ILPP1/443-851/12-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-851/12-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy D, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 28 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sali sportowej wraz z łącznikiem oraz z kosztami dokumentacji projektowej i pali pod budowę sali następnie wynajętej Gminnemu Centrum Kultury w D - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sali sportowej wraz z łącznikiem oraz z kosztami dokumentacji projektowej i pali pod budowę sali następnie wynajętej Gminnemu Centrum Kultury w D. Dnia 28 listopada 2012 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina D. posiada własny numer NIP i jest od listopada 2011 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Status podatnika VAT czynnego utracił w związku z wyrejestrowaniem w roku 2011 Urząd Gminy D.

Gmina w chwili obecnej wybrała wykonawcę, który zrealizuje dla niej budowę inwestycji pn.:Budowa sali sportowej z zapleczem socjalnym przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej w D".

Zgodnie z przygotowaną specyfikacją istotnych warunków zamówienia płatność na rzecz wykonawcy ma nastąpić jednorazowo, na koniec inwestycji, co ma nastąpić około połowy roku 2013. Gmina D już w chwili obecnej poniosła koszt dokumentacji projektowej oraz koszt wybudowania pali, na których będzie wybudowana hala, których nie uwzględniła w składanych przez siebie deklaracjach podatkowych.

Gmina D od początku planuje, że wybudowana sala z zapleczem będzie, po godzinach lekcyjnych i w dni wolne od zajęć, wynajmowana na rzecz osób trzecich. Dodatkowo Gmina planuje, że niektóre ściany budynków zostaną w części wynajęte na umieszczenie na nich banerów reklamowych. W hali będzie także odpłatnie wynajęta część, w którym umieszczone zostanie urządzenie lub urządzenia do sprzedawania napojów.

W konsekwencji Gmina D rozważa następujące rozwiązania prawne. Gmina zawrze porozumienie pomiędzy Gminą D a jej jednostką posiadającą osobowość prawną, tj. Gminnym Centrum Kultury w D, na mocy którego Gmina odpłatnie wynajmie tej jednostce wybudowaną halę wraz z infrastrukturą; w takiej sytuacji dalsze wykorzystywanie budynku (ze ścianami i wnętrzami) należeć będzie do Gminnego Centrum.

Dnia 28 listopada 2012 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

1.

Koszty dokumentacji projektowej oraz budowy pali zostały udokumentowane fakturami VAT. Faktury zostały wystawione na Gminę D, a nie na Szkołę opisaną we wniosku.

2.

Gmina D będzie zawierać umowy o odpłatne korzystania budynku sali z Gminnym Centrum Kultury.

3.

Poniesione koszty, a konkretnie wybudowana z nich sala sportowa wraz z łącznikiem zostanie przekazana do odpłatnego korzystania na rzecz Gminnego Centrum Kultury. Powyższe oznacza, że całość kosztów podlegać będzie przekazaniu na działalność opodatkowaną Gminy D.

4.

W przypadku przekazania wybudowanej sali do korzystania przez Gminne Centrum Kultury całość kosztów będzie wykorzystywana na potrzeby działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy i w jakim zakresie w opisanej sytuacji powstanie po stronie Gminy D prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z budową sali sportowej wraz z łącznikiem oraz prawo do odliczenia poniesionych kosztów dokumentacji projektowej i pali.

Zdaniem Wnioskodawcy, cała sala z łącznikiem oddana zostania innemu podmiotowi na podstawie umowy przewidującej odpłatność. Powyższe oznacza, że po stronie Gminy D powstanie pełne prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z budową sali sportowej wraz z łącznikiem oraz prawo do odliczenia poniesionych kosztów dokumentacji projektowej i pali. Prawo do odliczenia VAT związanego z wybudowaniem hali sportowej wraz z łącznikiem powstanie w miesiącu otrzymania faktury to dokumentującej. Natomiast prawo do odliczenia VAT związanego z dostarczeniem dokumentacji i wybudowaniem pali powstało dla Gminy w miesiącach otrzymania faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Ponadto, jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, jednostka samorządu terytorialnego dokonując określonych czynności prawno-podatkowych występuje w roli podatnika podatku VAT, gdy czynności te nie stanowią zadań statutowych jednostki, określonych w odrębnych przepisach, oraz gdy zostały wykonane na podstawie umowy cywilnoprawnej. Status podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wynikający z czynności cywilnoprawnych wskazuje także, iż takie czynności de facto - w świetle regulacji art. 15 ust. 2 ustawy - uznawane są za działalność gospodarczą jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści powyższego przepisu najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wskazać należy, że Gmina wykonując cywilną umowę najmu, będzie świadczyć na rzecz najemcy usługi, w rozumieniu przepisów ustawy. W wykonaniu umowy najmu będzie bowiem dokonywać na jego rzecz świadczeń niebędących dostawą towarów.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług polegających na odpłatnym udostępnianiu odrębnemu podmiotowi obiektów sportowych.

W tej sytuacji, tj. po zawarciu umowy najmu, Gmina rozpocznie wykonywać odpłatne czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Będąc jednocześnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT spełni przesłanki do odliczenia podatku z uwzględnieniem powołanych wyżej przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w chwili obecnej wybrała wykonawcę, który zrealizuje dla niej budowę inwestycji pn.: "Budowa sali sportowej z zapleczem socjalnym przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej w D". Gmina D już w chwili obecnej poniosła koszt dokumentacji projektowej oraz koszt wybudowania pali, na których będzie wybudowana hala. Po ukończeniu inwestycji zawarte zostanie porozumienie pomiędzy Gminą D, a jej jednostką posiadającą osobowość prawną, tj. Gminnym Centrum Kultury w D, na mocy którego Gmina odpłatnie wynajmie tej jednostce wybudowaną halę wraz z infrastrukturą. W takiej sytuacji dalsze wykorzystywanie budynku (ze ścianami i wnętrzami) należeć będzie do Gminnego Centrum. Koszty dokumentacji projektowej oraz budowy pali zostały udokumentowane fakturami VAT. Faktury zostały wystawione na Gminę D. Gmina będzie zawierać umowy o odpłatne korzystania budynku sali z Gminnym Centrum Kultury. Poniesione koszty, a konkretnie wybudowana z nich sala sportowa wraz z łącznikiem zostanie przekazana do odpłatnego korzystania na rzecz Gminnego Centrum Kultury. Powyższe oznacza, że całość kosztów podlegać będzie przekazaniu na działalność opodatkowaną Gminy D.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wydatkami na budowę sali sportowej wraz z łącznikiem oraz kosztami dokumentacji projektowej i pali pod budowę sali. Powyższe wynika z faktu, iż w związku z planowaną umową najmu obiekt sali sportowej służyć będzie Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - umowa najmu zawarta z Gminnym Centrum Kultury. W konsekwencji - uwzględniając fakt, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT - spełnione zostaną przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, na podstawie których odliczenie podatku będzie prawnie możliwe.

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z budową sali oraz kosztami dokumentacji projektowej powstanie w miesiącu w którym podatnik otrzymał fakturę lub w okresie przewidzianym w art. 86 ust. 11 ustawy.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sali sportowej wraz z łącznikiem oraz z kosztami dokumentacji projektowej i pali pod budowę sali następnie wynajętej Gminnemu Centrum Kultury w D. Rozstrzygnięcie dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową sali sportowej wraz z łącznikiem oraz z kosztami dokumentacji projektowej i pali pod budowę sali, zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-851/12-4/MK z dnia 14 grudnia 2012 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl