ILPP1/443-855/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-855/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Instytut, jednostka badawczo - rozwojowa realizował będzie projekt zatytułowany: "..." (dalej: projekt), współfinansowany środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Projekt jest projektem pojedynczym, realizowanym przez Instytut samodzielnie. Celem projektu jest przyspieszenie i uproszczenie procesu opracowywania nowoczesnych mieszańców heterozyjnych marchwi, poprzez zastosowanie nowoczesnych metod biotechnologicznych. Wypracowane procedury otrzymywania roślin będą wykorzystane w tworzeniu nowoczesnych mieszańców heterozyjnych marchwi, które następnie zostaną udostępnione spółkom hodowlano-nasiennym do działalności komercyjnej. Zatem bezpośrednimi odbiorcami efektów prac badawczych prowadzonych w ramach projektu są spółki hodowlano-nasienne oraz producenci marchwi. Osiągnięte rezultaty będą miały bezpośredni wpływ na rynek spółek hodowlano-nasiennych, a także rynek przetwórstwa spożywczego.

W efekcie, przewidywana może być komercjalizacja wyników badań poprzez ich odpłatne wdrażanie w gospodarce, sprzedaż efektów badań jednostkom gospodarczym sektora hodowlano-nasiennego. Projekt jest kontynuacją prac prowadzonych od wielu lat i w konsekwencji nie jest wykluczona implementacja i wykorzystanie wyników w przyszłej działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w cenie świadczeń (towarów i usług) nabywanych na potrzeby realizacji projektu "...", współfinansowanego środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu pn. "...", współfinansowanego środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Jednym z najważniejszych uprawnień, a jednocześnie podstawowym prawem, zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, który wykonuje czynności związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego, jest możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi i nie zwolnionymi od VAT, a także z czynnościami niepodlegającymi, ale dla których prawodawca przewidział prawo odliczenia podatku naliczonego. Zasada taka zapisana została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Przepis taki, realizuje unijną - obligatoryjną w podatku od wartości dodanej Unii Europejskiej - zasadę neutralności. Biorąc pod uwagę treść przepisów prawa krajowego oraz zasady regulacji wspólnotowych dotyczących podatku od wartości dodanej, podkreślić należy, że dla istnienia prawa do odliczenia VAT naliczonego nie jest koniecznym występowanie bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakupami a czynnościami z prawem do odliczenia podatku od towarów i usług. Oznacza to, że dla zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego nie jest niezbędnym aby w każdym przypadku podatnik - już na etapie dokonywania zakupu - wskazał konkretną przyszłą lub zaistniałą czynność opodatkowaną (względnie niepodlegającą opodatkowaniu, ale z prawem do odliczenia VAT), z którą byłby powiązany dokonany zakup; nie zmienia to faktu, że podatnik musi - tylko w ogólny sposób - powiązać zakupy ze sprzedażą opodatkowaną (względnie niepodlegającą, ale z prawem do odliczenia VAT).

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje interpretacje organów podatkowych, m.in. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 6 maja 2005 r., PP l 443/405/05, S. Podatkowy 2005.7.34, która mówi, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje także w przypadku, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym (zakupami) a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi ma charakter pośredni. Nie zawsze istnieje zatem konieczność wskazania bezpośredniego związku danego zakupu towaru lub usługi z konkretną transakcją opodatkowaną.

Skoro więc w analizowanym przypadku Instytut, w ramach prowadzonej działalności naukowej, prowadził będzie badania, których celem jest stworzenie nowoczesnych mieszańców heterozyjnych marchwi i planowane jest, że wypracowane procedury otrzymywania roślin będą komercjalizowane poprzez ich udostępnienie spółkom hodowlano-nasiennym, to stwierdzić należy, iż na etapie dokonywania zakupów Instytut może przyjąć, że są one powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Konsekwencją tego jest uprawnienie Instytutu do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu. Podkreślić również należy, że Instytut posiadając status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT w bieżącej działalności wykonuje świadczenia opodatkowane podatkiem od towarów i usług i korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie zaznaczyć trzeba, że przedmiot projektu zawiera się w przedmiocie podstawowej działalności Instytutu, na którą to właśnie składają się czynności opodatkowane VAT (pomimo, że Instytut jest jednostką badawczo rozwojową to - zgodnie z odrębnymi przepisami - wykonuje działalność gospodarczą).

W konsekwencji tego, nawet gdyby planowana komercjalizacja nie powiodła się (czego Instytut nie spodziewa się), wówczas efekty badań i tak mogłyby być w przyszłości wykorzystane na potrzeby wykonywania czynności z prawem do odliczenia podatku naliczonego. Jak bowiem zostało wskazane w Studium Wykonalności przygotowanym na potrzeby pozyskania środków w ramach zewnętrznego finansowania, projekt jest kontynuacją prac prowadzonych od wielu lat i w konsekwencji nie jest wykluczona implementacja i wykorzystanie wyników w przyszłej działalności opodatkowanej (w tym miejscu należy nadmienić, że począwszy od czerwca 2005 r. same usługi naukowo-badawcze opodatkowane są podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej, czyli dają prawo do rozliczenia podatku naliczonego). Wnioskodawca wskazuje, iż w aktualnym stanie prawnym żadnych wątpliwości nie może budzić to, iż dla istnienia lub braku prawa do rozliczenia podatku naliczonego żadnego znaczenia nie ma i mieć nie może to, jakie jest źródło finansowania zakupów. Tym samym, dla rozliczenia podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje fakt, że owe zakupy zostały sfinansowane środkami uzyskami w ramach dotacji. Zatem jedynym kryterium decydującym o prawie do rozliczania VAT jest związek zakupu z (chociażby tylko potencjalnymi) czynnościami z prawem do rozliczenia (vide postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań Nowe - Miasto, 15 stycznia 2007 r., ZPA/443-80/2006, www.mf.gov.pl, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dnia 27 lipca 2007 r., 1435/PP1/443-54/07/UK, www.mf.gov.pl). Konkludując należy zatem stwierdzić (jak we wstępie), że wobec statusu Instytut jak również z uwagi na przewidywaną komercjalizację wyników badań w ramach czynności opodatkowanych, oraz ewentualną możliwość wykorzystania takich wyników w dalszej działalności z prawem do rozliczenia podatku naliczonego, Instytut ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu pn. "...", współfinansowanego środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ust. 2 powołanego przepisu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący jednostką badawczo - rozwojową realizował będzie projekt pn. "...", współfinansowany środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Celem projektu będzie przyspieszenie i uproszczenie procesu opracowywania nowoczesnych mieszańców heterozyjnych marchwi, poprzez zastosowanie nowoczesnych metod biotechnologicznych. Bezpośrednimi odbiorcami efektów prac badawczych prowadzonych w ramach projektu będą spółki hodowlano-nasienne oraz producenci marchwi. Wyniki badań uzyskane z ww. projektu mogą być komercjalizowane, poprzez ich odpłatne wdrażanie w gospodarce, sprzedaż efektów badań jednostkom gospodarczym sektora hodowlano-nasiennego. Wnioskodawca podaje, iż dokonywane przez Instytut zakupy będą powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Również w związku z tym, że projekt będzie kontynuacją badań nie jest wykluczone wykorzystanie wyników w przyszłej działalności opodatkowanej. Podkreślić należy, że Instytut posiadając status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, w bieżącej działalności, wykonuje świadczenia opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z projektem pn. "..." w zakresie w jakim efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Powyższe wynika z faktu, iż - jak wskazuje Wnioskodawca - zakupy towarów i usług są związane z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi podatnika. Skutkiem powyższego Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem jednak przepisów art. 90 i art. 91 ustawy, oraz ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl