ILPP1/443-785/08-11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-785/08-11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia kolejnej faktury korygującej dokumentującej tą samą sprzedaż - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku w związku z wystawieniem kolejnej faktury korygującej dokumentującej tą samą sprzedaż.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. jest producentem pieczywa. Odbiorcami wyrobów Spółki są głównie przedsiębiorcy prowadzący sklepy oferujące m.in. produkty spożywcze. Aktualnie Wnioskodawca wdraża nowy system księgowy i w związku z tym analizuje wybrane rozwiązania w zakresie organizacyjnym oraz finansowo-księgowym. W związku z wprowadzeniem nowego systemu Spółka ma wątpliwości dotyczące problematyki ujmowania w rozliczeniach podatkowych zwrotu towarów oraz faktur korygujących, dokumentujących pomyłkę w cenie, bądź w ilości wydanych towarów, sposobu wystawiania faktur korygujących oraz rozpoznawania momentu powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz powstawania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostaw towarów.

Zgodnie z ustaleniami Spółki i nabywców jej produktów mają oni prawo do zwrotu pieczywa w sytuacji istnienia wad w pieczywie w postaci np. pleśni. Zwrot towaru jest dokumentowany przez pracownika Spółki protokołem przyjęcia wadliwego towaru, co jest równoznaczne z uznaniem reklamacji przez Spółkę za zasadną. Na podstawie protokołu przyjęcia towaru Spółka wystawia odpowiednią fakturę korygującą, dokumentującą zwrot, przy czym zdarzają się sytuacje, w których faktura korygująca wystawiana jest znacznie później niż protokół przyjęcia towaru.

Ponadto w toku prowadzonej działalności mają miejsce sytuacje, w których Wnioskodawca dokonując sprzedaży przyjmuje na fakturze błędną cenę bądź ilość zbywanych towarów (niezgodną z ustaleniami poczynionymi z kontrahentami i faktycznie dostarczoną ilością danego towaru). W konsekwencji wystawiana jest faktura korygująca zmieniająca cenę i/lub ilość towarów, tak aby wskazane wielkości były zgodne z pierwotnie poczynionymi ustaleniami z danym kontrahentem i rzeczywiście dostarczonymi wyrobami.

Spółka dostarcza swoje towary odbiorcom co kilka dni bądź codziennie (w każdy dzień roboczy), czyli w sposób ciągły (wyodrębnienie konkretnego świadczenia stron jest w tym przypadku trudne lub niemożliwe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wystawienia przez Spółkę kilku następujących po sobie faktur korygujących odnoszących się do jednej faktury pierwotnej poprawne jest wskazanie w treści danej faktury korygującej wyłącznie faktury pierwotnej, jako korygowanego dokumentu, czy poprzedzającej ją (wystawianą fakturę korygującą) faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wystawienia kilku następujących po sobie faktur korygujących odnoszących się do jednej faktury pierwotnej, poprawne jest zarówno wskazanie w treści danej faktury korygującej faktury pierwotnej jako korygowanego dokumentu jak i wskazanie wyłącznie poprzedzającej ją faktury korygującej.

Zgodnie z § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), faktura korygująca winna zawierać m.in.: dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (określone w § 9 ust. 1 pkt 1 do 3 ww. rozporządzenia - oraz nazwę towaru lub usługi objętych rabatem). Zdaniem Spółki, ww. przepisy nie określają w sposób jednoznaczny, do której faktury powinna odnieść się faktura korygująca, zatem Spółka uważa za zasadne, wskazywanie w treści faktury korygującej faktury pierwotnej bądź alternatywnie wyłącznie poprzedzającej ją (wystawianą fakturę korygującą) faktury korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl ww. przepisu podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 4 i ust. 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4.

nazwę towaru lub usługi;

5.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8.

stawki podatku;

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

W praktyce przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług zdarzają się pomyłki. Ustawodawca przewidział dwie procedury korygowania błędów w fakturach VAT.

Uregulowania § 16 i § 17 ww. rozporządzenia określają przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Zgodnie z § 16 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W myśl § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Natomiast § 18 ww. rozporządzenia określa przypadki, w których możliwe jest wystawienie przez nabywcę faktury zwanej notą korygującą. Zgodnie z unormowaniem § 18 ust. 1 cyt. rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5 - 12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią (§ 18 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Zgodnie z § 16 ust. 2 cyt. rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b)

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy § 16 ust. 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

W myśl § 17 ust. 2 ww. rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b)

nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Natomiast stosownie do ust. 3 powołanego wyżej paragrafu faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Z cytowanych przepisów wynika, że wystawiając fakturę korygującą powołać się należy na fakturę pierwotną, której dotyczy korekta. Przepisy nie regulują sytuacji, w której podatnik po wystawieniu faktury pierwotnej, dokonuje jej korekty, wystawiając kilka kolejnych faktur korygujących, a zatem każda faktura korygująca powinna zawierać wymienione powyżej elementy, czyli m.in. dane dotyczące faktury pierwotnej, której dotyczy korekta.

Jeżeli więc faktura pierwotna korygowana jest kilkakrotnie, należałoby w kolejnej fakturze korygującej powołać nie tylko dane z faktury pierwotnej, ale również dane z faktury korygującej, takie jak numer faktury i datę wystawienia wcześniejszych faktur korygujących, oraz te dane z wcześniejszej faktury korygującej, które były wykazane jedynie na fakturze korygującej i mają wpływ na ostateczne rozliczenie.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej wystawiania kolejnej faktury korygującej, dokumentującej tą samą sprzedaż w podatku od towarów i usług, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Rozstrzygnięcia dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej, korekty podatku w związku z wystawieniem faktury korygującej, momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wydania towaru i wystawienia faktury oraz terminu wystawienia faktury w podatku od towarów i usług, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zawarte zostały w interpretacjach z dnia 10 listopada 2008 r. nr ILPP1/443-785/08-7/KG, ILPP1/443-785/08-8/KG, ILPP1/443-785/08-9/KG i ILPP1/443-785/08-10/KG.

W sprawach dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej, korekty podatku w związku z wystawieniem faktury korygującej, momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wydania towaru i wystawienia faktury, terminu wystawienia faktury oraz wystawienia kolejnej faktury korygującej, dokumentującej tą samą sprzedaż w podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym, wydane zostały interpretacje nr ILPP1/443-785/08-2/KG, ILPP1/443-785/08-3/KG, ILPP1/773-785/08-4/KG, ILPP1/443-785/08-5/KG, ILPP1/443-785/08-6/KG z dnia 10 listopada 2008 r.

Natomiast w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały interpretacje nr ILPB3/423-504/08-2/KS, ILPB3/423-504/08-3/KS, ILPB3/423-504/08-4/KS, LPB3/423-504/08-5/KS, ILPB3/423-504/08-6/KS, ILPB3/423-504/08-7/KS, ILPB3/423-504/08-8/KS, ILPB3/423-504/08-9/KS z dnia 10 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl