ILPP1/443-83/10-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-83/10-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania pn. "Rekultywacja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania pn. "Rekultywacja (...)". Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 marca 2010 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (zwane dalej: Spółką) jest Spółką prawa handlowego i jest podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem działalności Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.:

* produkcja i dystrybucja ciepła;

* pobór, uzdatnianie wody;

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;

* gospodarowanie odpadami.

Wojewoda decyzją z dnia 1 września 2005 r. wyraził zgodę na zamknięcie przedmiotowego składowiska. Spółka zobowiązana była przeprowadzić prace związane z jego rekultywacją (porządkowanie i formowanie skarp, obsadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizującą). Prace rekultywacyjne trwają.

Od czasu powstania Spółki (wcześniej Zakład Budżetowy), tj. maj 2006 r., z tytułu eksploatacji składowiska Wnioskodawca osiągał przychody opodatkowane podatkiem VAT, w wysokości 7%.

W obecnej chwili Spółka ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013 na zadanie pn. "Rekultywacja (...)".

Jednym z załączników do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskiwania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu.

W uzupełnieniu z dnia 17 marca 2010 r. Wnioskodawca informuje, iż jednym z podstawowych przedmiotów działalności Zainteresowanego jest gospodarowanie odpadami. w ramach działalności Spółka prowadziła składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody jest aktualnie rekultywowane. Działalność w zakresie gospodarki odpadami polega na:

* wybudowaniu składowiska, tj. stworzeniu miejsca składowania odpadów;

* przyjmowaniu odpadów i osiąganiu przychodów opodatkowanych podatkiem VAT;

* w sytuacji wyczerpania możliwości składowania odpadów, zachodzi konieczność przeprowadzenia prac związanych z rekultywacją terenu. Następuje to poprzez przesortowanie odpadów i ich przekazanie specjalistycznym firmom, odgazowanie terenu, przeprowadzenie stosownych analiz i prób gruntów, i wreszcie nawiezienie humusu, posianie trawy i nasadzeń krzewów. w efekcie powstaje teren, który jest bezpieczny dla środowiska. Działania te zgodne są z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Jednostki zarządzające składowiskami odpadów są obowiązane do przestrzegania uregulowań aktów prawnych z zakresu ochrony środowiska. Ogólne zasady składowania i magazynowania odpadów określone zostały w rozdziale 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.), natomiast szczegółowe wymagania dotyczące między innymi eksploatacji i zamknięcia składowisk odpadów uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Środowiska dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 61, poz. 549 z późn. zm.). Zatem podmiot, który prowadzi działalność polegającą na prowadzeniu składowisk odpadów, a jednocześnie jest właścicielem nieczynnego składowiska ponosi wydatki związane zarówno z eksploatacją czynnego składowiska, jak i wydatki wynikające z ustawowych obowiązków, związanych z utrzymaniem zamkniętego składowiska. w myśl art. 61 ustawy o odpadach - cena za przyjęcie odpadów do składowania na składowisko odpadów powinna uwzględniać w szczególności koszty budowy, eksploatacji, zamknięcia, rekultywacji, monitorowania i nadzorowania składowiska odpadów. Tak więc przychód uzyskany przez Spółkę z działalności z tego tytułu powstaje wcześniej niż poniesienie kosztów związanych z zamknięciem i rekultywacją składowiska.

W roku 2008 Spółka otrzymała interpretację indywidualną znak (...) w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na rekultywację składowiska uznane zostały za koszty uzyskania przychodów, gdyż "kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów". Jeżeli Spółka prowadząc działalność w zakresie gospodarki odpadami nie podjęłaby czynności związanych z rekultywacją, nie tylko nie zabezpieczyłaby źródeł przychodu, ale naraziłaby się na straty w postaci wysokich kar nałożonych przez instytucje ochrony środowiska.

Do dnia 30 kwietnia 2006 r. składowisko było eksploatowane przez Zakład Budżetowy, a później w wyniku przekształcenia przez Sp. z o.o. z tego tytułu generowane były przychody opodatkowane podatkiem VAT. Spółka uzyskiwała przychody, z przyjmowania odpadów na to składowisko w latach 2006 i 2007.

Obecnie realizowana jest przez Gminę inwestycja polegająca na budowie nowego składowiska, której planowane zakończenie przypada na koniec roku 2010. Spółka będzie zajmowała się jego eksploatacją, wobec czego przychody związane z przyjmowaniem odpadów będą przychodami Spółki, opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ponadto, teren po zrekultywowanym składowisku odpadów będzie wykorzystywany gospodarczo w celu osiągnięcia przychodów. Przewiduje się wydzierżawienie tego terenu w okresie zimy - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, a w okresach wiosennych/jesiennych - szkołom. z uwagi na ukształtowanie terenu, uformowanie skarp, planuje się utworzenie parku rekreacji: górki narciarskiej, ścieżki edukacyjnej (ekologicznej dla szkół).

Wobec czego Spółka będzie uzyskiwała przychody z tytułu dzierżawy przedmiotowego terenu. Dzierżawa jest opodatkowana podatkiem VAT.

Efektem usługi, którą Spółka zakupi w celu realizacji zadania polegającego na rekultywacji składowiska będzie zatem powstanie źródła przychodów dla Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka ma prawo do odliczenia (zwrotu) VAT, ponieważ wcześniej składowisko odpadów służyło działalności opodatkowanej (sprzedaż z tytułu odbioru odpadów była opodatkowana podatkiem VAT 7%), jak również z uwagi na fakt powstania źródła przychodów w postaci czynszu dzierżawnego (opodatkowanego podatkiem VAT).

Spółka będzie również uzyskiwać przychody opodatkowane z tytułu eksploatacji nowego składowiska odpadów, po zakończeniu jego budowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a takie czynności miały i będą miały miejsce.

W związku z czym podatek VAT poniesiony przez Spółkę, będzie wydatkiem niekwalifikującym się do wsparcia w ramach RPOW na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Ponadto, według art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Stosownie do § 2 ww. przepisu ustawy, czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.

Dzierżawa jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego i jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.:

* produkcja i dystrybucja ciepła;

* pobór, uzdatnianie wody;

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;

* gospodarowanie odpadami.

Wojewoda decyzją z dnia 1 września 2005 r. wyraził zgodę na zamknięcie składowiska. Spółka zobowiązana była przeprowadzić prace związane z jego rekultywacją (porządkowanie i formowanie skarp, obsadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizującą). Prace rekultywacyjne trwają.

Od czasu powstania Spółki (wcześniej Zakład Budżetowy), tj. od maja 2006 r., z tytułu eksploatacji składowiska Wnioskodawca osiągał przychody opodatkowane podatkiem VAT, w wysokości 7% (lata 2006 i 2007).

W obecnej chwili Spółka ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013 na zadanie pn. "Rekultywacja (...)".

Zainteresowany informuje, iż teren po zrekultywowanym składowisku odpadów będzie wykorzystywany gospodarczo w celu osiągnięcia przychodów. Przewiduje się wydzierżawienie tego terenu w okresie zimy - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, a w okresach wiosennych/jesiennych - szkołom. z uwagi na ukształtowanie terenu, uformowanie skarp, planuje się utworzenie parku rekreacji: górki narciarskiej, ścieżki edukacyjnej (ekologicznej dla szkół). Wobec czego Spółka będzie uzyskiwała przychody z tytułu dzierżawy przedmiotowego terenu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z projektem pn. "Rekultywacja (...)". Powyższe wynika z faktu, iż zakupy towarów i usług są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnika - bowiem składowisko odpadów służyło Wnioskodawcy do osiągania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT (7%), a ponadto teren po zrekultywowanym składowisku odpadów będzie na podstawie umowy oddany w dzierżawę. Skutkiem powyższego Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w ramach ww. zdania, pod warunkiem niezaistnienia pozostałych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Natomiast jeżeli wystąpi nadwyżka kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego, Zainteresowany ma prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy, na zasadach wskazanych w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl