ILPP1/443-827/08-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-827/08-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcem jest belgijska spółka kapitałowa (akcyjna).

Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Udziałowiec Spółki (belgijska spółka akcyjna) prowadzący działalność na terenie Polski za pośrednictwem oddziału sprzedał Wnioskodawcy część swojego przedsiębiorstwa - polski oddział. Transakcji podlegał cały majątek oddziału - w tym środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne oraz zapasy towarów handlowych.

Spółka przejęła także dotychczasowe kontrakty zawarte w ramach działalności oddziału będącego przedmiotem sprzedaży.

Przejęcie kontraktów nastąpiło na podstawie trójstronnych porozumień (Zainteresowany, udziałowiec Zainteresowanego prowadzący w Polsce działalność w formie oddziału, kontrahent).

Wnioskodawca jako podmiot przejmujący (kupujący) wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki wynikające ze wspomnianych kontraktów.

Zainteresowany wskazał, iż zgodnie z powyższym odpowiada z tytułu zobowiązań gwarancyjnych, rękojmi za wady fizyczne i prawne towarów sprzedanych przez udziałowca w ramach działalności oddziału jak również będzie wypłacać klientom okresowe świadczenia, które wynikają z zawartych kontraktów (bonusy).

Wnioskodawca zaznaczył, że przejął też zobowiązania dotyczące udzielania premii pieniężnych (bonusy). Premie te udzielane będą kontrahentom - w zamian za osiągnięcie określonego poziomu wzajemnych obrotów w roku poprzednim otrzymają oni ustaloną w umowie kwotę (przelew) tytułem premii.

Warunkiem uzyskania ww. premii jest:

* osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub

* terminowa zapłata przez Zainteresowanego wszystkich kwot, powstałych w danym okresie, a wynikających ze zobowiązań Wnioskodawcy względem danego dostawcy.

Niektórzy kontrahenci Spółki dokumentują taką transakcję za pomocą faktury VAT wystawianej na rzecz Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy udokumentować otrzymanie premii.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (co do zasady, definiowanej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Z kolei art. 86 ust. 1 ww. ustawy stawowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zainteresowany uważa, iż otrzymanie premii od jego dostawców z tytułu osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów lub dokonywania płatności w terminie w danym okresie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz, że otrzymanie premii (bonusu) przez Spółkę od jego dostawców nie stanowi odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż wypłata premii nie jest zapłatą za jakiekolwiek świadczenia (usługi), wykonane przez Zainteresowanego na rzecz dostawcy.

Zdaniem Spółki ustawodawca w ustawie o podatku od towaru i usług (art. 8) za świadczenie usług uznał każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.

Zainteresowany twierdzi, że zgodnie z cywilistyczną definicją za "świadczenie" należy uznać zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania. Zachowanie to może mieć postać działania lub powstrzymania się od działania. Świadczenie musi być jednak przede wszystkim działaniem podjętym przez podatnika lub zaniechaniem podatnika do podjęcia jakiegoś działania (takie działanie lub zaniechania nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów), a zatem musi odnosić się bezpośrednio do sfery zachowań podatnika.

Wnioskodawca wskazuje, iż otrzymanie premii (bonusu) przez Spółkę od swoich dostawców jest następstwem osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów oraz terminowego regulowania płatności wynikających ze zobowiązań Zainteresowanego względem dostawców. Obowiązek wypłaty premii powstaje więc automatycznie, w wyniku zaistnienia określonych faktów.

Zdaniem Spółki stanowisko takie zgodne jest ze zdaniem reprezentowanym przez przedstawicieli doktryny - A. Bartosiewicz w Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2007, wyd. II.) stwierdził, że " (...) w sytuacji gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat obniżający podstawę opodatkowania. W ocenie Ministerstwa, w sytuacji gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu nabycia przez nabywcę określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uważać, że otrzymujący premię świadczy usługi, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Podobnie w przypadku gdy nabywca towarów zobowiązuje sie np. do niedokonywania nabyć podobnych towarów u innych podatników. Pogląd powyższy wywołuje wiele wątpliwości. Jest nietrafny przede wszystkim z powodu braku dostatecznie jednoznacznego i bezpośredniego powiązania pomiędzy otrzymywanymi premiami a określonymi (dobrowolnymi i autonomicznymi) zachowaniami podatnika, które pozwalałoby uznać, że premia jest wynagrodzeniem za owo zachowanie podatnika".

Ponadto, zdaniem Spółki, premie związane są także z dostawami towarów, które dostawcy wykonywali na rzecz Wnioskodawcy i czynności stanowiące jednocześnie dostawę towarów nie mogą stanowić także świadczenia usług.

Na potwierdzenie powyższego Zainteresowany powołuje stanowisko zawarte w decyzji z dnia 17 września 2007 r. nr 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który wskazał, że "Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy - zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów (...). W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem, zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zdaniem tutejszego organu nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenia usług) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. (...) Ponadto ze wskazanego wyroku wynika, iż w ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełnienia świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną bonus lub nagrodę - nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż otrzymany przez Stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług".

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż w przedmiotowym przypadku dostawcy wypłacają Spółce premie, a więc w myśl przytoczonego stanowiska Ministra Finansów, Zainteresowany winien wystawić fakturę VAT.

Zdaniem Spólki, wystąpiłaby tu zapłata pieniędzy po jednej stronie (dostawca) oraz brak świadczenia lub zaniechania działania po drugiej stronie (Wnioskodawca), a sama wypłata pieniędzy nie może stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem VAT.

Na podstawie powyższego Wnioskodawca stwierdza, że otrzymanie premii przez Spółkę nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest wykonywana żadna usługa na rzecz dostawców wypłacających wspomnianą premię.

Zatem udzielanie premii przez Zainteresowanego swoim odbiorcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi ono usługi wykonywanej przez odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy wypłacającego wspomnianą premię.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że udzielenie lub otrzymanie bonusu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to należy stwierdzić, że właściwym dokumentem świadczącym o otrzymaniu premii będzie nota księgowa.

Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanym na jego podstawie rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej m.in. sprzedaż towarów lub świadczenie usług.

Wnioskodawca twierdzi, że w przedmiotowym wypadku mamy do czynienia z czynnościami nieopodatkowanymi, dlatego dokumentem właściwym będzie nota księgowa wystawiona zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.

Zainteresowany podkreśla, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednak w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązywał następujący zapis art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana. Od 1 stycznia 2008 r. treść tego zapisu jest, zdaniem Wnioskodawcy, następująca: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym Spółka, po spełnieniu wskazanych powyżej warunków, wypłaca swoim odbiorcom premie.

Niektórzy z odbiorców dokumentują otrzymanie premii za pomocą faktur VAT, gdyż traktują to jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że udzielenie premii (bonusu) nie jest opodatkowane podatkiem VAT, to w przypadku, gdy otrzymanie przez odbiorcę premii zostało udokumentowane fakturą VAT, faktura taka nie stanowi dla Zainteresowanego podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powołane regulacje, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania nabyć określonej wartości lub dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w określonym przedziale czasowym dostawy, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (transakcją), należy uznać, że wypłacone premie związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcami towarów zostały zawarte umowy, regulujące wzajemną współpracę, z których wynika, że przy spełnieniu określonych warunków dostawca wypłaca premię pieniężną za określony w umowie okres rozliczeniowy.

Wysokość przedmiotowej premii uzależniona jest od zrealizowania określonego poziomu obrotów w danym okresie lub terminowego regulowania zobowiązań wynikających z dokonywanych transakcji handlowych.

Skoro otrzymywane przez Wnioskodawcę premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie z Jego strony, to zachowanie takie, w świetle powyżej wskazanych przepisów ustawy, należy uznać za odpłatne świadczenie usług realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług, a więc podlegające opodatkowaniu, o czym rozstrzygnięto w interpretacji nr ILPP1/443-827/08-3/TK z dnia 27 listopada 2008 r.

Zgodnie z treścią art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Pod pojęciem sprzedaży zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wystawiona faktura powinna zawierać elementy określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towaru i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 789 z późn. zm.)

Nadmienia się, że powołane w ww. wniosku rozstrzygnięcie organu podatkowego dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez organ podatkowy jest wiążące wyłącznie w sprawie, w której zostało wydane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymania premii.

Odpowiedzi dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Zainteresowanego premii pieniężnej od dostawcy, udzielenia premii przez Wnioskodawcę swoim odbiorcom, prawa do obniżenia podatku należnego podatek naliczony udzielono w interpretacjach indywidualnych nr ILPP1/443-827/08-2/TK, nr ILPP1/443-827/08-3/TK, nr ILPP1/443-827/08-5/TK z dnia 27 listopada 2008 r.

Natomiast kwestia dotycząca zaliczenia wydatków związanych z udzielonymi bonusami do kosztów uzyskania przychodu, została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ILPB3/423-532/08-2/MM z dnia 27 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl