ILPP1/443-888/12-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-888/12-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 20 września 2012 r., Biura KIP w Lesznie 24 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania NIP dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania NIP dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi od dnia 1 września 2012 r. Niepubliczne Przedszkole zgłoszone do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę Miejską. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana w CEDIG, gdyż zgodnie z art. 42 ust. 2a ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2011 r. Nr 139, poz. 814), wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), natomiast jest zarejestrowana w RSPO zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139, poz. 814).

Osoba prowadząca przedszkole niepubliczne otrzymała zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, w którym zaświadcza się, że na podstawie złożonego wniosku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej o nazwie: Niepubliczne Przedszkole (...). Do numeru REGON przypisane są następujące informacje:

* szczególna forma prawna: 82 Przedszkola niepubliczne,

* własność: 214 Własność krajowych osób fizycznych,

* rodzaj przeważającej działalności: 8510Z Wychowanie przedszkolne.

W związku z wystawionym REGONEM wezwano do Urzędu Skarbowego właściciela przedszkola celem nadania nowego numeru NIP nie na osobę fizyczną, którym Wnioskodawczyni posługiwała się dotychczas, a na odrębną jednostkę, uzasadniając to tym, iż w nazwie prowadzonej działalności nie zawarto imienia i nazwiska właściciela przedszkola.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, iż w zaświadczeniu REGON przy nazwie jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej nie widnieje imię i nazwisko właściciela należy wystąpić o nadanie nowego NIP, czy prowadzący powinien posługiwać się NIP przydzielonym osobie fizycznej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako że jest osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą, tj. Niepubliczne Przedszkole, powinna posługiwać się NIP-em już jej nadanym (jako osobie fizycznej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Stosownie do ust. 2 powyższego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3 powołanej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 cyt. ustawy, identyfikatorem podatkowym jest:

1.

numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2.

NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

W myśl art. 5 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi - zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy - zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, (...).

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 4 cyt. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, numer identyfikacyjny REGON, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Każdy więc podmiot posiadający status podatnika lub płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Przy czym dokonujący zgłoszenia identyfikacyjnego otrzymuje wyłącznie jeden NIP. Podkreślić również należy, iż numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Należy także wskazać, że numer identyfikacji podatkowej może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi). Zgodnie bowiem z zapisem art. 11 ww. ustawy, podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podmiotu, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu numeru identyfikacji podatkowej. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP, jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.

Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowywanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej jednym z obowiązujących podatków.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Jak stanowi art. 7 § 2 Ordynacji podatkowej, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1. Zgodnie zaś z art. 8 ww. ustawy, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi od dnia 1 września 2012 r. Niepubliczne Przedszkole zgłoszone do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana w CEDIG, gdyż zgodnie z art. 42 ust. 2a ustawy o statystyce publicznej, wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty, natomiast jest zarejestrowana w RSPO zgodnie z art. 7 ustawy o systemie informacji oświatowej. Osoba prowadząca przedszkole niepubliczne otrzymała zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, w którym zaświadcza się, że na podstawie złożonego wniosku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej o nazwie: Niepubliczne Przedszkole (...). Do numeru REGON przypisane są następujące informacje:

* szczególna forma prawna: 82 Przedszkola niepubliczne,

* własność: 214 Własność krajowych osób fizycznych,

* rodzaj przeważającej działalności: 8510Z Wychowanie przedszkolne.

W związku z wystawionym REGONEM wezwano do Urzędu Skarbowego właściciela przedszkola celem nadania nowego numeru NIP nie na osobę fizyczną, którym Wnioskodawczyni posługiwała się dotychczas, a na odrębną jednostkę, uzasadniając to tym, iż w nazwie prowadzonej działalności nie zawarto imienia i nazwiska właściciela przedszkola.

Odnosząc przedstawione we wniosku okoliczności do obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni nie prowadzi przedszkola jako osoba fizyczna lecz prowadzone przez nią przedszkole niepubliczne, jak wynika z wydanego na wniosek Zainteresowanej zaświadczenia REGON, jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, jeżeli zgodnie z wyżej przedstawionymi zasadami jest podatnikiem (np. podatku od towarów i usług, podatku dochodowego), wchodzi w zakres podmiotowy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników określony w art. 2 tej ustawy. Na jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej spoczywa bowiem obowiązek ewidencyjny, w tym zwłaszcza obowiązek wystąpienia o nadanie NIP, o ile tylko w rozumieniu powszechnego systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ma status podatnika, tj. opłaca we własnym imieniu i na własny rachunek jakikolwiek podatek lub choćby co do zasady podlega opodatkowaniu, niezależnie od korzystania z podatkowych zwolnień podmiotowych bądź przedmiotowych. Bez znaczenia jest przy tym to, czy w zaświadczeniu REGON przy nazwie jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej widnieje, czy też nie, imię i nazwisko właściciela.

Reasumując, Wnioskodawczyni prowadząc przedszkole niepubliczne jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej nie może posługiwać się NIP nadanym Zainteresowanej jako osobie fizycznej. W konsekwencji powyższego, jeżeli przedszkole niepubliczne - jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, podatku dochodowego, Wnioskodawczyni jest zobowiązana wystąpić o nadanie ww. jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej odrębnego NIP.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Treść przepisu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów kompetencje Ministra Finansów w zakresie wydawania pisemnych interpretacji prawa podatkowego zostały ograniczone wyłącznie do ustaw podatkowych.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji indywidualnej tut. Organ nie dokonywał oceny tego, czy w świetle ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 591 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139, poz. 814 z późn. zm.) wymienionych w części E3 poz. 61 wniosku ORD-IN, prawidłowym było zgłoszenie/zarejestrowanie przedszkola niepublicznego prowadzonego przez Wnioskodawczynię jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania NIP dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl