czynność udzielania przez Wnioskodawcę pomocy publicznej lub pomocy de minimis (przedsiębiorcom) nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania u Zainteresowanego, bowiem to Wnioskodawca udziela pomocy (publicznej, de minimis), a nie ją otrzymuje. W związku z tym, pomoce te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy.

Reasumując, kwota pomocy publicznej lub pomocy de minimis udzielona nieodpłatnie usługobiorcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako udzielona darowizna przez Wnioskodawcę.

Nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestię opodatkowania podatkiem VAT udzielania przedsiębiorcom pomocy publicznej i pomocy de minimis, natomiast nie rozstrzygnięto kwestii opodatkowania wsparcia (refundacji) otrzymywanego przez Wnioskodawcę.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w interpretacji tej załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnie udzielonej pomocy publicznej lub pomocy de minimis uzyskanej ze środków publicznych na realizację projektu pn. "Rozwój...". Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnie udzielonej pomocy publicznej lub pomocy de minimis uzyskanej ze środków publicznych na realizację projektu pn. "Od..." zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-903/09-5/AI z dnia 21 października 2009 r. Z kolei w zakresie nieodpłatnego świadczenia w podatku dochodowym od osób: prawnych i fizycznych wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB1/415-986/09-4/AG i ILPB3/423-585/09-4/KS z dnia 21 października 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl