ILPP1/443-821/08-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-821/08-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa nowe samochody od producentów, które traktowane są jako towar handlowy. Nabywane przez Spółkę towary (samochody) sprzedawane są następnie ostatecznym klientom poprzez sieć dealerów na terenie całej Polski.

W celu intensyfikacji zakupów samochodów przez dealerów, Zainteresowany wypłaca dealerom premie pieniężne, które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić do zwiększenia sprzedaży samochodów przez Spółkę. Zasady wypłaty premii pieniężnych określone zostały w regulaminie wypłaty premii pieniężnych. Regulamin określa, iż w zamian za spełnienie przez dealera określonych świadczeń mających wpływ na sprzedaż samochodów przez Spółkę, dealerowi przysługiwać będzie premia pieniężna w określonej wysokości. Przykładowe świadczenia, po spełnieniu których dealer może uzyskać dodatkowe wynagrodzenie od Spółki to:

1.

bonus za sprzedaż - przyznawany w związku z realizacją planu sprzedażowego przez dealera, za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. Przyznając bonus za sprzedaż Spółka nagradza osiągnięcie celu, względnie dokładność planowania dealera. Dealer powinien bowiem w odpowiednim terminie wyspecyfikować samochody do odbioru i tak wybrać terminy zamawiania nowych samochodów by uwzględnić oczekiwania klientów, kwartalny rytm zamówień i terminy dostaw. Premie są wypłacane zaliczkowo w cyklach rozliczeniowych (np. kwartalnych) w wysokości zależnej od stopnia kumulowanej realizacji rocznego celu zakupu,

2.

bonus za jakość przedsiębiorstwa dealera - przyznawany za osiągnięcie określonego standardu architektury i koncepcji salonu wystawowego. Wypłata bonusa następuje tylko w przypadku całkowitego spełnienia wszystkich standardów w całym okresie rozliczeniowym. Wypłata bonusa następuje na podstawie wartości sprzedanych samochodów w poprzednich okresach rozliczeniowych (np. w poprzednim kwartale),

3.

bonus za jakość obsługi klientów - przyznawany za osiągnięcie wysokiego poziomu obsługi klientów. Wypłata bonusu następuje na podstawie indywidualnych wyników dla dealera z okresowo przeprowadzonej analizy zadowolenia klienta. Wypłata bonusa następuje w cyklach rozliczeniowych (np. półrocznych na podstawie indywidualnego półrocznego raportu analizy zadowolenia klientów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne (bonusy) udzielane przez Spółkę jej kontrahentom (w tym w związku: z osiągnięciem przez nich określonego poziomu obrotów, za jakość obsługi klientów i przedsiębiorstwa) stanowią świadczenie usług podlegające podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne, które są wypłacane na rzecz dealerów będą stanowiły wynagrodzenie za wykonanie usług polegających w szczególności na:

1.

zakupie określonych towarów w określonym czasie oraz zakupie towarów w określonej ilości lub wartości w danym okresie oraz za osiągnięcie dokładności w planowaniu zamówień, które ma bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży osiągany przez Spółkę,

2.

osiągnięciu określonego standardu architektury i koncepcji salonu wystawowego, który ma wpływ na renomę i wizerunek towarów sprzedawanych przez Spółkę,

3.

osiągnięciu wysokiego poziomu obsługi klientów, który ma wpływ na postrzeganie towarów sprzedawanych przez Spółkę.

W konsekwencji, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane wystawianą przez dealerów fakturą VAT.

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, czy też z tytułu innych zachowań dokonywanych na rzecz sprzedawcy przez nabywcę i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Wnioskodawca dokonuje na rzecz swoich dealerów dostaw towarów. Podstawą współpracy między Spółką i dealerami są umowy i regulaminy, określające w sposób kompleksowy warunki wzajemnej współpracy gospodarczej. W ich ramach Spółka zobowiązuje się do przyznania dealerom premii pieniężnych m.in. z tytułu i pod warunkiem osiągnięcia przez nich określonej wartości zakupów towarów od Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Premie te są wypłacane w okresach rozliczeniowych i mają na celu utrwalenie współpracy handlowej między Spółką i dealerami oraz poprawę postrzegania towarów Spółki. W przypadku braku realizacji świadczenia przez dealerów, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia (premia pieniężna nie zostaje przyznana).

Na podstawie powyższego, w opinii Spółki należy uznać, iż wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie będzie związana z konkretną dostawą i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie bowiem uzależniona od określonego zachowania nabywcy. Wypłacając premię pieniężną Spółka nagradza kupującego za dokonanie zakupu określonych towarów w określonym czasie bądź za dokonanie zakupu towaru o określonej ilości lub w określonej wartości i osiągnięcie dokładności w planowaniu zamówień, czy też za dostosowanie architektury i koncepcji salonu wystawowego do określonych standardów, czy wreszcie za osiągnięcie wysokiego poziomu obsługi klientów. Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego kontrahent Spółki (dealer) jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie (w postaci premii pieniężnej) do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 cyt. ustawy. W myśl powołanego przepisu podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołał się na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Ministra Finansów w dniu 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026 oraz interpretacje indywidualne:

* z dnia 6 grudnia 2007 r. nr ILPP1/443-210/07-2/BP,

* z dnia 2 sierpnia 2007 r. nr ILPP1/443-13/07-2/BD,

* z dnia 14 sierpnia 2007 r. nr ILPP1/443-2/07-4/HW,

* z dnia 10 września 2007 r. nr ILPP1/443-88/07-2/TW,

* z dnia 17 października 2007 r. nr ILPP1/443-72/07-2/BD,

* z dnia 28 listopada 2007 r. nr ILPP1/443-347/07-2/TW,

które w imieniu Ministra Finansów wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wnioskodawca wskazuje także na informację udzieloną Spółce przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (z dnia 22 grudnia 2004 r.), w której stwierdzono, że w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna nie stanowi rabatu ani skonta, udzielonego od dających się określić konkretnych transakcji, natomiast stanowi zobowiązanie wobec kontrahenta z tytułu ziszczenia się określonych w umowie warunków, to wówczas stanowi ona dla jej beneficjenta odpłatne świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej. W kwestii dotyczącej odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premię pieniężną, w dniu 18 listopada 2008 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-821/08-3/KG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl