ILPP1/443-785/08-10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-785/08-10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. jest producentem pieczywa. Odbiorcami wyrobów Spółki są głównie przedsiębiorcy prowadzący sklepy oferujące m.in. produkty spożywcze. Aktualnie Wnioskodawca wdraża nowy system księgowy i w związku z tym analizuje wybrane rozwiązania w zakresie organizacyjnym oraz finansowo-księgowym. W związku z wprowadzeniem nowego systemu Spółka ma wątpliwości dotyczące problematyki ujmowania w rozliczeniach podatkowych zwrotu towarów oraz faktur korygujących, dokumentujących pomyłkę w cenie, bądź w ilości wydanych towarów, sposobu wystawiania faktur korygujących oraz rozpoznawania momentu powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz powstawania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostaw towarów.

Zgodnie z ustaleniami Spółki i nabywców jej produktów mają oni prawo do zwrotu pieczywa w sytuacji istnienia wad w pieczywie w postaci np. pleśni. Zwrot towaru jest dokumentowany przez pracownika Spółki protokołem przyjęcia wadliwego towaru, co jest równoznaczne z uznaniem reklamacji przez Spółkę za zasadną. Na podstawie protokołu przyjęcia towaru Spółka wystawia odpowiednią fakturę korygującą, dokumentującą zwrot, przy czym zdarzają się sytuacje, w których faktura korygująca wystawiana jest znacznie później niż protokół przyjęcia towaru.

Ponadto w toku prowadzonej działalności mają miejsce sytuacje, w których Wnioskodawca dokonując sprzedaży przyjmuje na fakturze błędną cenę bądź ilość zbywanych towarów (niezgodną z ustaleniami poczynionymi z kontrahentami i faktycznie dostarczoną ilością danego towaru). W konsekwencji wystawiana jest faktura korygująca zmieniająca cenę i/lub ilość towarów, tak aby wskazane wielkości były zgodne z pierwotnie poczynionymi ustaleniami z danym kontrahentem i rzeczywiście dostarczonymi wyrobami.

Spółka dostarcza swoje towary odbiorcom co kilka dni bądź codziennie (w każdy dzień roboczy), czyli w sposób ciągły (wyodrębnienie konkretnego świadczenia stron jest w tym przypadku trudne lub niemożliwe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku dokonania przez Spółkę dostawy towarów (w kilku nie następujących po sobie dniach) na rzecz danego odbiorcy, poprawne jest wystawienie przez Spółkę zbiorczej faktury, obejmującej wszystkie dostawy towarów zrealizowane w tych dniach, czy też właściwe jest wystawienie kilku faktur w terminach nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania pierwszej dostawy towaru dokumentowanej daną fakturą, zgodnie z przykładem poniżej:

Założenie: dostawy mają miejsce w dniach 5, 10 i 15 maja.

Opierając się na powyższym założeniu, czy prawidłowe jest udokumentowanie dostaw jedną fakturą wystawioną nie później niż 22 maja, czy też prawidłowe jest wystawienie jednej odrębnej faktury dla dostaw z 5 i 10 maja (w terminie nie później niż 12 maja) oraz odrębnej faktury dla dostawy z 15 maja (w terminie do 22 maja).

W związku z powyższym przykładem, czy w przypadku faktury dokumentującej dostawę towarów z 5 i 10 maja, faktura ta jako datę sprzedaży powinna zawierać dwie daty dostawy towarów (5 maja i 10 maja), czy też zakres dostaw (5-10 maja), czy może powinna określać tylko miesiąc i rok dostawy (maj).

2.

Czy w przypadku sprzedaży ciągłej (dostawa towaru ma miejsce codziennie, w każdym dniu roboczym, w określonym przedziale czasu) poprawne jest wystawienie przez Spółkę jednej faktury, dokumentującej dokonane dostawy w danym miesiącu, zawierającej miesiąc i rok dokonania sprzedaży, w terminie do 7 dnia kolejnego miesiąca.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe postępowanie powinno obejmować wystawienie kilku faktur, przy czym dana faktura powinna zostać wystawiona nie później niż 7 dnia od dnia dokonania pierwszej dostawy towaru dokumentowanej daną fakturą (w sytuacji gdy faktura dokumentuje kilka dostaw). I tak w przedstawionym przez Spółkę przykładzie prawidłowe jest wystawienie dwóch faktur: pierwszej nie później niż 12 maja (w przypadku dostaw z 5 i 10 maja) oraz drugiej nie później niż 22 maja (w przypadku dostawy z 15 maja).

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14, 15 i 15a. Z kolei § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia wskazuje, iż w przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży (co ma miejsce w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. W § 9 cyt. rozporządzenia określono wymagania co do treści faktury dokumentującej sprzedaż, w szczególności § 9 ust. 1 pkt 3 wskazuje, iż faktura powinna zawierać: dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym. Zdaniem Spółki, w przypadku, gdy nie występują dostawy codzienne, faktury muszą być wystawiane na zasadach ogólnych, zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, czyli nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14, 15 i 15a.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, w przedstawionym przykładzie data sprzedaży zawarta na fakturze dotyczącej dwóch dostaw (z 5 i 10 maja) powinna wskazywać albo dni dostaw (5 maja i 10 maja) albo zakres dostaw (5-10 maja). Wskazanie tylko miesiąca i roku dostawy w przedstawionym przykładzie jest nieprawidłowe, gdyż nie wystąpiła tu sprzedaż o charakterze ciągłym.

W nawiązaniu natomiast do przykładu odnoszącego się do sprzedaży ciągłej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku sprzedaży ciągłej, poprawne jest wystawienie przez Spółkę jednej faktury, dokumentującej dokonane dostawy w danym miesiącu. Ze względu na brak w przepisach podatkowych definicji pojęcia "sprzedaż o charakterze ciągłym", należy oprzeć się przykładowo na rozumieniu omawianego pojęcia prezentowanym przez organy podatkowe np. w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2008 r. nr IBPP1/443-16/08/LSz/KAN-3367/12/07) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Zdaniem Spółki, w przypadku, gdy dostawy towarów mają miejsce codziennie w określonym przedziale czasu, wówczas ma miejsce sprzedaż o charakterze ciągłym - co za tym idzie faktura dokumentująca taką sprzedaż dokonaną w danym miesiącu powinna zostać wystawiona w terminie do 7 dnia kolejnego miesiąca, faktura jako datę sprzedaży powinna zawierać wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Rozstrzygnięcia dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej, korekty podatku w związku z wystawieniem faktury korygującej, momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wydania towaru i wystawienia faktury oraz wystawienia kolejnej faktury korygującej dokumentującej tą samą sprzedaż, w podatku od towarów i usług, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zawarte zostały w interpretacjach z dnia 10 listopada 2008 r. nr ILPP1/443-785/08-7/KG, ILPP1/443-785/08-8/KG, ILPP1/443-785/08-9/KG i ILPP1/443-785/08-11/KG.

W sprawach dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej, korekty podatku w związku z wystawieniem faktury korygującej, momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wydania towaru i wystawienia faktury, terminu wystawienia faktury oraz wystawienia kolejnej faktury korygującej, dokumentującej tą samą sprzedaż w podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym, wydane zostały interpretacje nr ILPP1/443-785/08-2/KG, ILPP1/443-785/08-3/KG, ILPP1/773-785/08-4/KG, ILPP1/443-785/08-5/KG, ILPP1/443-785/08-6/KG z dnia 10 listopada 2008 r.

Natomiast w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały interpretacje nr ILPB3/423-504/08-2/KS, ILPB3/423-504/08-3/KS, ILPB3/423-504/08-4/KS, ILPB3/423-504/08-5/KS, ILPB3/423-504/08-6/KS, ILPB3/423-504/08-7/KS, ILPB3/423-504/08-8/KS, ILPB3/423-504/08-9/KS z dnia 10 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl