ILPP1/443-782/09-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-782/09-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy o statusie miejskim, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu: 3 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu: 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 21 września 2009 r. o informacje dotyczące własnego stanowiska w sprawie oraz doprecyzowanie jakiej czynności dotyczy zadanie pytanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... o statusie miejskim jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz statutu. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada numer identyfikacji podatkowej nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w... decyzją z dnia 6 maja 1998 r.

Gmina ma otrzymać nieodpłatnie majątek od Spółki Wodno - Ściekowej... w likwidacji; tj. oczyszczalnię ścieków z kolektorem dosyłowym, w skład której wchodzą:

* nieruchomość gruntowa zabudowana budynkami i budowlami,

* majątek ruchomy w postaci: maszyn, urządzeń i środków transportu.

Przejęcie przez Gminę mienia Spółki Wodno-Ściekowej... nastąpi zgodnie z uchwałą nr. Rady Miasta... z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie przejęcia działalności i mienia Spółki Wodno-Ściekowej... przez.... Sp. z o.o. w....

Spółka Wodno - Ściekowa... w likwidacji została założona 18 lutego 1985 r. w oparciu o ustawę z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm.). Obecnie Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.) oraz statutu. Spółka wodna jest osobą prawną wpisaną do katastru wodnego prowadzonego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we....

Do zadań statutowych Spółki należy ochrona środowiska, a w szczególności przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód zlewni rzeki....

Spółka wybudowała oczyszczalnię ścieków i oddała do eksploatacji w grudniu 1998 r. Od tego dnia Spółka eksploatuje oczyszczalnię ścieków, przyjmuje i oczyszcza ścieki oraz odprowadza je do rzeki.... Od tej pory nie przeprowadzano modernizacji majątku przekraczającej 30 % ich wartości.

Uchwałą Nr Walnego Zgromadzenia Członków Spółki z dnia 30 czerwca 2008 r., Spółka została postawiona w stan likwidacji. Sposób likwidacji Spółki określa Prawo wodne w art. 181-184. Rozwiązanie Spółki wodnej nastąpi po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego, które zostanie ukończone z dniem 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z uchwałą nr z dnia 30 czerwca 2008 r. Walnego Zgromadzenia Członków Spółki majątek Spółki po przeprowadzeniu likwidacji ma być przekazany nieodpłatnie na rzecz Gminy.... Po nieodpłatnym otrzymaniu majątku od Likwidatora Spółki prawa wodnego, Gmina... zamierza wnieść ten majątek aportem do spółki prawa handlowego (spółka z o.o.), która prowadzi działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków (kanalizacja wodnościekowa). Spółka ta to. Sp. z o.o. Jest ona w 94 % własnością Gminy... o statusie miejskim.

Aport w postaci majątku ruchomego (maszyny, urządzenia, środki transportu) wniesiony zostanie do Spółki po upływie 6 miesięcy od dnia ich otrzymania na własność od Likwidatora Spółki prawa wodnego. Po otrzymaniu aportu rzeczowego przedmiot działalności Spółki...Sp. z o.o. rozszerzony zostanie o oczyszczanie ścieków i odprowadzanie oczyszczonych ścieków do rzeki.

W zamian za wniesiony aport rzeczowy Gmina obejmie udziały w. Sp. z o.o., na zasadach określonych uchwałą nr Rady Miasta... z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie zasad wnoszenia udziałów do spółek gminnych i spółek z udziałem gminy przez Burmistrza.

Ze złożonego w dniu 21 września 2009 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca oczekuje interpretacji odnośnie pierwszego etapu działania, tj. przekazania nieruchomości przez Spółkę Wodno - Ściekową... w likwidacji do Gminy... o statusie miejskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 2 pkt 14 i art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późn. zm.) przekazanie nieruchomości nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i dostawa budynków, budowli i ich części będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnym brzmieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT budynek lub lokal Spółka może uznać za zasiedlony po raz pierwszy, gdy został oddany po wybudowaniu lub po ulepszeniu (jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Nie jest to pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dlatego, że Spółka Wodno -Ściekowa... zgodnie z jej celem statutowym wybudowała oczyszczalnię ścieków i prowadziła na tej oczyszczalni działalność gospodarczą, polegającą na przyjmowaniu ścieków z terenu miasta, ich oczyszczaniu i odprowadzaniu po oczyszczeniu do rzeki. Spółka więc była pierwszym użytkownikiem budynków i budowli po ich wybudowaniu. Celem Spółki nie było wybudowanie oczyszczalni i przekazanie jej innemu nabywcy lub użytkownikowi, ale prowadzenie na wybudowanej oczyszczalni działalności statutowej.

W opinii Wnioskodawcy czynność przekazania nieruchomości przez Spółkę Wodno - Ściekową... w likwidacji do Gminy jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest to pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7 %, 3 % i 0 % oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy.

Wskazać należy, iż w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem sprzedaż gruntów zabudowanych podlega w chwili sprzedaży opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich. Powyższa zasada nie ma zastosowania dla czynności oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o czym stanowi art. 29 ust. 5a ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawa do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma nieodpłatnie otrzymać od Spółki Wodno - Ściekowej... w likwidacji nieruchomość. Spółka wybudowała przedmiotową nieruchomość - oczyszczalnię ścieków - i oddała ją do eksploatacji w grudniu 1998 r. Od tego dnia Spółka eksploatuje oczyszczalnię ścieków, przyjmuje i oczyszcza ścieki oraz odprowadza je do rzeki. Spółka nie przeprowadzała modernizacji majątku przekraczającej 30% jego wartości.

W rozpatrywanej sprawie podstawą dla zastosowania właściwego zwolnienia od opodatkowania, jest ustalenie, czy wybudowanie przedmiotowych nieruchomości lub ich nabycie, a następnie oddanie do użytkowania, może zostać uznane za dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powyższe przepisy uznać należy, że przekazanie nieruchomości przez Spółkę Wodno - Ściekową... w likwidacji do Gminy nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. W związku z powyższym, dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, że jeśli zostaną spełnione przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, to przekazanie nieruchomości Gminie będzie mogło korzystać ze zwolnienia zawartego w ww. przepisie.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości. W kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania majątku ruchomego za towar używany, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2009 r. nr ILPP1/443-782/09-4/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl