ILPP1/443-75/12-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-75/12-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi przez Spółkę na budowę Kanalizacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi przez Spółkę na budowę Kanalizacji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 marca 2012 r. o dowód wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. k. (dalej: "Spółka") jest podatnikiem VAT czynnym. Realizowana przez Spółkę sprzedaż jest w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dalej: "VAT"), w związku z czym przysługuje jej co do zasady pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (prawo do odliczenia). Spółka prowadzi bowiem działalność gospodarczą w zakresie budowy i sprzedaży mieszkań oraz lokali usługowych (tzw. deweloperską).

Obecnie Spółka przystąpiła do realizacji w mieście Z. (dalej: "Miasto") inwestycji polegającej na budowie zespołu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, wielostanowiskowym garażem podziemnym oraz kompleksowym zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną (dalej: "Inwestycja"). Po zrealizowaniu Inwestycji znajdujące się tam lokale (mieszkalne i użytkowe) oraz stanowiska w garażu podziemnym zostaną sprzedane. Wspomniana sprzedaż, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, będzie w zależności od jej przedmiotu opodatkowana VAT, bądź według stawki preferencyjnej (8%), bądź stawki podstawowej (23%).

Mimo, iż Inwestycja zgodna jest z obowiązującym na tym terenie planem miejscowym (tzw. MPZP), infrastruktura drogowa oraz wodno-kanalizacja istniejąca aktualnie w okolicy Inwestycji nie zapewni jej sprawnej obsługi komunikacyjnej i odwodnieniowej. Mając powyższe na uwadze Spółka i Miasto zgodnie stwierdziły, iż w celu zapewnienia w przyszłości płynnej i bezkolizyjnej obsługi Inwestycji niezbędne jest w pierwszej kolejności m.in. wykonanie odwodnienia terenu Inwestycji i jej bezpośredniego otoczenia poprzez wybudowanie kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej (dalej łącznie: "Kanalizacja") w pasie nowo projektowanej ulicy, która połączy Inwestycję z siecią drogową Miasta. Kanalizacja, w wyniku jej połączenia z już istniejącą siecią miejską znajdującą się w ulicach sąsiednich, pozwoli - w połączeniu z robotami/budowlami wykonanymi przez Spółkę na terenie samej Inwestycji - na odprowadzenie całości wód opadowych z terenu Inwestycji, a także na zaopatrywanie jej w bieżącą wodę i odprowadzanie ścieków zgodnie z odrębnymi przepisami. Jest zatem elementem niezbędnym dopuszczenia w przyszłości Inwestycji do użytkowania oraz jej komercyjnego powodzenia.

W związku z tym Spółka (ze względów, o których mowa powyżej) i Miasto (jako podmiot formalnie zobligowany do wybudowania Kanalizacji oraz zainteresowany rozwojem lokalnej infrastruktury) podpisały w styczniu 2012 r. porozumienia, w których potwierdziły wolę współdziałania w powyższym zakresie oraz określiły: (i) podział obowiązków związanych z uzbrojeniem i zagospodarowaniem terenu okolic Inwestycji, w wyniku czego możliwe będzie włączenie jej do sieci drogowej oraz wodnej i kanalizacyjnej Miasta, (ii) harmonogram ich realizacji, (iii) zasady rozliczeń.

W porozumieniach tych Spółka zobowiązała się m.in. do:

* przeprowadzenia podziału geodezyjnego posiadanego na potrzeby Inwestycji gruntu celem wydzielenia działek, na których zrealizowane w przyszłości zostaną inwestycje ogólnomiejskie (drogi, Kanalizacja),

* przeniesienia, przed przystąpieniem do realizacji wspomnianych inwestycji, własności tych działek na Miasto za ustaloną cenę,

* pokrycia kosztów usług architektonicznych i inżynieryjnych związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i budowlanej nowej ulicy oraz Kanalizacji znajdującej się w jej pasie drogowym,

* wybudowania na własny koszt Kanalizacji, a następnie - po odbiorze technicznym - jej nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta,

* w związku z tym, w celu wywiązania się z powyższych zobowiązań, które warunkują dojście realizowanej przez nią Inwestycji do skutku, Spółka będzie nabywać we własnym imieniu i na własny rachunek usługi (roboty) związane z przygotowaniem a następnie wybudowaniem Kanalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na nabycie usług (robót) związanych z zaprojektowaniem a następnie wybudowaniem Kanalizacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z zaprojektowaniem i wybudowaniem Kanalizacji.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Związek wydatku ze sprzedażą opodatkowaną podatnika stanowi zatem podstawowe kryterium odliczenia przezeń VAT naliczonego od tych wydatków. Ustawa o VAT, na co wielokrotnie zwracano uwagę tak w orzecznictwie, jak i doktrynie, nie określa przy tym charakteru tego związku. Oznacza to, że na potrzeby stosowania ww. przepisu wystarczające jest, aby był on pośredni. Nie jest zatem konieczne, aby nabywane przez podatnika towary i usługi same wygenerowały taką sprzedaż (stały się jej przedmiotem); wystarczy, jeżeli posłużą do jej wygenerowania.

Mając powyższe, jak i wcześniejsze uwagi na względzie należy wskazać, iż przedmiotem działalności Spółki jest działalność deweloperska, tj. opodatkowana VAT według właściwej stawki podatku. Działalność Spółki w tym zakresie nierozerwalnie wiąże się z ponoszeniem wydatków inwestycyjnych, których celem jest między innymi dopełnienie wymogów pozwalających na prawidłowe użytkowanie wybudowanych lokali (kanalizacja, wodociąg, drogi), jak i uatrakcyjnienie Inwestycji poprzez budowę dojazdów, wjazdów, miejsc parkingowych, chodników etc., także na gruntach należących do gmin, na terenie których realizuje swoje projekty (tu: Miasta) - np. dogodny dojazd do Inwestycji wpływa na sprzedaż znajdujących się w niej lokali, a więc na wielkość obrotu realizowanego przez Spółkę. Z tego powodu w opinii Spółki, nie budzi żadnej wątpliwości, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z budową Kanalizacji będzie związane z prowadzoną przez nią działalnością, a tym samym będzie związane z podatkiem należnym z tytułu sprzedaży lokali w tej Inwestycji, w sposób o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Oznacza to, ż Spółka będzie miała prawo odliczyć podatek naliczony związany z budową Kanalizacji na gruntach należących do Miasta.

Jednocześnie, w świetle ww. przepisu ustawy o VAT, dla prawa Spółki do odliczenia obojętny będzie fakt, iż w świetle art. 8 ust. 2 tej ustawy Spółka nie będzie zobowiązana naliczyć podatku należnego z tytułu nieodpłatnego przekazania tejże Kanalizacji na rzecz Miasta.

Również w tym zakresie stanowisko Spółki potwierdzają powołane niżej indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, w których można odnaleźć następujące stwierdzenia:

"Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją polegającą na budowie drogi na terenie Miasta, której efekty będą Miastu nieodpłatnie przekazane, z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług." (interpretacja nr IPPP3/443-975/11-2/KT)

"We wniosku Spółka wskazała, iż wykonanie infrastruktury wodociągowej oraz drogowej ma na celu umożliwienie Spółce prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT związanej z wynajmem powierzchni magazynowej oraz biurowej. Przebudowa drogi spowodowała połączenie obiektu z istniejącymi drogami publicznymi i miała na celu umożliwienie transportu towarów do i z magazynów zlokalizowanych w Parku. Wykonanie przez Spółkę odcinka sieci wodociągowej wraz z przyłączem pozwoliło natomiast na spełnienie jednego z powszechnie obowiązujących standardów technicznych Parku, jakim jest połączenie go z istniejącą siecią wodociągową. Z uwagi na powyższe zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją." (interpretacja nr IPPP3/443-120/08-4/MPe).

Podsumowując, należy stwierdzić, że Spółka wykona a następnie nieodpłatnie przekaże na rzecz Miasta Kanalizację, zgodnie z zawartym porozumieniem. Z uwagi na funkcjonalny związek ponoszonych z tego tytułu wydatków ze sprzedażą Spółki, tj. opodatkowaną dostawą lokali wybudowanych w ramach Inwestycji, przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego od tych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Natomiast nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, który w ramach działalności gospodarczej polegającej na budowie i sprzedaży mieszkań oraz lokali usługowych (tzw. deweloperską) wykonuje w całości sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, w związku z czym przysługuje mu co do zasady pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (prawo do odliczenia). Obecnie Spółka przystąpiła do realizacji w Mieście inwestycji polegającej na budowie zespołu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, wielostanowiskowym garażem podziemnym oraz kompleksowym zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu Inwestycji znajdujące się tam lokale (mieszkalne i użytkowe) oraz stanowiska w garażu podziemnym zostaną sprzedane. Wspomniana sprzedaż, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, będzie w zależności od jej przedmiotu opodatkowana VAT bądź według stawki preferencyjnej (8%), bądź stawki podstawowej (23%). Mimo, iż Inwestycja zgodna jest z obowiązującym na tym terenie planem miejscowym (tzw. MPZP), infrastruktura drogowa oraz wodno-kanalizacja istniejąca aktualnie w okolicy Inwestycji nie zapewni jej sprawnej obsługi komunikacyjnej i odwodnieniowej. Mając powyższe na uwadze Spółka i Miasto zgodnie stwierdziły, iż w celu zapewnienia w przyszłości płynnej i bezkolizyjnej obsługi Inwestycji niezbędne jest w pierwszej kolejności m.in. wykonanie odwodnienia terenu Inwestycji i jej bezpośredniego otoczenia poprzez wybudowanie kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej (Kanalizacja) w pasie nowoprojektowanej ulicy, która połączy Inwestycję z siecią drogową Miasta. Kanalizacja, w wyniku jej połączenia z już istniejącą siecią miejską znajdującą się w ulicach sąsiednich, pozwoli - w połączeniu z robotami/budowlami wykonanymi przez Spółkę na terenie samej Inwestycji - na odprowadzenie całości wód opadowych z terenu Inwestycji, a także na zaopatrywanie jej w bieżącą wodę i odprowadzanie ścieków zgodnie z odrębnymi przepisami. Jest zatem elementem niezbędnym dopuszczenia w przyszłości Inwestycji do użytkowania oraz jej komercyjnego powodzenia. W związku z powyższym Spółka i Miasto (jako podmiot formalnie zobligowany do wybudowania Kanalizacji oraz zainteresowany rozwojem lokalnej infrastruktury) podpisały w styczniu 2012 r. porozumienia, w których potwierdziły wolę współdziałania w powyższym zakresie oraz określiły: (i) podział obowiązków związanych z uzbrojeniem i zagospodarowaniem terenu okolic Inwestycji, w wyniku czego możliwe będzie włączenie jej do sieci drogowej oraz wodnej i kanalizacyjnej Miasta, (ii) harmonogram ich realizacji, (iii) zasady rozliczeń.

W porozumieniach tych Spółka zobowiązała się m.in. do:

* przeprowadzenia podziału geodezyjnego posiadanego na potrzeby Inwestycji gruntu celem wydzielenia działek, na których zrealizowane w przyszłości zostaną inwestycje ogólnomiejskie (drogi, Kanalizacja),

* przeniesienia, przed przystąpieniem do realizacji wspomnianych inwestycji, własności tych działek na Miasto za ustaloną cenę,

* pokrycia kosztów usług architektonicznych i inżynieryjnych związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i budowlanej nowej ulicy oraz Kanalizacji znajdującej się w jej pasie drogowym,

* wybudowania na własny koszt Kanalizacji a następnie - po odbiorze technicznym - jej nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta,

* w związku z tym, w celu wywiązania się z powyższych zobowiązań, które warunkują dojście realizowanej przez nią Inwestycji do skutku, Spółka będzie nabywać we własnym imieniu i na własny rachunek usługi (roboty) związane z przygotowaniem a następnie wybudowaniem Kanalizacji.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową Kanalizacji. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi, które nabędzie w związku z budową Kanalizacji będą ostatecznie związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych polegających na sprzedaży lokali wybudowanych w ramach Inwestycji.

Reasumując, Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na nabycie usług (robót) związanych z zaprojektowaniem a następnie wybudowaniem Kanalizacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi przez Spółkę na budowę Kanalizacji. Odpowiedzi na pytanie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz miasta zrealizowanej na jego gruncie inwestycji - Kanalizacji wraz z całą dokumentacją, udzielono interpretacją indywidualną z dnia 25 kwietnia 2012 r. nr ILPP1/443-75/12-4/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl