ILPP1/443-854/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-854/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 23% z faktury dokumentującej zakup usług, w przypadku zastosowania błędnej stawki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 23% z faktury dokumentującej zakup usług, w przypadku zastosowania błędnej stawki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. k. (dalej: Spółka) prowadzi działalność w zakresie detalicznej sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski. W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa towary i usługi od podmiotów krajowych i zagranicznych.

W dniach od 26 listopada 2010 r. do dnia 29 grudnia 2010 r. kontrahent Spółki (dalej: Firma) wykonała na zlecenie Spółki prace na terenie sklepów (dalej: prace konserwatorskie). Prace te polegały między innymi na:

* naprawienie: ogrodzenia, kostki brukowej, odboju,

* czyszczeniu ścian i sufitu,

* montażu kłódki na kontenerze na śmieci,

* uzupełnieniu i montażu piktogramów,

* demontażu znaków na parkingu.

Dnia 3 stycznia 2011 r. Spółka otrzymała od Firmy fakturę VAT nr 2/1/2011 dotyczącą wykonanych przez Firmę prac do 29 grudnia 2010 r. z datą wystawienia 3 stycznia 2011 r., w której wykazano kwotę brutto obejmującą podatek VAT w kwocie wyliczonej według stawki VAT 23%.

Powyżej wymieniona faktura VAT została ujęta w księgach Spółki w lutym 2011 r., a podatek VAT na niej wykazany został rozliczony w deklaracji VAT-7 za luty 2011 r.

Kwestią istotną dla rozliczeń Spółki w zakresie podatku VAT, jest prawo do odliczenia podatku VAT z faktury, którą Spółka otrzymała w związku z wykonaniem na terenie sklepów prac konserwatorskich. W związku z tym, Spółka jako czynny podatnik VAT, składając niniejszy wniosek o wiążącą interpretację przepisów podatkowych, ma ważny interes prawny (patrz teza wyroku WSA - sygn. akt III SA/Wa 138/06, zgodnie z którą podatek naliczony VAT jest elementem zobowiązania VAT, podatnik VAT ma prawo wystąpić do organów podatkowych z wnioskiem o interpretację w zakresie przepisów podatkowych. Spółka będąca podatnikiem VAT i znajdująca się w kręgu podmiotów uczestniczących w transakcji objętej VAT ma prawo do uzyskania interpretacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce jako podatnikowi podatku VAT czynnemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej 3 stycznia 2011 r. (po zmianie przepisów VAT dotyczących stawek podatku), która dotyczyła usług wykonanych w roku 2010 (zakończonych 29 grudnia 2010 r.) oraz na której został wykazany podatek VAT według nieprawidłowej stawki (tj. 23% zamiast 22%).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż wykonanie prac konserwatorskich opisanych w stanie faktycznym jest związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż towarów handlowych poprzez sieć sklepów) to przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT nr 2/1/2011 (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT)), pomimo faktu, że faktura, o której mowa powyżej została wystawiona ze stawką VAT 23%, zamiast 22%.

Zgodnie z art. 41 ust. 14a ustawy o VAT w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Powyższe oznacza, iż prace konserwatorskie wykonane do dnia 31 grudnia 2010 r. powinny podlegać opodatkowaniu według stawki podatku obowiązującej dla tej czynności w momencie jej wykonania, czyli w wysokości 22%.

Zdaniem Spółki zastosowanie przez Firmę niewłaściwej stawki VAT (tj. 23% zamiast 22%) nie powoduje utraty przez Spółkę prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego w nieprawidłowej wysokości przez Firmę na fakturze. Zdaniem Spółki wykazanie podatku VAT przez Firmę w nieprawidłowej wysokości nie spełnia przesłanek utraty prawa do odliczenia o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

na których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Wyłączenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego stanowi wyjątek od zasady neutralności podatku VAT i przepisy w tym zakresie nie mogą być interpretowane rozszerzająco.

Na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz mając na uwadze powyżej wskazane przepisy ustawy o VAT, zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze VAT nr 2/1/2011, w której zastosowano stawkę VAT w wysokości 23%, zamiast stawki VAT 22%.

Dodatkowo Spółka wskazuje, iż to stanowisko znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 września 2008 r. (sygn. ITPP2/443-575/08/EŁ), w której stwierdzono, że w przypadku gdy kontrahent wystawia Spółce faktury z niewłaściwą stawką, tj. 22% zamiast 7% to " (...) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od podwykonawców (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy, zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentująca tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygującą lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Wskazać należy, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług (w tym powołane wyżej), nie pozbawiają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług, które zostały opodatkowane inną niż przyjęta przez sprzedawcę (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie detalicznej sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski. W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa towary i usługi od podmiotów krajowych i zagranicznych. W dniach od 26 listopada 2010 r. do 29 grudnia 2010 r. kontrahent Spółki (Firma) wykonał prace na terenie sklepów (prace konserwatorskie). Dnia 3 stycznia 2011 r. Spółka otrzymała fakturę VAT dotyczącą wykonanych przez Firmę prac do dnia 29 grudnia 2010 r. z datą wystawienia 3 stycznia 2011 r., w której wykazano kwotę brutto obejmującą podatek VAT w kwocie wyliczonej według stawki VAT 23%. Według Wnioskodawcy prace konserwatorskie wykonane do dnia 31 grudnia 2010 r. powinny podlegać opodatkowaniu według stawki podatku obowiązującej dla tej czynności w momencie jej wykonania, czyli w wysokości 22%

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy wskazać, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, ponieważ Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT i nabywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności prace konserwatorskie - są związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi polegającymi na sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów. W przedmiotowym stanie faktycznym spełniona została zatem podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku, określona w art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast biorąc pod uwagę powołany wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, stwierdzić należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach potwierdzających nabycie towarów lub usług nie będzie przysługiwać w sytuacji, gdy dotyczy on transakcji udokumentowanych fakturami, które nie podlegają opodatkowaniu, bądź są zwolnione od podatku. W przypadku Spółki sytuacja taka nie ma miejsca, bowiem przedstawione zagadnienie dotyczy czynności co do zasady podlegających opodatkowaniu.

Zatem, na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, mając na uwadze powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze otrzymanej od Firmy wykonującej prace konserwatorskie, wystawionej w dniu 3 stycznia 2011 r. i dotyczącej usług wykonanych w roku 2010, w której wykazano stawkę w wysokości 23% (zamiast 22%) - na zasadach, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tutejszy Organ podatkowy nadmienia, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki prawidłowej dla usług, o których mowa we wniosku, gdyż nie była ona przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Ponadto, tut. Organ wskazuje iż z dniem 1 kwietnia 2011 r., na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), do art. 88 ust. 3a dodano pkt 7 w brzmieniu: "wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności". Poza tym, z dniem 1 lipca 2011 r., na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), w art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) otrzymała brzmienie: "wystawionymi przez podmiot nieistniejący".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl