ILPP1/443-901/11-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-901/11-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu: 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionym, pismem z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu: 8 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 września 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pani A, zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej oraz Pani B, zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej, są wspólnikami spółki cywilnej (...).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń dla dorosłych od dnia 1 września 2009 r. Szkolenia organizuje głównie dla intendentów, kucharzy, pomocy kuchennych, nauczycieli i dyrektorów Szkół Publicznych i Przedszkoli Publicznych.

Wyżej wymienione szkolenia organizowane są w formie seminarium zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Każdy uczestnik seminarium otrzymuje potwierdzenie uczestnictwa w szkoleniu (certyfikat), fakturę VAT za usługę, która wystawiana jest na finansującego, np. "Zespół Szkół Zawodowych", "Szkoła Podstawowa", "Zespół Szkolno-Przedszkolny", "Urząd Gminy", "Publiczne Gimnazjum", "Miejskie Przedszkole", "Przedszkole Gminne".

Placówki, dla których Wnioskodawca prowadzi szkolenia są finansowane ze środków publicznych i szkolenia, dla tych jednostek są w całości finansowane ze środków publicznych. W szkoleniach czasami biorą udział nauczyciele ze szkół prywatnych oraz osoby indywidualne. Wówczas dla osoby indywidualnej jest wystawiana faktura VAT imienna, (osoba sama finansuje szkolenie).

Firma Zainteresowanego posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy pod numerem ewidencyjnym nadanym dnia 21 września 2010 r.

W latach poprzednich Spółka korzystała ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT ze względu na prowadzenie wyłącznie usług szkoleniowych. W bieżącym roku do dnia 16 maja 2011 r. korzystała ze zwolnienia podmiotowego do 150.000 zł Z dniem 17 maja 2011 r. Spółka została zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Usługi szkoleniowe prowadzone przez Wnioskodawcę służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych intendentów, kucharzy, nauczycieli, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu, są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Tak, więc jest to doskonalenie zawodowe, natomiast nie są to usługi z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone usługi na rzecz jednostek oświatowych są finansowane w całości ze środków publicznych. Natomiast szkolenia świadczone na rzecz szkół prywatnych lub osób korzystających ze szkoleń indywidualnie nie są finansowane ze środków publicznych.

Spółka nie posiada akredytacji na świadczone usługi w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W piśmie uzupełniającym z dnia 6 września 2011 r. wskazano następujące informacje:

1.

Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2.

Zainteresowany nie jest podmiotem, objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

3.

usług będących przedmiotem wniosku nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Spółkę można zakwalifikować do usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy,

4.

Zainteresowany nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Posiada natomiast wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy pod numerem ewidencyjnym nadanym w dniu 21 września 2010 r.,

5.

Szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe prowadzone przez firmę Wnioskodawcy służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych intendentów, kucharzy, nauczycieli, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Szkolenia te mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy związanej z zawodem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane przez Spółkę przychody z wyżej wymienionych szkoleń korzystają ze zwolnienia, czy też podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy usługi szkoleniowe świadczone są na rzecz jednostek oświatowych publicznych (np. "Zespół Szkół Zawodowych", "Szkołę Podstawową", "Zespół Szkolno-Przedszkolny", "Urząd Gminy", "Publiczne Przedszkole") i finansowane są w całości ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę na rzecz indywidualnych osób, tj. nauczycieli ze szkół prywatnych z braku spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 uprawniających do korzystania ze zwolnienia, będą opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 82 ustawy z dnia o systemie oświaty, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

W tym miejscu wskazać należy, iż dla zastosowania zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ponadto, zwolnienie określone w powyżej wskazanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka, od dnia 1 września 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń dla dorosłych. Szkolenia organizuje głównie dla intendentów, kucharzy, pomocy kuchennych, nauczycieli i dyrektorów Szkół Publicznych i Przedszkoli Publicznych.

Wyżej wymienione szkolenia organizowane są w formie seminarium zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Każdy uczestnik seminarium otrzymuje potwierdzenie uczestnictwa w szkoleniu (certyfikat), fakturę VAT za usługę, która wystawiana jest na finansującego, np. "Zespół Szkół Zawodowych", "Szkołę Podstawową", "Zespół Szkolno-Przedszkolny", "Urząd Gminy", "Publiczne Gimnazjum", "Miejskie Przedszkole", "Przedszkole Gminne".

Placówki, dla których Wnioskodawca prowadzi szkolenia są finansowane ze środków publicznych i szkolenia, dla tych jednostek są w całości finansowane ze środków publicznych. W szkoleniach czasami biorą udział nauczyciele ze szkół prywatnych oraz osoby indywidualne. Wówczas dla osoby indywidualnej jest wystawiana faktura VAT imienna, osoba sama finansuje szkolenie.

Zainteresowany posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy pod numerem ewidencyjnym nadanym dnia 21 września 2010 r.

W latach poprzednich Spółka korzystała ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT ze względu na prowadzenie wyłącznie usług szkoleniowych. W bieżącym roku do dnia 16 maja 2011 r. korzystała ze zwolnienia podmiotowego do 150.000 zł Z dniem 17 maja 2011 r. Spółka została zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Usługi szkoleniowe prowadzone przez Wnioskodawcę służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych intendentów, kucharzy, nauczycieli, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu, są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Tak, więc jest to doskonalenie zawodowe, natomiast nie są to usługi z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone usługi na rzecz jednostek oświatowych są finansowane w całości ze środków publicznych. Natomiast szkolenia świadczone na rzecz szkół prywatnych lub osób korzystających ze szkoleń indywidualnie nie są finansowane ze środków publicznych.

Spółka nie posiada akredytacji na świadczone usługi w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowany nie jest podmiotem, objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Usług będących przedmiotem wniosku nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Spółkę można zakwalifikować do usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania. Zainteresowany nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi szkoleniowe prowadzone przez firmę Wnioskodawcy służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych intendentów, kucharzy, nauczycieli, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Szkolenia te mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy związanej z zawodem.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

a.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

c.

czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, iż nie jest podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a ponadto usług będących przedmiotem wniosku nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania. Z wniosku nie wynika ponadto, żeby Wnioskodawca był uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy jednostką badawczo-rozwojową. Analizując zatem przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Zainteresowany nie spełnia bowiem podstawowych wymogów niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia, o których mowa w powyższym przepisie.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a)-c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wskazał bowiem Zainteresowany, usługi szkoleniowe prowadzone przez firmę Wnioskodawcy służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych intendentów, kucharzy, nauczycieli (pomocy kuchennych, dyrektorów szkół publicznych i przedszkoli publicznych), ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Szkolenia te mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy związanej z zawodem.

W związku z powyższym spełniona zastała podstawowa przesłanka umożliwiająca stosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie.

Z opisu sprawy nie wynika natomiast, aby Zainteresowany spełniał warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określone w pkt a i pkt b analizowanego przepisu. Przedmiotowe usługi - jak wskazał Wnioskodawca - nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a Zainteresowany na świadczone usługi nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Co istotne w przedmiotowej sprawie, świadczone usługi na rzecz jednostek oświatowych są finansowane w całości ze środków publicznych. Natomiast szkolenia świadczone na rzecz szkół prywatnych lub osób korzystających ze szkoleń indywidualnie nie są finansowane ze środków publicznych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy usługi szkoleniowe świadczone są na rzecz jednostek oświatowych publicznych (np. "Zespół Szkół Zawodowych", "Szkoła Podstawowa", "Zespół Szkolno-Przedszkolny", "Urząd Gminy", "Publiczne Przedszkole") i finansowane są w całości ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę na rzecz indywidualnych osób, tj. nauczycieli ze szkół prywatnych, które nie są finansowane ze środków publicznych, są opodatkowane wg stawki określonej w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, tj. 23%.

Zaznacza się, że stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe, jednak podkreśla się, że z uwagi na fakt, iż przedmiotowe szkolenia są finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, a nie ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl