ILPP1/443-844/11-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-844/11-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. o informacje doprecyzowujące przedstawione zdarzenie przyszłe oraz o własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z okazji 20-lecia istnienia firmy Wnioskodawca zamierza zorganizować uroczystość, na którą zostaną zaproszeni pracownicy. Impreza będzie 2-dniowa poza siedzibą firmy. Wyjazd w sobotę i powrót w niedzielę. Będzie to wyjazd na imprezę artystyczną do teatru wraz z obiadem, kolacją i śniadaniem wynajętym autokarem. Będzie to impreza bezalkoholowa z naciskiem na ściślejsze relacje pracowników z akcentem kulturalnym - by zapadła w pamięci pracowników.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

1.

jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2.

Zainteresowany wykonuje czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT,

3.

towary i usługi zakupione w celu zorganizowania uroczystości, o której mowa we wniosku będą służyły czynnościom opodatkowanym,

4.

pracownicy nie będą dokonywać żadnych dopłat do uroczystości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z faktur dotyczących tej imprezy będzie można odliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r.), obchody jubileuszu firmy (organizowane po raz pierwszy) mają na celu nie tylko uczczenie rocznicy firmy, ale również wzmocnienie więzi pomiędzy pracownikami, jak i pomiędzy pracownikami a pracodawcą. Wzmocnienie to przekłada się pośrednio na stopień identyfikacji pracownika z miejscem pracy i wpływa na wydajność oraz jakość wykonywanej pracy. Zainteresowany uważa zatem, że istnieje związek pomiędzy taką imprezą a przychodami uzyskiwanymi przez przedsiębiorcę. Zadowolony z pracy zespół pracowniczy z pewnością chętniej angażuje się w pracę i obowiązki nie tylko te zawarte w umowie o pracę (jest np. bardziej uprzejmy dla klientów, którzy wracają do firmy Wnioskodawcy także ze względu na miłą obsługę). Jest to przede wszystkim impreza dla pracowników, a nie dla przedsiębiorcy z jego strony to forma podziękowania za lata dobrej pracy. Podczas spotkania przedsiębiorca i główna księgowa przedstawią i omówią wyniki, zmiany i osiągnięcia firmy na przestrzeni lat. Pracownicy będą mieli okazję zapoznać się z tym jak rozwinęła się firma między innymi dzięki nim, dzięki ich pracy. Zaangażowanie pracowników w działalność firmy nie zostało roztrwonione co jest dodatkową motywacją do dalszej pracy i poprawą atmosfery przez bliższe poznanie siebie i współpracowników a to nie zawsze jest możliwe w trakcie normalnej pracy.

Impreza nie będzie miała więc tylko charakteru rozrywkowego. Większe zintegrowanie zespołu poprzez okoliczność jubileuszu to jeden z kolejnych jego celów. Dobrze współpracujący podwładni to dla pracodawcy wymierne korzyści a przekonanie pracowników, że są ważnym ogniwem przełoży się zdaniem Wnioskodawcy na jeszcze lepszą pracę.

Zdaniem Zainteresowanego, uroczystość jubileuszowa ma związek z uzyskiwanymi przychodami (uzasadnienie jak wyżej) i dlatego także podatek VAT z faktur dotyczących tej imprezy Wnioskodawca uważa za prawidłowy i możliwy do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany z okazji 20-lecia istnienia firmy zamierza zorganizować uroczystość, na którą zostaną zaproszeni pracownicy. Impreza będzie 2-dniowa poza siedzibą firmy. Wyjazd w sobotę i powrót w niedzielę. Będzie to wyjazd na imprezę artystyczną do teatru wraz z obiadem, kolacją i śniadaniem wynajętym autokarem. Będzie to impreza bezalkoholowa z naciskiem na ściślejsze relacje pracowników z akcentem kulturalnym - by zapadła w pamięci pracowników.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w celu zorganizowania uroczystości, o której mowa we wniosku będą służyły czynnościom opodatkowanym. Pracownicy nie będą dokonywać żadnych dopłat do uroczystości.

W świetle ww. okoliczności, działania Wnioskodawcy będą podejmowane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a przedstawione korzyści podatnika z tytułu uczestnictwa pracowników w uroczystości zorganizowanej z okazji obchodów jubileuszu firmy mają charakter dominujący wobec korzyści osiąganych przez pracowników w związku z wyjazdem i udziałem w imprezie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a usługi i towary zakupione w celu zorganizowania uroczystości z udziałem pracowników będą służyły czynnościom opodatkowanych tym podatkiem.

Reasumując, Wnioskodawca będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług nabytych w celu zorganizowania uroczystości firmowej z okazji jubileuszu firmy, które - jak wskazał Zainteresowany - będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów i w zakresie opodatkowania przychodów został załatwiony odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl