ILPP1/443-87/14-4/JSK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-87/14-4/JSK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy z tytułu sprzedaży udziału we współwłasności działek Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz w zakresie opodatkowania tej sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy z tytułu sprzedaży udziału we współwłasności działek Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz w zakresie opodatkowania tej sprzedaży. Wniosek uzupełniono w dniu 4 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 1996 Wnioskodawca nabył od Agencji Rolnej Skarbu Państwa nieruchomość rolną i stał się jej współwłaścicielem w udziale 1/2 własności zgodnie z aktem notarialnym z dnia 5 listopada 1996 r. Przedmiot sprzedaży stanowiła powierzchnia 217,3097 ha. Nieruchomość należy do majątku prywatnego Wnioskodawcy.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako producent rolny i prowadzi działalność rolniczą. Niezależnie od prowadzenia gospodarstwa rolnego Wnioskodawca prowadzi także działalność gospodarczą, tzn. jest wspólnikiem spółki jawnej, która to spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji pieczywa.

Na podstawie decyzji nr 1, 2, 3 Prezydent Miasta zatwierdził na wniosek obu współwłaścicieli nieruchomości podział części nieruchomości położonej w obrębie Miasta. W wyniku ww. podziałów części zakupionej nieruchomości w obrębie Miasta powstało 18 działek o łącznej powierzchni 9,2739 ha i zostały one oznaczone numerami od 354/27 do 354/44. Przy podziale uwzględniono powstanie drogi wewnętrznej na działkach nr 354/38, 354/39, 354/40 i 354/34. Po podziałach ww. działek ustalono, że działka nr 354/28 jest w części objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr 15 z dnia 15 listopada 2004 r. z przeznaczeniem na drogę - oznaczenie KG, MP oraz R, natomiast w pozostałej części działka 354/28, podobnie jak wszystkie pozostałe działki, nie posiada obowiązującego planu zagospodarowania, są natomiast objęte ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i oznaczone są symbolem MUW - tereny zabudowy wielofunkcyjnej.

Ponadto dla części podzielonych działek wydano decyzje o warunkach zabudowy. Z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy wystąpił podmiot zainteresowany zakupem działek od Wnioskodawcy. Podmiot działa w branży deweloperskiej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie jednym ze współudziałowców jest drugi współwłaściciel przedmiotowych działek. Następnie podmiot zainteresowany zakupem działek wystąpił o warunki przyłączenia do sieci energetycznej, kanalizacyjnej i gazowej działając w oparciu o umowę użyczenia zawartą ze współwłaścicielami działek.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wszystkie 18 działek posiada oznaczenie - grunty orne.

Wnioskodawca planuje sprzedać na rzecz firmy deweloperskiej część działek zakupionych wcześniej od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zainteresowany zakupił nieruchomość rolną celem prowadzenia działalności rolnej i ta działalność będzie po sprzedaży kontynuowana na pozostałej powierzchni.

Wnioskodawca w związku ze sprzedażą nie podjął żadnych działań marketingowych. Sprzedaż nastąpi na rzecz spółki, która sama zgłosiła chęć nabycia działek, sama dokonała uzbrojenia terenu, natomiast Zainteresowany wraz ze współwłaścicielem nieruchomości dokonali podziału działek. Przedmiotem sprzedaży będą zatem działki, na które wydano warunki zabudowy, jedna działka, która w części mieści się w planie zagospodarowania przestrzennego i jest przewidziana pod budowę drogi, a w pozostałej części nie jest w nim ujęta i nie ma dla niej warunków zabudowy oraz jedna działka, która nie jest objęta ani miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie wydano dla niej warunków zabudowy.

W piśmie z dnia 2 kwietnia 2014 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

1.

przy nabyciu nieruchomości rolnej od Agencji Rolnej Skarbu Państwa nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego;

2.

przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług;

3.

nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej;

4.

grunty będące przedmiotem zapytania były udostępniane na podstawie umowy użyczenia - nieodpłatnej - podmiotowi zainteresowanemu aktualnie zakupem działek;

5.

przedmiotowe grunty były dotychczas wykorzystywane w działalności rolniczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.);

6.

z ww. nieruchomości gruntowej były dokonywane zbiory, sprzedaż produktów rolnych;

7.

zbycie przedmiotowych nieruchomości gruntowych wynika z przyczyn ekonomicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca stanie się podatnikiem VAT z tytułu sprzedaży działek.

2. Czy w przypadku uznania Wnioskodawcy za podatnika VAT w zakresie sprzedaży działek sprzedaż działki, dla której nie ma miejscowego planu zagospodarowania, ani warunków zabudowy oraz działki, która tylko częściowo figuruje w miejscowym planie zagospodarowania a w pozostałej części nie jest w nim ujęta oraz nie ma dla niej warunków zabudowy mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a opodatkowanie wystąpi tylko w stosunku do działek, na które wydano warunki zabudowy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania nr 1.

Należy przyjąć, że sprzedając grunt Zainteresowany nie działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży działek, a dokonuje jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Odnośnie pytania nr 2.

W przypadku uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT w zakresie sprzedaży działek, w opinii Zainteresowanego, sprzedając działkę, dla której nie ma planu zagospodarowania przestrzennego ani wydanych warunków zabudowy należy zastosować zwolnienie od podatku VAT, przy sprzedaży działki, która częściowo jest ujęta w planie zagospodarowania przestrzennego pod budowę drogi, a częściowo nie jest w nim ujęta, ani nie ma dla niej warunków zabudowy, ze względu na fakt, że nie może ona zostać podzielona przy sprzedaży, także w stosunku do całości działki należy zastosować zwolnienie od podatku VAT.

Opodatkowanie podatkiem VAT nastąpi tylko w stosunku do sprzedaży działek, na które wydano warunki zabudowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Wskazać należy, że towarem jest również udział w prawie własności lub użytkowaniu wieczystym nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.UE L Nr 347.1 z późn. zm.) państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

a.

określone udziały w nieruchomości,

b.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

c.

udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121), dalej k.c. Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zarówno sprzedaż udziału we współwłasności gruntu na podstawie art. 198 k.c., jak i sprzedaż wspólnego gruntu za zgodą wszystkich współwłaścicieli na podstawie art. 199 k.c. stanowi odpłatną dostawę towarów.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności - art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego.

Należy zauważyć, że dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W rozumieniu powyższych twierdzeń pomóc mogą zapisy orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży gruntu podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Zainteresowanego za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10.

Z tezy powyższego orzeczenia wynika m.in., że "osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywą 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest "rolnikiem ryczałtowym" w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 dyrektywy 2006/112 zmienionej dyrektywą 2006/138 jest w tym zakresie bez znaczenia". Trybunał zwrócił uwagę, że inaczej jest w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy.

Trybunał orzekł ponadto, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Zatem jak wynika z powyższych rozważań, kryterium decydującym o zaliczeniu transakcji sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne do działalności gospodarczej jest podejmowanie aktywnych działań angażujących środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. W konsekwencji powyższego, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W przypadku, gdy brak jest przesłanek świadczących o aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia gruntu, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem - zbycie działki budowlanej nie stanowi działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Biorąc pod uwagę tezy z powyższego orzeczenia Trybunału w sprawach C-180/10 i C 181/10 stwierdzić należy, że dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z powołanego wyżej orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie wynika, że rozstrzygnięcie, czy podmiot w związku z realizacją określonej czynności występuje w charakterze podatnika wymaga każdorazowo oceny okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

W świetle powołanych orzeczeń nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz spożytkowania w celach prywatnych. Ponadto podjęcie takich czynności np. wystąpienie o uchwalenie dla danego terenu planu zagospodarowania przestrzennego w celu przeznaczenia w nim posiadanego gruntu pod zabudowę, podział gruntu na działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych oraz działanie marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia stanowią o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, które mogą wskazywać, że czynności sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym wykorzystywanie majątku prywatnego przez osobę fizyczną może stanowić również działalność gospodarczą.

Zatem podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku niezabudowanych nieruchomości, jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w roku 1996 Wnioskodawca nabył od Agencji Rolnej Skarbu Państwa nieruchomość rolną i stał się jej współwłaścicielem w udziale 1/2 własności zgodnie z aktem notarialnym z dnia 5 listopada 1996 r. Przedmiot sprzedaży stanowiła powierzchnia 217,3097 ha. Nieruchomość należy do majątku prywatnego Wnioskodawcy.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako producent rolny i prowadzi działalność rolniczą. Niezależnie od prowadzenia gospodarstwa rolnego Wnioskodawca prowadzi także działalność gospodarczą, tzn. jest wspólnikiem spółki jawnej, która to spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji pieczywa.

Na podstawie decyzji prezydent miasta zatwierdził na wniosek obu współwłaścicieli nieruchomości podział części nieruchomości położonej w obrębie miasta. W wyniku ww. podziałów części zakupionej nieruchomości w obrębie miasta powstało 18 działek o łącznej powierzchni 9,2739 ha i zostały one oznaczone numerami od 354/27 do 354/44. Przy podziale uwzględniono powstanie drogi wewnętrznej na działkach nr 354/38, 354/39, 354/40 i 354/34. Po podziałach ww. działek ustalono, że działka nr 354/28 jest w części objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z dnia 15 listopada 2004 r. z przeznaczeniem na drogę - oznaczenie KG, MP oraz R, natomiast w pozostałej części działka 354/28, podobnie jak wszystkie pozostałe działki, nie posiada obowiązującego planu zagospodarowania, są natomiast objęte ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i oznaczone są symbolem MUW - tereny zabudowy wielofunkcyjnej.

Ponadto dla części podzielonych działek wydano decyzje o warunkach zabudowy. Z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy wystąpił podmiot zainteresowany zakupem działek od Wnioskodawcy. Podmiot działa w branży deweloperskiej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie jednym ze współudziałowców jest drugi współwłaściciel przedmiotowych działek. Następnie podmiot zainteresowany zakupem działek wystąpił o warunki przyłączenia do sieci energetycznej kanalizacyjnej i gazowej działając w oparciu o umowę użyczenia zawartą ze współwłaścicielami działek.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wszystkie 18 działek posiada oznaczenie - grunty orne.

Wnioskodawca planuje sprzedać na rzecz firmy deweloperskiej część działek zakupionych wcześniej od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zainteresowany zakupił nieruchomość rolną celem prowadzenia działalności rolnej i ta działalność będzie po sprzedaży kontynuowana na pozostałej powierzchni.

Wnioskodawca w związku ze sprzedażą nie podjął żadnych działań marketingowych. Sprzedaż nastąpi na rzecz spółki, która sama zgłosiła chęć nabycia działek, sama dokonała uzbrojenia terenu, natomiast Zainteresowany wraz ze współwłaścicielem nieruchomości dokonali podziału działek. Przedmiotem sprzedaży będą zatem działki, na które wydano warunki zabudowy, jedna działka, która w części mieści się w planie zagospodarowania przestrzennego i jest przewidziana pod budowę drogi, a w pozostałej części nie jest w nim ujęta i nie ma dla niej warunków zabudowy oraz jedna działka, która nie jest objęta ani miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie wydano dla niej warunków zabudowy.

Przy nabyciu nieruchomości rolnej od Agencji Rolnej Skarbu Państwa Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej. Grunty będące przedmiotem zapytania były udostępniane na podstawie umowy użyczenia - nieodpłatnej - podmiotowi zainteresowanemu aktualnie zakupem działek. Przedmiotowe grunty były dotychczas wykorzystywane w działalności rolniczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Z ww. nieruchomości gruntowej były dokonywane zbiory, sprzedaż produktów rolnych. Zbycie przedmiotowych nieruchomości gruntowych wynika z przyczyn ekonomicznych.

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Zainteresowany podejmował działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy wskazać, że dostawa nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzonej działalności gospodarczej.

Z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika jakiekolwiek aktywne działanie Wnioskodawcy, tj. uzbrojenie gruntów w przyłącza do sieci wodociągowej, energetycznej lub gazowej, ogrodzenie, utwardzenie dróg wewnętrznych, ogłoszenie w prasie, radiu i sieci internetowej w poszukiwaniu nabywców itd., które wskazywałoby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Ponadto opisany grunt nie był wykorzystywany przez Zainteresowanego w działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (a jedynie w działalności rolniczej zwolnionej od opodatkowania) oraz nie był udostępniany osobom trzecim na podstawie odpłatnych umów cywilnoprawnych, co mogłoby wskazywać na ekonomiczne wykorzystanie gruntu.

Wprawdzie, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wraz z drugim współwłaścicielem dokonali podziału gruntu na 18 działek, jednakże powyższego zdarzenia (stanowiącego pojedyncze z okoliczności przykładowo wskazanych w orzeczeniu w sprawach C-180/10 i C-181/10) nie można uznać za środki zbliżone do tych, jakie podejmują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, lecz za zwykły zarząd prywatną nieruchomością.

Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, nie podejmował on i nie podejmie żadnych działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności działki, uzbrojenie tych działek w media oraz nie poniósł żadnych nakładów finansowych w związku z planowaną sprzedażą.

W przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca nie będzie działać zatem jako producent, handlowiec lub usługodawca, a czynność sprzedaży udziału we współwłasności ww. nieruchomości stanowić będzie jedynie racjonalny sposób zagospodarowania posiadanego przez Niego prywatnego majątku. Wnioskodawca sprzedając udział we współwłasności ww. działek będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Sprzedaż towaru z majątku osobistego nie ma charakteru handlowego, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w niniejszej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać Zainteresowanego za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W analizowanej sprawie takich przesłanek brak.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne i opis sprawy należy wskazać, że czynności wykonywane przez Zainteresowanego nie wypełniają definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, zatem Wnioskodawca nie wystąpi - w związku z planowaną dostawą udziału we współwłasności ww. działek - w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W związku z tym sprzedaż udziału we współwłasności działek, o których mowa we wniosku, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ wskazuje, że z uwagi na stwierdzenie - w zakresie pytania nr 1 "Czy Wnioskodawca stanie się podatnikiem VAT z tytułu sprzedaży działek..." - że stanowisko Zainteresowanego jest prawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Zauważa się również, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając niniejszą interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy także wskazać, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Nie chroni natomiast drugiego współwłaściciela nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl