ILPP1/443-762/12-2/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-762/12-2/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, której jedynym udziałowcem jest X (dalej: "X") - spółka prawa niemieckiego z siedzibą w Niemczech.

W chwili obecnej Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów papierowych (dalej: "działalność produkcyjna"), toaletowych i sanitarnych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") na podstawie otrzymanego w dniu 26 czerwca 2006 r. zezwolenia (dalej: "Zezwolenie").

Ponadto, Spółka prowadzi również działalność dystrybucyjną (handlową) w zakresie towarów niewyprodukowanych na terenie SSE (dalej: "działalność dystrybucyjna"). Działalność dystrybucyjna Wnioskodawcy prowadzona jest przez oddział ds. dystrybucji (dalej: "Oddział").

X - jedyny udziałowiec Zainteresowanego, zamierza dokonać restrukturyzacji swojej działalności w Polsce poprzez przeniesienie działalności dystrybucyjnej ze Spółki na inną spółkę zależną, tj. Y (dalej: "Y"). Oddział zostanie przeniesiony do Y wraz ze wszystkimi przypisanymi do niego aktywami i pasywami. Transakcja ta istotnie ułatwi zarządzanie poszczególnymi rodzajami działalności w Polsce oraz umożliwi ich dalszy rozwój.

Całość procesu restrukturyzacyjnego nastąpi w drodze podziału Wnioskodawcy poprzez wydzielenie Oddziału i przeniesienie go na istniejącą Spółkę Y. Podział ten zostanie przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h.").

W wyniku tej transakcji (tekst jedn.: podziału przez wydzielenie) działalność polegająca głównie na działalności produkcyjnej na terenie SSE prowadzona będzie w dalszym ciągu przez Zainteresowanego (przy wykorzystaniu fabryki zlokalizowanej na terenie SSE w Z). Działalność polegająca przede wszystkim na dystrybucji będzie natomiast w całości realizowana przez Y. Wyodrębniony w ramach struktur Wnioskodawcy Oddział będzie realizował w Spółce Y te same zadania, które wykonuje obecnie w Spółce.

Oddział został utworzony z siedzibą w A, przy ul. (...) na podstawie uchwały zarządu Wnioskodawcy podjętej w dniu 25 maja 2012 r. i zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z działalnością dystrybucyjną.

Głównym celem stworzenia Oddziału było oddzielenie działalności produkcyjnej od działalności dystrybucyjnej, a w rezultacie umożliwienie dalszego niezależnego rozwoju działalności produkcyjnej oraz działalności dystrybucyjnej.

Do Oddziału zostały alokowane wszelkie aktywa i pasywa, umowy i inne składniki majątkowe związane z działalnością dystrybucyjną Zainteresowanego. Składniki zostały określone w Uchwale Zarządu Spółki z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy składników majątkowych alokowanych do Oddziału. Na podstawie ww. uchwały, w skład Oddziału wchodzą aktywa i pasywa obejmujące w szczególności:

* środki trwałe;

* wartości niematerialne i prawne;

* inne środki trwałe i inne składniki wyposażenia;

* należności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do Oddziału;

* prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością dystrybucyjną, umowy najmu biura przy ul. (...) w A oraz inne.

Oddział jest wyodrębniony w strukturach Wnioskodawcy. Oddział ten został formalnie zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 25 czerwca 2012 r. (wpis nr (...) do Krajowego Rejestru Sądowego, Monitor Sądowy i Gospodarczy (...)).

Oddział prowadzi swoją działalność w innej lokalizacji, tj. w A, podczas gdy działalność produkcyjna Zainteresowanego prowadzona jest w Z. Na podstawie § 2 Uchwały nr 1 Zarządu Spółki z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Wnioskodawcy, Oddział został umiejscowiony w budynku przy ul. (...) w A. Zainteresowany nie jest właścicielem tej nieruchomości i Oddział korzysta z biura przy ul. (...) w A na podstawie zawartej umowy najmu. W stosunku wewnętrznym między Spółką i Oddziałem naniesienia na nieruchomość budynkową przy ul. (...) zostały alokowane do Oddziału jako inwestycje w obce środki trwałe. W stosunku wewnętrznym zostały na Oddział przeniesione określone funkcje Wnioskodawcy związane z wykonywaniem umowy najmu zawartej przez Zainteresowanego. Dodatkowo, koszty utrzymania i korzystania z nieruchomości w A są także alokowane do Oddziału, który operacyjnie korzysta z nieruchomości. Znajduje to odzwierciedlenie w zarządczym rachunku zysków i strat oraz w zarządczym bilansie Oddziału.

Oddział posiada formalnie wyodrębnioną strukturę organizacyjną w ramach Spółki. Poszczególne działy samodzielnie i niezależnie wypełniają odpowiednie zadania w Oddziale. W ramach Oddziału funkcjonuje również niezależna struktura pracownicza. Na podstawie § 5 Uchwały nr 1 Zarządu Wnioskodawcy z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Zainteresowanego, Oddział posiada Kierownika Oddziału w randze Dyrektora, który zarządza Oddziałem. Poszczególnymi działami zarządzają dyrektorzy tych działów. W zależności od potrzeb w ramach poszczególnych działów funkcjonują specjalistyczne zespoły, w skład których wchodzą m.in. kierownicy i specjaliści. Powyższe potwierdza szczegółowa struktura organizacyjna Oddziału. Wykaz pracowników Spółki przypisanych do Oddziału wraz ze wskazaniem ich pozycji w strukturze (stanowiska) określa Uchwała Zarządu Wnioskodawcy z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy pracowników Zainteresowanego, którzy pracę na rzecz Spółki będą wykonywali w Oddziale Spółki. Wskazani w ww. uchwale pracownicy zatrudnieni w firmie Wnioskodawcy pełnią obowiązki i wykonują określone czynności jedynie na rzecz Oddziału i prowadzonej przez niego działalności.

W ujęciu funkcjonalnym w ramach struktury organizacyjnej Oddziału istnieją następujące piony: (i) B (który zajmuje się sprzedażą produktów dla osób z problemem nietrzymania moczu) oraz (ii) C (który zajmuje się sprzedażą środków utrzymania czystości dla klientów instytucjonalnych), a także (iii) D (który zajmuje się sprzedażą produktów higienicznych dla konsumenta). Dodatkowo, w ramach struktury organizacyjnej Oddziału istnieją piony pomocnicze: (i) E, tj. pion zajmujący się zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz (ii) F, tj. pion księgowo-finansowy oraz administracji. Te działy wspomagają działalność podstawową Oddziału.

Dyrektorom powyższych pionów podlega kilku kierowników na niższych poziomach, którzy zarządzają z kolei zespołami specjalistów.

Powyższe funkcje pionów dystrybucji i pionów pomocniczych wykonywane przez Oddział są natomiast realizowane w oparciu o zorganizowany zespół składników majątkowych alokowany do Oddziału na podstawie Uchwały Zarządu Zainteresowanego z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy składników majątkowych alokowanych do Oddziału.

Na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, w tym do działalności dystrybucyjnej Oddziału, przez co możliwe jest określenie jego wyniku finansowego. Oddział sporządza własny zarządczy bilans, jak też rachunek zysków i strat dla celów zarządczych na podstawie alokowanych do Oddziału kosztów i przychodów związanych z prowadzoną przez Oddział działalnością dystrybucyjną. Dokonywana jest też analiza finansowa działalności w tym zakresie, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności działalności Oddziału.

Ponadto, Oddział posiada także odrębny rachunek bankowy, zgodnie z § 6 Uchwały nr 1 Zarządu Wnioskodawcy z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Zainteresowanego.

Przedmiot działalności Oddziału przedstawiony jest wyczerpująco w Uchwale nr 1 Zarządu Spółki z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Wnioskodawcy. Na podstawie § 1 powyższej uchwały, do zadań Oddziału należy między innymi:

* (i) nabywanie gotowych produktów od podmiotów trzecich (w tym powiązanych), oraz dystrybucja (sprzedaż) na rzecz podmiotów mających siedzibę w Polsce i za granicą (eksport) produktów Zainteresowanego oraz dystrybucja (sprzedaż) produktów nabytych od podmiotów trzecich (w tym powiązanych);

* (ii) ustalanie długofalowej strategii marketingowej Spółki, jak również rocznych planów wsparcia marketingowego dla poszczególnych produktów dystrybuowanych (sprzedawanych) przez Wnioskodawcę;

* (iii) promocja/marketing produktów dystrybuowanych (sprzedawanych) przez Zainteresowanego (wybór optymalnych strategii marketingowych, opracowywanie materiałów promocyjnych oraz przygotowanie i prowadzenie kampanii reklamowych we współpracy z zewnętrznymi agencjami reklamowymi);

* (iv) działania w zakresie public relations;

* (v) magazynowanie produktów sprzedawanych (dystrybuowanych) przez Spółkę;

* (vi) obsługa administracyjna Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga, że Oddział prowadzi działalność dystrybucyjną, odrębną od pozostałej działalności Zainteresowanego, która obejmuje działalność produkcyjną na terenie SSE w fabryce zlokalizowanej w Z. Oddział został wyodrębniony do realizacji określonych działań gospodarczych, innych niż pozostała część przedsiębiorstwa Spółki i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze.

Oddział posiada również własną grupę kontrahentów, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe poparte odpowiednimi umowami, dostęp do rynku zbytu oraz kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Oddział prowadzi działalność polegającą na dystrybucji produktów Wnioskodawcy oraz podmiotów trzecich do odbiorców krajowych oraz zagranicznych. Jak wyżej wspomniano, umowy zawarte z podmiotami trzecimi zostały przeniesione do Oddziału.

W rezultacie podziału przez wydzielenie, wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z działalnością produkcyjną pozostaną w firmie Zainteresowanego.

W wyniku tej transakcji (tekst jedn.: podziału przez wydzielenie) działalność polegająca głównie na działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie SSE (działalność produkcyjna) będzie w dalszym ciągu prowadzona przez Spółkę (przy wykorzystaniu fabryki zlokalizowanej na terenie SSE w Z). Działalność polegająca przede wszystkim na dystrybucji będzie natomiast w całości realizowana przez Y. Wyodrębniony obecnie w ramach struktur Wnioskodawcy Oddział będzie realizował w Spółce Y te same zadania, które wykonuje obecnie w firmie Zainteresowanego.

W momencie wydzielenia wszystkie składniki materialne i niematerialne alokowane do Oddziału, w tym prawa i obowiązki (z uwzględnieniem należności i zobowiązań) wynikające z umów alokowanych do Oddziału (umowy dotyczące działalności dystrybucyjnej, umowa najmu biura przy ul. (...) w A, inne umowy) na podstawie Uchwały Zarządu Spółki z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy składników majątkowych alokowanych do Oddziału Wnioskodawcy, zostaną przeniesione wraz z pracownikami przypisanymi do Oddziału na podstawie Uchwały Zarządu Zainteresowanego z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy pracowników Spółki, którzy pracę na rzecz Wnioskodawcy będą wykonywali w Oddziale, do Spółki Y.

Po podziale przez wydzielenie, nowo powstała Spółka Y będzie prowadzić niezależną działalność dystrybucyjną (handlową) poprzez nabywanie i sprzedawanie wyrobów Zainteresowanego, innych podmiotów powiązanych oraz podmiotów trzecich, a także może w określonym zakresie na podstawie umownej świadczyć na rzecz Spółki usługi administracyjne (księgowe itp.). Restrukturyzacja ma bowiem na celu podział zadań wykonywanych obecnie w ramach Wnioskodawcy przez dwie niezależne części przedsiębiorstwa między dwie Spółki należące do tego samego właściciela, lecz pełniące odrębne funkcje. Zainteresowany będzie koncentrować swoją aktywność na działalności produkcyjnej. Natomiast Y prowadzić będzie działalność w zakresie dystrybucji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie majątku Oddziału do Y na skutek opisanego w zdarzeniu przyszłym podziału przez wydzielenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie majątku Oddziału do Y na skutek opisanego w zdarzeniu przyszłym podziału przez wydzielenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Zainteresowanego.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT"), transakcja zbycia m.in. zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega przepisom tej ustawy, wobec czego nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem zatem weryfikacji możliwości zastosowania tego przepisu do transakcji Spółki, a jednocześnie celem udzielenia odpowiedzi na postawione przez Wnioskodawcę pytanie konieczne jest ustalenie, czy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym (i) dochodzi do transakcji zbycia, oraz czy (ii) przedmiotem tej transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Termin "transakcja zbycia" nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o VAT. Należy mieć jednak na uwadze, że przepisy ustawy o VAT koniecznie muszą być interpretowane w świetle brzmienia i celu Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego system podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT"), w tym również w świetle art. 19 Dyrektywy VAT, którego odpowiednikiem w ustawie o VAT jest art. 6 pkt 1. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na fakt, że wspomniany przepis Dyrektywy odnosi się do "przekazania odpłatnego lub nieodpłatnego lub jako aport do spółki" majątku podatnika, co wskazuje na jego bardzo szeroki zakres stosowania. Oznacza to, w ocenie Zainteresowanego, że przez "transakcję zbycia" na gruncie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każdą czynność, skutkującą przeniesieniem (przekazaniem) przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części na inny podmiot, w tym również podział przez wydzielenie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h.

Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe w wydawanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 21 listopada 2011 r. (sygn. ILPP1/443-1108/11-5/AW) organ podatkowy uznał, że:

" (...) zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu

oraz, że

"zgodnie z brzmieniem art. 6 pkt 1 ustawy, przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do transakcji przeniesienia tego majątku, w tym do czynności podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych".

Natomiast pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa dla celów ustawy o VAT zdefiniowane jest w przepisie art. 2 pkt 27e tej ustawy, jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych działań gospodarczych, który jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, na gruncie ustawy o VAT mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

A. Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania);

B. Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

C. Składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

D. Zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.

W opinii Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zarejestrowany Oddział stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ spełnia wyżej wymienione przesłanki w następujący sposób:

Ad. A. Zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega żadnej wątpliwości, iż opisany w zdarzeniu przyszłym zarejestrowany Oddział stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania).

Pracownicy poszczególnych działów wchodzących w skład Oddziału, który ma w całości podlegać wydzieleniu, wykorzystują składniki majątkowe Zainteresowanego, które są dedykowane wyłącznie do obsługi działalności Oddziału i są przypisane ewidencyjnie do tego Oddziału na podstawie dokumentów korporacyjnych Spółki (uchwał zarządu).

Do Oddziału zostały alokowane składniki materialne związane z prowadzoną działalnością dystrybucyjną. Do Oddziału przypisano w szczególności: środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, składniki wyposażenia oraz należności i zobowiązania. Wszystkie umowy i dokumenty związane z działalnością dystrybucyjną zostały alokowane do Oddziału. Wszystkie powyżej wymienione aktywa i pasywa zostały alokowane do Oddziału Uchwałą Zarządu Wnioskodawcy z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy składników majątkowych alokowanych do Oddziału.

W ramach poszczególnych działów wchodzących w skład Oddziału przeniesione zostaną na Y wszelkie składniki materialne i niematerialne wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego, a w szczególności roszczenia i zobowiązania do otrzymania lub spełnienia świadczeń wynikające z umów związanych z działalnością dystrybucyjną.

Reasumując, do Oddziału alokowano wszystkie aktywa i pasywa niezbędne dla prowadzenia działalności dystrybucyjnej.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanego, przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) będzie w tym przypadku spełniona.

Ad. B. Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie.

Opublikowane stanowiska władz skarbowych odnoszące się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają stanowisko, iż kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia są postanowienia dokumentów korporacyjnych podatnika, jak również konkretne stany faktyczne. Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2012 r. (sygn. ILPP1/443-1437/11-5/AI), wyodrębnienie organizacyjne "oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze". Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2011 r. (sygn. ILPP4/443-646/11-2/BA).

W rozpatrywanym przypadku, w ocenie Spółki, wyodrębnienie funkcjonalne i organizacyjne opisanego w zdarzeniu przyszłym zarejestrowanego Oddziału, nie budzi wątpliwości. Wyodrębnienie organizacyjne Oddziału polega na faktycznym i formalnym wyodrębnieniu od pozostałej działalności Wnioskodawcy, poprzez:

* formalną rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym, jako G Oddział w A w dniu 25 czerwca 2012 r. (wpis nr (...) do Krajowego Rejestru Sądowego, Monitor Sądowy i Gospodarczy (...));

* posiadanie odrębnej struktury organizacyjnej i kierownictwa, co znajduje umocowanie w Uchwale Zarządu Zainteresowanego z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia listy pracowników Spółki, którzy pracę na rzecz Wnioskodawcy będą wykonywali w Oddziale Zainteresowanego oraz szczegółowej strukturze organizacyjnej Oddziału;

* działalność dystrybucyjna, która jest faktycznie i formalnie realizowana w innej lokalizacji niż główna działalność Spółki stanowiąca działalność produkcyjną na terenie SSE, bowiem na podstawie § 2 Uchwały nr 1 Zarządu Wnioskodawcy z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Zainteresowanego, Oddział został umiejscowiony w A;

* faktyczne prowadzenie przez Oddział działalności dystrybucyjnej, która jest działalnością odrębną od działalności produkcyjnej prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE.

Działalność wykonywana w ramach Oddziału wyodrębniona jest także pod względem finansowym. Oddział przygotowuje odrębny zarządczy bilans oraz zarządczy rachunek zysków i strat w okresach miesięcznych. Dokonywana jest też analiza finansowa działalności w tym zakresie, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności działalności Oddziału.

Oddział posiada także odrębny rachunek bankowy, zgodnie z § 6 Uchwały nr 1 Zarządu Wnioskodawcy z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Spółki.

Jak podkreślają organy podatkowe, wystarczające do spełniania warunku wyodrębnienia finansowego jest prowadzenie przez podmiot rachunkowości w taki sposób, aby możliwe było przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Dla przykładu jedynie wspomnieć należy stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2011 r. (sygn. ILPP4/443-646/11-2/BA) stwierdził, że "wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2012 r. (sygn. ILPP1/443-1437/11-5/AI) stwierdzając, iż wyodrębnienie finansowe: "Nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w szeregu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, przykładowo: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2011 r. (sygn. ILPP2/443-958/11-4/AK), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 października 2011 r. (sygn. ILPP1/443-975/11-2/NS) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. ILPP1/443-1088/11-5/MS).

Zdaniem Zainteresowanego, przedstawione wyżej okoliczności, stanowią dowód na to, iż Oddział spełnia wymóg organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia.

Ad. C. Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych odnosi się do funkcjonalnego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału przejawia się odmiennością profilu działalności prowadzonej przez Oddział, która wyraźnie skierowana jest na działalność dystrybucyjną od pozostałej działalności Spółki, która obejmuje działalność produkcyjną na terenie SSE w fabryce zlokalizowanej w Z. Oznacza to, że Oddział został wyodrębniony do realizacji określonych działań gospodarczych, innych niż pozostała część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze. Zadania Oddziału zostały określone w § 1 Uchwały nr 1 Zarządu Zainteresowanego z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie utworzenia oddziału Spółki.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również posiadanie własnej grupy kontrahentów przez Oddział, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe poparte odpowiednimi umowami, dostęp do rynku zbytu oraz kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Oddział spełnia warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Ad. D. Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

Ostatnim warunkiem uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność stanowienia przez niego niezależnego przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

Opisany we wniosku zarejestrowany Oddział prowadzi działalność dystrybucyjną przy wykorzystaniu zespołu składników materialnych i niematerialnych zaalokowanych do Oddziału oraz przy wykorzystaniu dedykowanych do Oddziału pracowników. Po podziale, Y będzie właścicielem wszystkich środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych związanych z działalnością dystrybucyjną. W rezultacie, Y będzie prowadzić działalność dystrybucyjną (handlową) jako niezależny podmiot skierowaną do Zainteresowanego, innych podmiotów powiązanych oraz podmiotów trzecich.

Jak już wskazywano, obecnie Oddział jest w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze. Natomiast po podziale, Y będzie w stanie samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Na podstawie powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że opisany w zdarzeniu przyszłym zarejestrowany Oddział stanowi niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany wyżej zespół składników zorganizowanych w specyficznej formie organizacyjnej, którym dysponują poszczególne działy tworząc Oddział umożliwia samodzielne prowadzenie działalności w zakresie dystrybucyjnym w formie odrębnego przedsiębiorstwa. Podkreślenia wymaga fakt, iż już w chwili obecnej Oddział funkcjonuje jako odrębna jednostka posiadająca własnych pracowników w zakresie głównego przedmiotu działalności, tj. dystrybucji, jak i w zakresie działów pomocniczych (tekst jedn.: dział finansowy, informatyczny, zasobów ludzkich) oraz posiadająca odrębną kadrę zarządczą, co znajduje odzwierciedlenie w decyzji, aby Spółka przejmująca Y oparła swoją działalność gospodarczą w całości na składnikach majątkowych oraz organizacji Oddziału.

W tym miejscu Wnioskodawca zaznaczył, że jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej przez zespół składników majątkowych podlegających przekazaniu jest podstawowym warunkiem zastosowania względem nich art. 19 Dyrektywy VAT (odpowiednio art. 6 pkt 1 ustawy o VAT). Przykładowo, w orzeczeniu z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C#65533;444/10 Finanzamt Lüdenscheid przeciwko Christel Schriever, Trybunał uznał, że: " (...) stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.

W powyższym orzeczeniu TSUE uznał również, że to czy przekazywana całość (np. samodzielna część przedsiębiorstwa) musi obejmować określone dobra (np. nieruchomości, zobowiązania itp.) należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. W szczególności, w pkt 27 orzeczenia Trybunał uznał, że: "Jeżeli działalność gospodarcza nie wymaga użytkowania konkretnych pomieszczeń lub pomieszczeń wyposażonych w stałe instalacje konieczne do jej prowadzenia, przekazanie aktywów w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy może mieć miejsce również bez przekazania prawa własności nieruchomości".

Zainteresowany stoi natomiast na stanowisku, że wszystkie elementy wymienione w zdarzeniu przyszłym i wchodzące w skład Oddziału, które następnie będą podlegały przeniesieniu na Y w ramach podziału przez wydzielenie posiadają wszelkie elementy niezbędne do prowadzenia działalności handlowej, wobec czego do transakcji tej zastosowanie będzie miał art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, Oddział zdolny jest do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych jak niezależne przedsiębiorstwo.

Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle powyższych argumentów, w opinii Zainteresowanego, jako że opisany w zdarzeniu przyszłym zarejestrowany Oddział spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu powołanego przepisu, oraz ponieważ podział przez wydzielenie stanowi "transakcję zbycia", o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepis ten ma zastosowanie do przedmiotowej transakcji wydzielenia Oddziału Spółki do Y. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że na podstawie tego przepisu, do objętych nim transakcji nie stosuje się przepisów ustawy o VAT, wydzielenie Oddziału Wnioskodawcy do Y nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym Zainteresowany wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek zwarte są w treści art. 528-550 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zwanej dalej k.s.h.

Stosownie do treści art. 529 § 1 k.s.h., podział może być dokonany przez:

1.

przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie),

2.

zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek),

3.

przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki),

4.

przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 2 k.s.h.).

W świetle powyższego, podział przez wydzielenie jest instytucją prawa handlowego będącą jedną z form restrukturyzacji, polegającą na rozdrobnieniu majątku spółki dzielonej, które polega na przekazaniu składników majątkowych (pasywów i aktywów) spółki dzielonej bez przeprowadzenia likwidacji do spółek istniejących lub nowo tworzonych.

Jak stanowi art. 532 § 1 k.s.h., do podziału spółki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania właściwego typu spółki przejmującej albo nowo zawiązanej, z wyłączeniem przepisów o wkładach niepieniężnych (...).

Z powyższego wynika, iż istotą podziału przez wydzielenie, w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, jest to, że przy takim trybie podziału nie dochodzi do wniesienia aportu do nowo powstałej spółki.

Powołane przepisy ustawy - Kodeks spółek handlowych regulują także warunki oraz skutki dokonania podziału danej osoby prawnej w powyższej formie. W świetle tych regulacji można wyodrębnić m.in. następujące specyficzne cechy tej instytucji prawnej:

1.

podział spółki polega na bezpośrednim podzieleniu m.in. części majątku danej spółki oraz przeniesieniu go na inne podmioty, których udziałowcami (akcjonariuszami) stają się udziałowcy (akcjonariusze) spółki dzielonej, bez konieczności dokonywania dodatkowych czynności prawnych rozporządzających (np. sprzedaży, darowizny, zamiany) pomiędzy podmiotami biorącymi udział w podziale;

2.

spółka przejmująca wstępuje we wszystkie przydzielone jej w planie podziału prawa i obowiązki spółki dzielonej z dniem oznaczonym przez ustawodawcę jako dzień podziału (wydzielenia), na co wskazuje bezpośrednio treść art. 531 § 1 k.s.h.; tym samym w przypadku podziału przejście majątku spółki dzielonej na inną spółkę uczestniczącą w podziale następuje na mocy jednego zdarzenia prawnego, jakim jest uchwała zgromadzenia wspólników o podziale, w drodze sukcesji uniwersalnej;

3.

wspólnicy (akcjonariusze) spółki dzielonej, zgodnie z art. 529 § 3 k.s.h., mogą otrzymać udziały lub akcje spółek przejmujących, jak również dopłaty w gotówce.

Ustawodawca w art. 6 pkt 1 ustawy wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.

Zatem podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem, wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, iż dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, której jedynym udziałowcem jest spółka prawa niemieckiego z siedzibą w Niemczech. W chwili obecnej Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów papierowych, toaletowych i sanitarnych na terenie SSE na podstawie otrzymanego w dniu 26 czerwca 2006 r. zezwolenia. Ponadto, Spółka prowadzi również działalność dystrybucyjną (handlową) w zakresie towarów niewyprodukowanych na terenie SSE. Działalność dystrybucyjna Wnioskodawcy prowadzona jest przez oddział ds. dystrybucji. Jedyny udziałowiec Zainteresowanego, zamierza dokonać restrukturyzacji swojej działalności w Polsce poprzez przeniesienie działalności dystrybucyjnej ze Spółki na inną spółkę zależną, tj. Y. Oddział zostanie przeniesiony do Y wraz ze wszystkimi przypisanymi do niego aktywami i pasywami. Transakcja ta istotnie ułatwi zarządzanie poszczególnymi rodzajami działalności w Polsce oraz umożliwi ich dalszy rozwój. Całość procesu restrukturyzacyjnego nastąpi w drodze podziału Wnioskodawcy poprzez wydzielenie Oddziału i przeniesienie go na istniejącą Spółkę Y. Podział ten zostanie przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. W wyniku tej transakcji (tekst jedn.: podziału przez wydzielenie) działalność polegająca głównie na działalności produkcyjnej na terenie SSE prowadzona będzie w dalszym ciągu przez Zainteresowanego (przy wykorzystaniu fabryki zlokalizowanej na terenie SSE w Z). Działalność polegająca przede wszystkim na dystrybucji będzie natomiast w całości realizowana przez Y. Wyodrębniony w ramach struktur Wnioskodawcy Oddział będzie realizował w Spółce Y te same zadania, które wykonuje obecnie w Spółce. Oddział został utworzony z siedzibą w A na podstawie uchwały zarządu Wnioskodawcy podjętej w dniu 25 maja 2012 r. i zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z działalnością dystrybucyjną. Głównym celem stworzenia Oddziału było oddzielenie działalności produkcyjnej od działalności dystrybucyjnej, a w rezultacie umożliwienie dalszego niezależnego rozwoju działalności produkcyjnej oraz działalności dystrybucyjnej. Do Oddziału zostały alokowane wszelkie aktywa i pasywa, umowy i inne składniki majątkowe związane z działalnością dystrybucyjną Zainteresowanego. W skład Oddziału wchodzą aktywa i pasywa obejmujące w szczególności:

* środki trwałe;

* wartości niematerialne i prawne;

* inne środki trwałe i inne składniki wyposażenia;

* należności i zobowiązania wynikające z umów przypisanych do Oddziału;

* prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością dystrybucyjną, umowy najmu biura przy ul. (...) w A oraz inne.

Oddział jest wyodrębniony w strukturach Wnioskodawcy, został też formalnie zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział prowadzi swoją działalność w innej lokalizacji, tj. w A, podczas gdy działalność produkcyjna Zainteresowanego prowadzona jest w Z. Oddział został umiejscowiony w budynku przy ul. (...) w A. Zainteresowany nie jest właścicielem tej nieruchomości i Oddział korzysta z biura przy ul. (...) w A na podstawie zawartej umowy najmu. W stosunku wewnętrznym między Spółką i Oddziałem naniesienia na nieruchomość budynkową przy ul. (...) zostały alokowane do Oddziału jako inwestycje w obce środki trwałe. W stosunku wewnętrznym zostały na Oddział przeniesione określone funkcje Wnioskodawcy związane z wykonywaniem umowy najmu zawartej przez Zainteresowanego. Dodatkowo, koszty utrzymania i korzystania z nieruchomości w A są także alokowane do Oddziału, który operacyjnie korzysta z nieruchomości. Znajduje to odzwierciedlenie w zarządczym rachunku zysków i strat oraz w zarządczym bilansie Oddziału. Oddział posiada formalnie wyodrębnioną strukturę organizacyjną w ramach Spółki. Poszczególne działy samodzielnie i niezależnie wypełniają odpowiednie zadania w Oddziale. W ramach Oddziału funkcjonuje również niezależna struktura pracownicza. Oddział posiada Kierownika Oddziału w randze Dyrektora, który zarządza Oddziałem. Poszczególnymi działami zarządzają dyrektorzy tych działów. W zależności od potrzeb w ramach poszczególnych działów funkcjonują specjalistyczne zespoły, w skład których wchodzą m.in. kierownicy i specjaliści. Powyższe potwierdza szczegółowa struktura organizacyjna Oddziału. Wykaz pracowników Spółki przypisanych do Oddziału wraz ze wskazaniem ich pozycji w strukturze (stanowiska) określa Uchwała Zarządu Wnioskodawcy. Wskazani w ww. uchwale pracownicy zatrudnieni w firmie Wnioskodawcy pełnią obowiązki i wykonują określone czynności jedynie na rzecz Oddziału i prowadzonej przez niego działalności. W ujęciu funkcjonalnym w ramach struktury organizacyjnej Oddziału istnieją następujące piony: (i) B (który zajmuje się sprzedażą produktów dla osób z problemem nietrzymania moczu) oraz (ii) C (który zajmuje się sprzedażą środków utrzymania czystości dla klientów instytucjonalnych), a także (iii) D (który zajmuje się sprzedażą produktów higienicznych dla konsumenta). Dodatkowo, w ramach struktury organizacyjnej Oddziału istnieją piony pomocnicze: (i) E, tj. pion zajmujący się zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz (ii) F, tj. pion księgowo-finansowy oraz administracji. Te działy wspomagają działalność podstawową Oddziału. Dyrektorom powyższych pionów podlega kilku kierowników na niższych poziomach, którzy zarządzają z kolei zespołami specjalistów. Powyższe funkcje pionów dystrybucji i pionów pomocniczych wykonywane przez Oddział są natomiast realizowane w oparciu o zorganizowany zespół składników majątkowych alokowany do Oddziału na podstawie Uchwały Zarządu Zainteresowanego. Na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, w tym do działalności dystrybucyjnej Oddziału, przez co możliwe jest określenie jego wyniku finansowego. Oddział sporządza własny zarządczy bilans, jak też rachunek zysków i strat dla celów zarządczych na podstawie alokowanych do Oddziału kosztów i przychodów związanych z prowadzoną przez Oddział działalnością dystrybucyjną. Dokonywana jest też analiza finansowa działalności w tym zakresie, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności działalności Oddziału. Ponadto, Oddział posiada także odrębny rachunek bankowy. Do zadań Oddziału należy między innymi:

* (i) nabywanie gotowych produktów od podmiotów trzecich (w tym powiązanych), oraz dystrybucja (sprzedaż) na rzecz podmiotów mających siedzibę w Polsce i za granicą (eksport) produktów Zainteresowanego oraz dystrybucja (sprzedaż) produktów nabytych od podmiotów trzecich (w tym powiązanych);

* (ii) ustalanie długofalowej strategii marketingowej Spółki, jak również rocznych planów wsparcia marketingowego dla poszczególnych produktów dystrybuowanych (sprzedawanych) przez Wnioskodawcę;

* (iii) promocja/marketing produktów dystrybuowanych (sprzedawanych) przez Zainteresowanego (wybór optymalnych strategii marketingowych, opracowywanie materiałów promocyjnych oraz przygotowanie i prowadzenie kampanii reklamowych we współpracy z zewnętrznymi agencjami reklamowymi);

* (iv) działania w zakresie public relations;

* (v) magazynowanie produktów sprzedawanych (dystrybuowanych) przez Spółkę;

* (vi) obsługa administracyjna Wnioskodawcy.

Jak podkreśliła Spółka, Oddział prowadzi działalność dystrybucyjną, odrębną od pozostałej działalności Zainteresowanego, która obejmuje działalność produkcyjną na terenie SSE w fabryce zlokalizowanej w Z. Oddział został wyodrębniony do realizacji określonych działań gospodarczych, innych niż pozostała część przedsiębiorstwa Spółki i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze. Oddział posiada również własną grupę kontrahentów, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe poparte odpowiednimi umowami, dostęp do rynku zbytu oraz kanałów dystrybucji i zaopatrzenia. Oddział prowadzi działalność polegającą na dystrybucji produktów Wnioskodawcy oraz podmiotów trzecich do odbiorców krajowych oraz zagranicznych. Jak wyżej wspomniano, umowy zawarte z podmiotami trzecimi zostały przeniesione do Oddziału. W rezultacie podziału przez wydzielenie, wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z działalnością produkcyjną pozostaną w firmie Zainteresowanego. W wyniku tej transakcji (tekst jedn.: podziału przez wydzielenie) działalność polegająca głównie na działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie SSE (działalność produkcyjna) będzie w dalszym ciągu prowadzona przez Spółkę (przy wykorzystaniu fabryki zlokalizowanej na terenie SSE w Z). Działalność polegająca przede wszystkim na dystrybucji będzie natomiast w całości realizowana przez Y. Wyodrębniony obecnie w ramach struktur Wnioskodawcy Oddział będzie realizował w Spółce Y te same zadania, które wykonuje obecnie w firmie Zainteresowanego. W momencie wydzielenia wszystkie składniki materialne i niematerialne alokowane do Oddziału, w tym prawa i obowiązki (z uwzględnieniem należności i zobowiązań) wynikające z umów alokowanych do Oddziału (umowy dotyczące działalności dystrybucyjnej, umowa najmu biura przy ul. (...) w A, inne umowy) na podstawie Uchwały Zarządu Spółki zostaną przeniesione wraz z pracownikami przypisanymi do tego Oddziału do Spółki Y. Po podziale przez wydzielenie, nowo powstała Spółka Y będzie prowadzić niezależną działalność dystrybucyjną (handlową) poprzez nabywanie i sprzedawanie wyrobów Zainteresowanego, innych podmiotów powiązanych oraz podmiotów trzecich, a także może w określonym zakresie na podstawie umownej świadczyć na rzecz Spółki usługi administracyjne (księgowe itp.). Restrukturyzacja ma bowiem na celu podział zadań wykonywanych obecnie w ramach Wnioskodawcy przez dwie niezależne części przedsiębiorstwa między dwie Spółki należące do tego samego właściciela, lecz pełniące odrębne funkcje. Zainteresowany będzie koncentrować swoją aktywność na działalności produkcyjnej. Natomiast Y prowadzić będzie działalność w zakresie dystrybucji.

Z opisu sprawy wynika więc, iż przedmiot transakcji - Oddział jest wyodrębniony organizacyjnie w Spółce, gdyż obejmuje określone składniki materialne i niematerialne, pracowników itp. związane jedynie z wykonywaniem przypisanych mu zadań w ramach działalności przedsiębiorstwa (Wnioskodawcy). W ramach wyodrębnienia finansowego możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności - Oddziału. Spełniona jest również przesłanka odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego, bowiem jak wynika z danych przedstawionych w opisie zdarzenia, przedmiot transakcji jest w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki wchodzące w skład transakcji umożliwiają Oddziałowi podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (Spółki Y).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstwa wyodrębnione z majątku Spółki dotyczące Oddziału ds. dystrybucji posiadają cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy i tym samym spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż transakcja przeniesienia Oddziału ds. dystrybucji do Spółki Y w ramach podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, będzie podlegać wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl