ILPP1/443-848/11-3/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-848/11-3/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 8 czerwca 2011 r., Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 13 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do usług budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z funkcją usługową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do usług budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z funkcją usługową. Pismem z dnia 5 września 2011 r. uzupełniono wniosek o wskazanie, że przesłany wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S.J. (dalej "Spółka") jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzona przez Spółkę działalność obejmuje między innymi roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych.

1.

Spółka zamierza zlecić budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z funkcją usługową zlokalizowaną w części parterowej i w niektórych fragmentacji wyższych kondygnacji (dalej Budynek).

2.

Z zawieranych umów z podwykonawcami wynika, że budowa dotyczy całości Budynku (poszczególnych branż specjalistycznych). W szczególności z umów nie wynika wprost, że prace wykonywane przez wykonawców dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2.

Niniejszy wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem VAT kompleksowych prac specjalistycznych w całym Budynku - sformułowane przez Spółkę pytanie oraz stanowisko nie dotyczy prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa poszczególnych branż specjalistycznych (np. hydraulika, stolarka okienna i drzwiowa, instalacje elektryczne, dekarskie) budowy Budynku podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., usługi budowy Budynku podlegają w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z ustawą o podatku VAT:

1.

dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem m.in. ust. 12 (art. 41 ust. 2), przy czym co do zasady w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. przedmiotowa stawka podatku wynosi 8% (art. 146a pkt 2);

2.

stawkę podatku, o której mowa powyżej, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12);

3.

przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (art. 41 ust. 12a), przy czym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

a.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2

b.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2 (art. 41 ust. 12b);

4.

przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12).

Jeśli zatem mowa o budynkach - wyłączeniu z definicji podlegają tylko niektóre budynki, a mianowicie budynki jednorodzinne, spełniające przy tym określony warunek odnoszący się do ich powierzchni. Gdyby uznać, iż roboty prowadzone w budynku wielomieszkaniowym z lokalami o różnej powierzchni, i lokalami użytkowymi należałoby opodatkować różnymi stawkami, brak jest jakichkolwiek norm ustalających proporcje. Normy takie ustawodawca ustalił jedynie w odniesieniu do budynków jednorodzinnych i mieszkalnych.

Za zastosowaniem 8% stawki VAT przemawia również fakt, iż brak jest możliwości uzyskania przez wykonawcę poszczególnych robót, informacji na temat kwalifikacji lokali w budowanym Budynku. W jaki sposób podmiot wykonujący np. stawianie dachu, instalację elektryczną, czy hydraulikę - odpowiadający przecież za prawidłowość stosowanej stawki VAT- miałby sprawdzić, czy wszystkie lokale w obiekcie mają odpowiednią powierzchnię użytkową, lub też, czy nie będzie w nim prowadzona działalność gospodarcza... W jaki sposób dla ustalenia proporcji należałoby potraktować klatki schodowe, korytarze.

W analizowanej sytuacji Spółka stoi na stanowisku, że stawką VAT w wysokości 8% powinny być opodatkowane wszystkie prace związane z budową całego budynku realizowane na podstawie umów zleconych podwykonawcom. Przemawiają również za tym następujące argumenty:

1.

zgodnie z ustawą o podatku VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W sytuacji, w której usługa ma charakter złożony (tj. gdy składa się z zespołu świadczeń, tak jak ma to miejsce w przypadku usług budowlanych) może być ona dla celów VAT klasyfikowana jako:

* jedna kompleksowa usługa, albo

* usługa główna wraz z usługami pomocniczymi (klasyfikacja dla celów VAT jak usługa główna), albo

* szereg równorzędnych odrębnych usług (klasyfikowanych dla celów VAT odrębnie),

2.

w świetle orzecznictwa sądowego oraz praktyki podatkowej:

* z jedną kompleksową usługą (o której mowa w punkcie 1 powyżej) mamy do czynienia, gdy co najmniej dwie czynności dokonane przez świadczącego usługę na rzecz nabywcy są ze sobą tak ścisłe związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

* ustalenie czy mamy do czynienia z usługą kompleksową, wymaga przede wszystkim określenia charakteru oraz celu ekonomicznego danej transakcji,

3.

w tej sytuacji celem ekonomicznym inwestora jest wybudowanie w całości Budynku. Należy zatem uznać, że świadczenia wchodzące w skład tej usługi są ze sobą ściśle i nierozerwalnie związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie dla celów VAT miałoby sztuczny charakter,

4.

w konsekwencji, zdaniem Spółki zasadne jest twierdzenie, że w przedstawionym przypadku przedmiotem usług zlecanych podwykonawcom jest budowa Budynku jako całości, a nie budowa poszczególnych jego części (w szczególności, przedmiotem usługi nie jest budowa poszczególnych lokali użytkowych, bądź lokali mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m 2),

5.

zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o podatku VAT usługa polegająca na budowie Budynku - tj. budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB - podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

6.

do budowy budynku nie znajdzie zastosowanie art. 41 ust. 12c w związku z art. 41 ust. 12b ustawy o podatku VAT, wobec czego wszystkie zawierane przez Spółkę z podwykonawcami umowy na prace związane ze znajdującymi się w Budynku lokalami o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2, jak również lokale użytkowe będą podlegały opodatkowaniu w stawce VAT 8% - również w części przekraczającej udział powierzchni użytkowej tych lokali kwalifikującej do budownictwa objętego programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku VAT w całości powierzchni użytkowej tych lokali,

7.

w konsekwencji, zawierane przez Spółkę umowy na usługi budowlane lub budowlano-montażowe polegające na budowie Budynku podlegają opodatkowaniu według 8% stawki VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, oraz orzecznictwach sądów administracyjnych, a w szczególności:

1.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2010 r., znak IBPP2/443-630/10/WN, zgodnie z którą "zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należną stawką będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. lokali użytkowych) wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 lipca 2010 r., znak IBPP2/443-395/10/JJ;

2.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2010 r., znak IPPP1 -443-252/10-2/IGo, zgodnie z którą "o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak to wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że budowa w części obejmuje budynek usługowo-mieszkalny, a w części budynek mieszkalny, jednorodzinny. Natomiast, gdyby przedmiotem robót byłyby usługi budowlano-montażowe podejmowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego w ramach odrębnej umowy, świadczone w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie stawka 22%"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 czerwca 2010 r., znak IPPP2/443-247/10-4/AO;

3.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2010 r., znak ILPP1/443-1293/09-4/HW, zgodnie z którą "prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do całości realizowanych prac możliwe jest tylko wówczas, gdy przedmiotem umowy są usługi budowlane dotyczące budynku jako całości. Natomiast w przypadku, gdy podejmowane będą odrębne roboty budowlano-montażowe (na podstawie odrębnej umowy) wykonywane w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie podstawowa, 22% stawka podatku";

4.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2009 r., znak ITPP1/443-853/09/JJ, zgodnie z którą "o ile przedmiotem umowy są roboty budowlane będące częścią całego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, wykonywane w bryle budynku, to stawka 7% będzie miała zastosowanie do całości robót, związanych również z przyszłymi lokalami użytkowymi. Dotyczy to także podwykonawców".

Podsumowując, zdaniem Spółki, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., usługi budowy budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 podlegają w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że budowę budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność obejmującą między innymi roboty budowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych i zamierza zlecić budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z funkcją usługową zlokalizowaną w części parterowej i w niektórych fragmentacji wyższych kondygnacji. Z zawieranych umów z podwykonawcami wynika, że budowa dotyczy całości Budynku (poszczególnych branż specjalistycznych). W szczególności z umów nie wynika wprost, że prace wykonywane przez wykonawców dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) wynika, iż pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, iż w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budowa", dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6 i pkt 7 ustawy - Prawo budowlane, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Przez roboty budowlane natomiast rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do opisu sprawy stwierdzić należy, iż o ile przedmiotem zamówienia są roboty budowlane w zakresie budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 i umowa zawarta jest na realizację kompleksowych prac specjalistycznych dotyczących budynku jako całości, to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót, związanych również z częścią usługową znajdującą się wyłącznie w bryle budynku. Przy realizacji całego zadania inwestycyjnego w odniesieniu do budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego bez znaczenia pozostaje struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim lokali mieszkalnych i użytkowych, istotnym jest bowiem sklasyfikowanie budynku wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania. Należy zaznaczyć, iż na etapie budowy obiektu jako całości trudno mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych.

Wobec powyższego, o ile przedmiotem umowy będzie kompleksowa usługa związana z wybudowanie budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB, dotycząca budynku jako całości to Zainteresowany, będzie mógł do wszystkich usług budowlanych zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że gdyby w umowie zostało wskazane, iż przedmiotowe usługi dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. lokali mieszkalnych i odrębnie lokali niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych tylko w lokalach mieszkalnych części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych wyłącznie w części niemieszkalnej - 23% stawka podatku. Ponadto, w takiej sytuacji w odniesieniu do lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, preferencyjna stawka VAT w wysokości 8% miałaby zastosowanie tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Tut. Organ podkreśla, że przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania statystycznego, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do wyżej cytowanego art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla podwykonawców.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl