ILPP1/443-824/11-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-824/11-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"A" Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) zamierza nabyć budynki położone w miejscowości W. w Województwie "a" wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu. Nabyte nieruchomości będą służyć Wnioskodawcy do działalności opodatkowanej.

Jeden z budynków (dalej: Budynek) będący przedmiotem dostawy położony jest na kilku działkach wyodrębnionych ewidencyjnie jako działki nr 490/61, 490/68, 490/69. Budynek, choć faktycznie i organizacyjnie stanowi jedną całość, w ewidencji budynków widnieje jako trzy odrębne budynki. Ponadto działki, na których położony jest Budynek mają różną przeszłość podatkowo-prawną. Dwie działki z trzech, na których znajduje się Budynek zostały nabyte przez Spółkę Sprzedającą w roku 1999, trzecia natomiast w roku 2004.

Zarówno Spółka Sprzedająca nieruchomość, jak i Wnioskodawca są czynnymi podatnikami VAT w rozumieniu art. 96 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Wnioskodawcę od Spółki Sprzedającej:

* dla Budynku, składającego się z trzech ewidencyjnych budynków, prowadzona była wspólna ewidencja księgowo-finansowa, z której nie da się wyodrębnić wysokości poniesionych wydatków na poszczególne budynki ewidencyjne;

* przy nabyciu działek, na których położony jest Budynek, kupującemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;

* w latach 2004-2007 Spółka Sprzedająca dokonała ulepszeń Budynku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, które zgodnie z oświadczeniem Spółki Sprzedającej stanowiły ulepszenia przekraczające 30% jego wartości początkowej;

* po dokonanych ulepszeniach, o których mowa powyżej, Spółka Sprzedająca wykorzystywała Budynek na własne potrzeby.

Wnioskodawca podkreśla, iż z przedstawionych przez Spółkę Sprzedającą dokumentów, takich jak:

* wypis i wyrys z ewidencji gruntów,

* odpisy z ksiąg wieczystych,

* zestawienie wydatków inwestycyjnych, a także

* z rozmów z przedstawicielami Spółki Sprzedającej,

nie wynikają bezpośrednio fakty, na które powołuje się Spółka Sprzedająca. W szczególności, Wnioskodawca ma wątpliwości czy dla celów podatkowych można traktować opisany Budynek jako jeden przedmiot dostawy zgodnie z fizycznym i organizacyjnym charakterem, czy zgodnie z ewidencją budynków powinien byt traktowany jako kilka budynków. Co za tym idzie, czy można traktować Budynek jako dostarczany w ramach pierwszego zasiedlenia, gdy na podstawie posiadanych dokumentów nie można wyliczyć jakie nakłady modernizacyjne zostały poniesione na poszczególne budynki ewidencyjne. Bezsprzeczny jest jednak fakt, że suma poniesionych wydatków na ulepszenie Budynku przekroczyła o ponad 30% wartość początkową Budynku.

Należy podkreślić, że Wnioskodawca dokonał wszelkich starań, aby obliczyć, na które z modernizowanych budynków (wg ewidencyjnego wyodrębnienia), wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej. Mimo to Wnioskodawca nie ma pewności, które z tych budynków mogą zostać zakwalifikowane jako dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednakże, nie jest również w stanie udowodnić, że przy nabyciu tych budynków nie przysługuje mu zwolnienie.

Z kolei Spółka Sprzedająca stoi na stanowisku, że ma obowiązek naliczyć podatek VAT.

Ponadto Wnioskodawca podkreśla, iż:

* strony planowanej transakcji złożyły oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia podatkowego, zgodnie z którym w przypadku wystąpienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolnienia podatkowego, strony transakcji rezygnują z tego zwolnienia i tym samym wybierają opodatkowanie przedmiotowej transakcji podatkiem od towarów i usług,

* budynki po ich nabyciu będą służyły opodatkowanej VAT działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Dostawa działek nr 490/61, 490/68 i 490/69, na których znajduje się przedmiotowy Budynek, w roku 1999 oraz 2004, na rzecz Spółki Sprzedającej została dokonana w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednak zwolnionej od opodatkowania VAT.

2.

Spółce Sprzedającej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w latach 2004-2007 na ulepszenie Budynku, ponieważ wskazana modernizacja służyła czynnościom opodatkowanym.

3.

Po dokonanej modernizacji Budynku, która zakończyła się w roku 2007, przedmiot służył Spółce Sprzedającej do czynności opodatkowanych przez okres krótszy niż 5 lat.

4.

Do momentu złożenia wniosku o interpretację, przedmiotowy Budynek nie był udostępniany zarówno w całości jak i części osobom trzecim. Służył jedynie do celów prowadzonej przez Spółkę Sprzedającą działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

Obecnie jednak zachodzi konieczność odpłatnego wynajęcia przez Spółkę Sprzedającą jednego pomieszczenia znajdującego się w Budynku. Zdaniem Spółki, kwestia ta nie będzie miała jednak znaczenia dla rozstrzygnięcia w sprawie, gdyż od momentu wynajęcia tego pomieszczenia do momentu nabycia całej nieruchomości przez Spółkę nie minie okres dwóch lat. Zdaniem Spółki, w zakresie stwierdzenia, czy budynek był przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu VAT ma odpowiedź na pytanie nr 1.

5.

W okresie od nabycia, Budynek wykorzystywany był na potrzeby własne Spółki Sprzedającej (tj. do prowadzenia działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT).

Ponadto Spółka podkreśla, co zostało również wskazane w samym wniosku o interpretację, iż nie posiada dokumentów potwierdzających informacje przekazane jej przez Spółkę Sprzedającą, co uniemożliwia jej pełną weryfikację przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dostawą Budynku opisanego w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, że transakcja nabycia nieruchomości będzie opodatkowana VAT (we wszystkich przypadkach wskazanych przez Wnioskodawcę), a nabywana nieruchomość będzie służyła działalności opodatkowanej, Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, zamierza nabyć Budynek wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntów. Nabyta nieruchomość będzie służyć Wnioskodawcy do działalności opodatkowanej.

W tym miejscu wskazać należy, iż dostawa przedmiotowego Budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntów, zgodnie z rozstrzygnięciem zawartym w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-824/11-4/MS, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystało ze zwolnienia od tego podatku.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną zatem spełnione, gdyż Wnioskodawca, jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług a nabyta nieruchomość będzie służyć Spółce do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem Budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntów, który po zakupie będzie wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu zauważyć należy, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku został załatwiony w dniu 9 września 2011 r. interpretacją nr ILPP1/443-824/11-4/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl