ILPP1/443-79/11-4/NS - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji w kanalizację deszczową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-79/11-4/NS Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji w kanalizację deszczową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji w kanalizację deszczową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji w kanalizację deszczową.

Pismem z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie związku inwestycji z osiąganiem przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto X jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno - prawnych. Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko "Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Y" Nr (...).

Koszty tej inwestycji są dokumentowane fakturami VAT. Projekt ten obejmuje przede wszystkim inwestycje w zakresie modernizacji sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Obejmuje jednak także (w znacznie mniejszym zakresie) inwestycje w kanalizację deszczową.

Po zrealizowaniu inwestycji w zakresie kanalizacji deszczowej Miasto zamierza zawrzeć umowę dzierżawy sieci kanalizacji deszczowej z jej przyszłym eksploatatorem tj. Z Sp. z o.o., która to umowa przewidywać będzie zapłatę przez ww. Spółkę na rzecz Miasta czynszu dzierżawnego. Stawka czynszu zwiększana będzie sukcesywnie wraz ze wzrostem wartości przekazywanych w dzierżawę kolejnych odcinków sieci kanalizacyjnej. Dla pełnej przejrzystości sytuacji Zainteresowany wskazał, iż Spółka pobierać będzie dochody z posiadanej kanalizacji deszczowej z tytułu opłat za odprowadzanie wód opadowych z terenu miasta na podstawie wystawianych przez siebie faktur VAT. W związku z powyższą sytuacją inwestycja ta dokonywana będzie w celu osiągnięcia przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartej umowy dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Miasto X w zakresie podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur dotyczących inwestycji w kanalizację deszczową, w związku z potraktowaniem jej jako inwestycji dokonywanej w celu osiągnięcia przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na podstawie umowy dzierżawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu usług zakupionych w celu realizacji przedmiotowego zadania, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie właśnie czynności występują, zdaniem Strony, w opisanym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Miasto przystąpiło do realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko "Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Y". W ramach tego projektu realizowane są zadania inwestycyjne w zakresie kanalizacji deszczowej. Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po zrealizowaniu inwestycji w zakresie kanalizacji deszczowej Miasto zamierza zawrzeć umowę dzierżawy kanalizacji deszczowej z jej przyszłym eksploatatorem Z Sp. z o.o.

Uzupełniając stan faktyczny sprawy Wnioskodawca wskazał jednoznacznie, że opisana we wniosku inwestycja dokonywana będzie w celu osiągnięcia przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartej umowy dzierżawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że przekazanie majątku w dzierżawę stanowi odpłatne świadczenie usługi, zgodnie z art. 8 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nabywane przez Zainteresowanego towary i usługi w ramach realizacji inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl