ILPP1/443-76/09-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-76/09-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku: 15 stycznia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu: 25 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wdrożenie..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wdrożenie...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina, reprezentowana przez Urząd Gminy, stara się o dofinansowanie projektu "Wdrożenie." (dalej: Inwestycja) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W związku z faktem zapłaty za usługi wykonawcom i podwykonawcom Urząd Gminy musi zapłacić stosowne kwoty opodatkowane podatkiem VAT wg właściwej stawki.

Tworząc projekt wniosku, Gmina w budżecie projektu planuje uwzględnić jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym planując wykonanie inwestycji dofinansowanej ze środków funduszy unijnych.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż w ramach Inwestycji przewidywane jest wykonanie następujących czynności:

* budowa sieci logistycznej (zakup urządzeń aktywnych: switch, router),

* wdrożenie Wirtualnej Przychodni (e-rejestracja, portal internetowy),

* zakup sprzętu informatycznego (serwery, jednostki robocze, sprzęt peryferyjny),

* wdrożenie informatycznego systemu medycznego,

* wdrożenie podpisu elektronicznego,

* wdrożenie telefonii internetowej do komunikacji pomiędzy jednostkami SPZOZ oraz komunikacji z pacjentami,

* usługi instalacyjno-wdrożeniowe (szkolenia pracowników, instalacja, wdrożenie, scalenia dwóch budynków SPZOZ).

Projekt zakłada zakup sprzętu komputerowego w ilości 49 jednostek roboczych. Oprócz sprzętu komputerowego będzie zakupiony sprzęt peryferyjny w ilości 45 drukarek laserowych, które będę włączone do sieci informatycznej. Ponadto zostaną stworzone 2 centrale telefoniczne VOIP. Dodatkowo każda z części SPZOZ "medyczna" i "administracyjna" będzie miała oddzielny serwer. W celu ułatwienia dostępu do usług uruchomiony będzie dostępny całą dobę zintegrowany z częścią medyczną moduł wirtualnej przychodni, który umożliwi z poziomu portalu internetowego dokonywać: zapisu pacjenta do przychodni, autoryzacji pacjenta, sprawdzania dostępności usług, rezerwacji terminów wizyt wraz z uzyskaniem potwierdzenia, aktualizacji lub zmiany informacji związanej z dokonaną rezerwacją. Przy budynku zostanie zbudowana nowa sieć logiczna obejmująca swym zasięgiem zarówno pomieszczenia części medycznej i administracyjnej. Wydzielone zastanie odrębne pomieszczenie na potrzeby punktu dystrybucyjnego i serwerów.

Wybudowana infrastruktura, która zostanie przekazana SPZOZ będzie udostępniona wszystkim pracownikom oraz osobom korzystającym z usług jednostki. Odbiorcą projektu będzie cała społeczność Gminy, ponieważ zasięg oddziaływania jednostek dotyczy całej Gminy. Można wyróżnić dwie grupy odbiorców. Pierwszą grupę stanowią pacjenci SPZOZ, zarejestrowani w dwóch przychodniach. Następną grupę odbiorców stanowi personel medyczny, gospodarczy i administracyjny.

Wnioskodawca jest organem założycielskim dla SPZOZ, który jest zakładem opieki zdrowotnej. Rada Miejska może przyznać Zakładowi dotacje budżetowe na realizację zadań w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych programów zdrowotnych oraz promocję zdrowia, pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne, inwestycje, w tym zakup wysoko specjalistycznej aparatury i sprzętu medycznego, cele szczególne przyznane na podstawie odrębnych przepisów.

Przedmiotowa Inwestycja nie generuje dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odnosząc się do projektów istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Gminy nie może starać się o zwrot podatku VAT, gdyż jako jednostka powołana do reprezentowania Gminy wykonuje czynności, dla których została powołana.

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tego względu, że poniesione wydatki nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną taką jak np.: od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą. Inwestycja planowana do realizacji przez Gminę ze środków funduszy unijnych nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi, które są związane z realizacja projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy. Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony od podatku VAT.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina w ramach swoich zadań publicznych stara się o dofinansowanie Inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wybudowana infrastruktura zostanie przekazana SPZOZ i będzie udostępniona wszystkim pracownikom oraz osobom korzystającym z usług jednostki. Odbiorcą projektu będzie cała społeczność Gminy. Przedmiotowa Inwestycja nie będzie generować dochodu, a poniesione wydatki na realizację projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że ponieważ nie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl