ILPP1/443-873/12-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-873/12-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2012 r. (data wpływu: do Izby Skarbowej w Poznaniu 18 września 2012 r., do Biura KIP w Lesznie 19 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 5 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni zawarła ze spółką jawną kontrakt menedżerski jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Przedmiotem kontraktu menedżerskiego jest osobiste świadczenie na rzecz spółki jawnej stałych usług polegających na bieżącym podejmowaniu wszelkich czynności związanych z finansami spółki, organizacją spółki, administrowaniem spółką, obejmując funkcję Dyrektora Finansowo-Administracyjnego. Tytułem tym Wnioskodawczyni posługuje się w stosunkach wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w relacjach z podmiotami zewnętrznymi.

Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do CEIDG, jest "pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" (PKD 70.22 Z).

Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawczyni przewiduje, że poza kontraktem menedżerskim, będzie wykonywać usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrakt menedżerski reguluje:

1.

szczegółowy zakres obowiązków, tj. wszelkie czynności związane z finansami Spółki, organizacją Spółki oraz administrowaniem Spółką, w tym zarządzanie pionem finansowym Spółki, kontakt z kancelariami prawniczymi, podejmowanie czynności dotyczących spraw organizacyjnych, systemów informatycznych, ochrony prawnej interesów Spółki, zapewnienie prawidłowości sporządzania i terminowego rozliczenia zobowiązań budżetowych Spółki, sprawozdawczości finansowej, pozyskiwanie źródeł finansowania działalności Spółki, planowanie, budżetowanie działalności firmy wraz z kontrolingiem, nadzór nad prawidłowym przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji majątku Spółki, podejmowanie działań w zakresie monitorowania i analizowania efektów ekonomicznych poszczególnych działów i komórek Spółki,

2.

wysokość wynagrodzenia - została określona jako część stała określona kwotowo oraz część zmienna uzależniona od oceny dokonywanej przez wspólników spółki jawnej w zakresie jakości i efektywności usług świadczonych przez Menedżera. Kontrakt reguluje wypłatę wynagrodzenia: przed wypłatą wynagrodzenia spółka jako płatnik obliczy i potrąci zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych,

3.

termin płatności wynagrodzenia,

4.

okres wypowiedzenia,

5.

wymiar dyspozycyjności,

6.

obowiązek zachowania tajemnicy oraz sankcje za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,

7.

zakaz konkurencji oraz sankcje za jego naruszenie,

8.

miejsce wykonywania obowiązków wynikających z kontraktu: siedziba Spółki lub poza siedzibą, mając na względzie prawidłowość wykonywania ciążących na Menedżerze celów i zadań wyznaczonych umową,

9.

prawo do płatnej przerwy w świadczeniu usług w łącznym wymiarze 26 dni rocznie.

Zapisy kontraktu zobowiązują Wnioskodawczynię jako Menedżera do:

1.

szczególnej dbałości o interesy Spółki oraz do wykonywania powierzonych zadań, celów i obowiązków ze szczególną starannością, wymaganą przy prowadzeniu działalności gospodarczej,

2.

osobistego świadczenia usług (Zainteresowana nie może powierzyć wykonania zadań wynikających z kontraktu osobie trzeciej),

3.

przestrzegania obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących na terenie przedsiębiorstwa Spółki.

Zgodnie z kontraktem Wnioskodawczyni ma prawo do używania samochodów służbowych tylko do celów służbowych. Zgodnie z kontraktem nie ma prawa do zaciągania zobowiązań w imieniu Spółki. Jako Menedżer jest uprawniona do wydawania poleceń podległym pracownikom Spółki.

Zakres odpowiedzialności wobec osób trzecich nie został w kontrakcie określony. Zgodnie z kontraktem pełniąc funkcję Dyrektora Finansowo-Administracyjnego Wnioskodawczyni nie jest uprawniona do zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. Jest natomiast uprawniona do wydawania poleceń podległym pracownikom.

Składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i wypadkowe pokrywa samodzielnie z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto, z pisma z dnia 30 listopada 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż w ramach zawartego kontraktu menedżerskiego:

1.

wynagrodzenie stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście - zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2.

Zainteresowana nie ponosi odpowiedzialności za działania wobec osób trzecich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może odliczyć w całości podatek VAT naliczony od zakupów dokonywanych w ramach działalności gospodarczej, skoro zakupy te służą działalności opodatkowanej, którą zamierza Zainteresowana wykonywać poza kontraktem menedżerskim (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma Ona prawo odliczyć w całości podatek VAT naliczony od zakupów dokonywanych w ramach działalności gospodarczej, skoro zakupy te służą działalności opodatkowanej, którą zamierza Zainteresowana wykonywać poza kontraktem menedżerskim (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Natomiast nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawczynię. O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, której głównym przedmiotem jest "pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" (PKD 70.22 Z). Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dnia 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni zawarła ze spółką jawną kontrakt menedżerski jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Przedmiotem kontraktu menedżerskiego jest osobiste świadczenie na rzecz spółki jawnej stałych usług polegających na bieżącym podejmowaniu wszelkich czynności związanych z finansami spółki, organizacją spółki, administrowaniem spółką, obejmując funkcję Dyrektora Finansowo-Administracyjnego. Tytułem tym Wnioskodawczyni posługuje się w stosunkach wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w relacjach z podmiotami zewnętrznymi.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą możliwości odliczenia w całości podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach działalności gospodarczej, skoro zakupy te służą działalności opodatkowanej, którą zamierza Zainteresowana wykonywać poza kontraktem menedżerskim, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Jak wynika z pytania Wnioskodawczyni, nabywane towary i usługi są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, którą Zainteresowana zamierza wykonywać poza kontraktem menedżerskim, będąc czynnym, zarejestrowanym podatnikiem, tym samym przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawczyni jest uprawniona do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach działalności gospodarczej, o ile zakupy te służą działalności opodatkowanej, którą Zainteresowana wykonuje poza kontraktem menedżerskim, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Informuje się ponadto, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, sposobu dokumentowania i ewidencjonowania obrotów uzyskiwanych z tytułu świadczenia tych usług rozstrzygnięto w interpretacji z dnia 17 grudnia 2012 r. nr ILPP1/443-873/12-4/AI. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl