ILPP1/443-799/08-2/HW - Obniżenie podatku należnego przy nabyciu towarów w ramach projektu służącego realizacji zadań własnych powiatu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-799/08-2/HW Obniżenie podatku należnego przy nabyciu towarów w ramach projektu służącego realizacji zadań własnych powiatu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego X działającego w imieniu Powiatu X, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanych projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat X jest jednostką samorządu terytorialnego i mógł ubiegać się o środki w ramach programu PFRON "Edukacja - programy pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych".

W ramach programu zostały zawarte umowy na realizację następujących projektów:

1.

"Dostosowanie obiektu Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego dla poruszania się osób z zaburzeniami narządów ruchu - zniesienie barier architektonicznych i komunikacyjnych", okres realizacji od 10 października 2007 r. do 31 marca 2008 r.; data zawarcia umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób niepełnosprawnych - 10 października 2007 r.

2.

"Utworzenie centrum edukacji dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych", okres realizacji od 1 września 2007 r. do 30 grudnia 2007 r., data zawarcia umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - 20 sierpnia 2007 r.

Realizacja projektów odbywała się w oparciu o zawartą umowę wraz z załącznikiem określającym kosztorys rzeczowo - finansowy. Przedmiotem umów było dofinansowanie projektów obejmujących zakup i montaż wyposażenia dla Zespołu Placówek Szkolno - Wychowawczych w X (podległej jednostce oświatowej powiatu X). W ramach projektów finansowane były wydatki inwestycyjne i bieżące.

W związku z projektem "Dostosowanie obiektu Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego dla poruszania się osób z zaburzeniami narządów ruchu - zniesienie barier architektonicznych i komunikacyjnych" zostały wykonane roboty budowlane dotyczące przygotowania i przestrzeni dla windy osobowej oraz zakup, montaż i odbiór dźwigu przyprzystankowego.

W ramach projektu "Utworzenie centrum edukacyjnego dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych" zostało zakupione wyposażenie sali gimnastycznej (kozioł gimnastyczny, materace gimnastyczne) i wyposażenie pracowni integracji sensorycznej (specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny do pracy z dziećmi upośledzonymi). Ponadto w pracowni biofeedback zamontowano urządzenie biofeedback wraz z oprogramowaniem, a w pracowni plastyki zamontowano piec do wypalania ceramiki.

Projekty w całości rozliczane były przez Starostwo Powiatowe w X. Dokonywane zakupy nie mają związku z wykonywanymi przez Starostwo Powiatowe czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Powiat będąc podatnikiem VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Realizując, powyższe projekty Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT, rozliczane koszty projektu określone zostały w kwocie brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo Powiatowe będąc podatnikiem VAT, działające w imieniu Powiatu może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Starostwo Powiatowe działające w imieniu Powiatu, realizując ww. projekt nie może odzyskać w części lub w całości poniesionego kosztu podatku VAT, zapłaconego przy nabyciu towarów w ramach projektu. Zakupy finansowane z funduszu celowego - Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z wkładu własnego jednostki samorządu terytorialnego służą realizacji zadań własnych powiatu, czyli wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej, a także wspieranie osób niepełnosprawnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Na postawie zapisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu. W świetle art. 33 cyt. ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Z powyższych unormowań, wynika, iż Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną, w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem, Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione od podatku VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach zadań własnych realizuje następujące projekty: "Dostosowanie obiektu Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego dla poruszania się osób z zaburzeniami narządów ruchu - zniesienie barier architektonicznych i komunikacyjnych" oraz "Utworzenie centrum edukacji dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych". Zatem, w myśl powołanych wyżej przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją powyższych projektów, nie służą czynnościom opodatkowanym, w związku z tym, iż Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienie w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie jest spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl