ILPP1/443-75/12-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-75/12-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz miasta zrealizowanej na jego gruncie inwestycji - Kanalizacji wraz z całą dokumentacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz miasta zrealizowanej na jego gruncie inwestycji - Kanalizacji wraz z całą dokumentacją. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 marca 2012 r. o dowód wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. k. (dalej: "Spółka") jest podatnikiem VAT czynnym. Realizowana przez Spółkę sprzedaż jest w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dalej: "VAT"), w związku z czym przysługuje jej co do zasady pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (prawo do odliczenia). Spółka prowadzi bowiem działalność gospodarczą w zakresie budowy i sprzedaży mieszkań oraz lokali usługowych (tzw. deweloperską).

Obecnie Spółka przystąpiła do realizacji w mieście Z. (dalej: "Miasto") inwestycji polegającej na budowie zespołu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, wielostanowiskowym garażem podziemnym oraz kompleksowym zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną (dalej: "Inwestycja"). Po zrealizowaniu Inwestycji znajdujące się tam lokale (mieszkalne i użytkowe) oraz stanowiska w garażu podziemnym zostaną sprzedane. Wspomniana sprzedaż, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, będzie w zależności od jej przedmiotu opodatkowana VAT, bądź według stawki preferencyjnej (8%), bądź stawki podstawowej (23%).

Mimo, iż Inwestycja zgodna jest z obowiązującym na tym terenie planem miejscowym (tzw. MPZP), infrastruktura drogowa oraz wodno-kanalizacja istniejąca aktualnie w okolicy Inwestycji nie zapewni jej sprawnej obsługi komunikacyjnej i odwodnieniowej. Mając powyższe na uwadze Spółka i Miasto zgodnie stwierdziły, iż w celu zapewnienia w przyszłości płynnej i bezkolizyjnej obsługi Inwestycji niezbędne jest w pierwszej kolejności m.in. wykonanie odwodnienia terenu Inwestycji i jej bezpośredniego otoczenia poprzez wybudowanie kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej (dalej łącznie: "Kanalizacja") w pasie nowo projektowanej ulicy, która połączy Inwestycję z siecią drogową Miasta. Kanalizacja, w wyniku jej połączenia z już istniejącą siecią miejską znajdującą się w ulicach sąsiednich, pozwoli - w połączeniu z robotami/budowlami wykonanymi przez Spółkę na terenie samej Inwestycji - na odprowadzenie całości wód opadowych z terenu Inwestycji, a także na zaopatrywanie jej w bieżącą wodę i odprowadzanie ścieków zgodnie z odrębnymi przepisami. Jest zatem elementem niezbędnym dopuszczenia w przyszłości Inwestycji do użytkowania oraz jej komercyjnego powodzenia.

W związku z tym Spółka (ze względów, o których mowa powyżej) i Miasto (jako podmiot formalnie zobligowany do wybudowania Kanalizacji oraz zainteresowany rozwojem lokalnej infrastruktury) podpisały w styczniu 2012 r. porozumienia, w których potwierdziły wolę współdziałania w powyższym zakresie oraz określiły: (i) podział obowiązków związanych z uzbrojeniem i zagospodarowaniem terenu okolic Inwestycji, w wyniku czego możliwe będzie włączenie jej do sieci drogowej oraz wodnej i kanalizacyjnej Miasta, (ii) harmonogram ich realizacji, (iii) zasady rozliczeń.

W porozumieniach tych Spółka zobowiązała się m.in. do:

* przeprowadzenia podziału geodezyjnego posiadanego na potrzeby Inwestycji gruntu celem wydzielenia działek, na których zrealizowane w przyszłości zostaną inwestycje ogólnomiejskie (drogi, Kanalizacja),

* przeniesienia, przed przystąpieniem do realizacji wspomnianych inwestycji, własności tych działek na Miasto za ustaloną cenę,

* pokrycia kosztów usług architektonicznych i inżynieryjnych związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i budowlanej nowej ulicy oraz Kanalizacji znajdującej się w jej pasie drogowym,

* wybudowania na własny koszt Kanalizacji, a następnie - po odbiorze technicznym - jej nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta,

* w związku z tym, w celu wywiązania się z powyższych zobowiązań, które warunkują dojście realizowanej przez nią Inwestycji do skutku, Spółka będzie nabywać we własnym imieniu i na własny rachunek usługi (roboty) związane z przygotowaniem a następnie wybudowaniem Kanalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta efektów zrealizowanych na jego gruncie robót budowlanych, w rozpatrywanym przypadku w postaci Kanalizacji, wraz z całą dokumentacją (architektoniczną, inżynieryjną, protokołami Z-0, gwarancyjną etc.), stanowić będzie na gruncie przepisów ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na jednoznaczny, funkcjonalny związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i realizowaną w jej ramach Inwestycją nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta efektów robót budowlanych w postaci Kanalizacji, wraz z całą dokumentacją, będzie stanowić nieodpłatne świadczenie usług jednak inne niż te, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a co za tym idzie - w świetle aktualnie obowiązujących przepisów - nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. W rezultacie Spółka nie będzie zobligowana do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu.

Brak obowiązku w podatku należnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy tym przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą (lub częścią rzeczy oraz energią) jak właściciel (art. 7 ust. 1), zaś przez świadczenie usług każdą transakcję, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1). W celu określenia implikacji w VAT związanych z planowanym przekazaniem przez Spółkę Kanalizacji na rzecz Miasta należy zatem w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, czy będzie ono stanowiło dostawę towaru, czy też świadczenie usługi.

W związku z tym należy przede wszystkim zauważyć, iż planowana czynność będzie związana z gruntami stanowiącymi własność Miasta. W rezultacie wybudowanie Kanalizacji stanowić będzie inwestycję na cudzym gruncie. Przy tym inwestycja ta, z uwagi na brak takiej możliwości, nigdy nie zostanie przez Spółkę przyjęta do użytkowania - jej użytkownikiem od początku będzie Miasto. Ono też będzie jej właścicielem. Zgodnie bowiem z wyrażoną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: "k.c.") zasadą superficies solo cedit (art. 47 § 1 oraz art. 48 k.c.) budowla wzniesiona na cudzym gruncie staje się własnością właściciela gruntu. Oznacza to, że z chwilą trwałego połączenia wybudowanego obiektu z gruntem, na którym obiekt ten został posadowiony, obiekt ten z mocy prawa staje się własnością właściciela gruntu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w wyniku przekazania przez Spółkę Kanalizacji po jej wybudowaniu nie dojdzie do przeniesienia na Miasto prawa do rozporządzania nią jak właściciel, gdyż prawo to będzie już po stronie Miasta jako właściciela gruntu. Spółka zwraca również uwagę, iż jakkolwiek ustawa o VAT nie wiąże dostawy towarów wyłącznie z przeniesieniem prawa własności w sensie cywilistycznym, to jednak w analizowanym przypadku Spółka nie będzie również posiadać władztwa ekonomicznego nad budowlą (Kanalizacją), ponieważ w całym okresie ponoszenia nakładów na jej wybudowanie Spółka będzie mieć świadomość (wynikającą m.in. z uzgodnień dokonanych z Miastem), iż bezpośrednio po ukończeniu inwestycji przekaże ją Miastu; powyższe jest warunkiem udostępnienia gruntu przez Miasto na cele budowy. Tym samym omawiane przekazanie wiązać się będzie jedynie z przeniesieniem na Miasto władztwa faktycznego nad Kanalizacją wynikającego z faktu jej wybudowania przez Spółkę oraz jej wartości ekonomicznej (majątkowej).

W związku z powyższym czynność przekazania Kanalizacji, wybudowanej uprzednio na gruntach należących do Miasta, nie będzie zdaniem Spółki spełniać kryteriów do uznania jej za dostawę towaru. Tym samym, stosownie do przytoczonej wyżej definicji z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, powinna być potraktowana jako świadczenie usług, tj. każda czynność inna niż dostawa towarów.

Mając powyższe na uwadze należy w dalszej kolejności rozważyć, czy analizowana czynność, mimo, iż potencjalnie opodatkowana - jako świadczenie usług, będzie objęta przedmiotowym zakresem opodatkowania VAT. A w konsekwencji, że faktycznie będzie podlegać temu podatkowi. Jak bowiem była o tym wyżej mowa, zgodnie z art. 5 ust. 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Odpłatność stanowi zatem jedno z podstawowych kryteriów uznania czynności za opodatkowaną VAT.

Jedynie na zasadzie wyjątku od powyższej reguły, w celu zagwarantowania spójności systemu VAT, opodatkowaniem objęte zostały również wskazane w ustawie czynności nieodpłatne. W przypadku usług kwestię tą reguluje art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług, a więc podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, uznaje się również:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z regulacji zawartej w pkt 2 powyżej wynika, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, gdy nie jest realizowane przez podatnika na cele prowadzonej przez niego działalności, w szczególności na jego cele osobiste, jego pracowników, udziałowców etc. W innych przypadkach, tj. gdy nieodpłatnie świadczona usługa służy celom działalności gospodarczej podatnika, a contrario - stosownie do zasady ogólnej - nie podlega VAT. Należy przy tym zaznaczyć, iż ustawa o VAT nie precyzuje charakteru związku, jaki powinno wykazywać nieodpłatne świadczenie z celami działalności gospodarczej podatnika, aby nie podlegać VAT. Niemniej w rozpatrywanym przypadku będzie on jednoznaczny i bezpośredni. Bez spełnienia przez Spółkę przedmiotowego świadczenia realizowana przez nią w ramach prowadzonej działalności Inwestycja nie mogłaby bowiem zostać sfinalizowana, bądź też nastąpiłoby to z opóźnieniem. To z kolei przekłada się na możliwość, wielkość czy moment wygenerowania sprzedaży na tej Inwestycji - w postaci dostawy lokali.

W ocenie Spółki, nieodpłatne wykonanie przez nią usług w opisanym powyżej zakresie będzie zatem związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Jak wskazano w opisie zdarzenia, działalność Spółki polega na budowie i sprzedaży mieszkań i lokali usługowych. Jednym z warunków powodzenia Inwestycji jest zapewnienie jej odpowiedniego skanalizowania; natomiast atrakcyjność oferty Spółki, a co za tym idzie możliwość sprzedaży znajdujących się tam lokali mieszkalnych i usługowych, uzależniona jest w dużej mierze od warunków infrastrukturalnych lokalizacji, w której położna jest Inwestycja.

Konsekwentnie, z uwagi na fakt, iż funkcjonowanie planowanego osiedla byłoby niemożliwe bez wybudowania Kanalizacji, zaś dojazd do Inwestycji byłby istotnie utrudniony (co obniża atrakcyjność oferowanych mieszkań), Spółka zgodziła się na spełnienie na rzecz Miasta ww. nieodpłatnych świadczeń (usług), które pozwolą na zakończenie Inwestycji w zakładanym terminie i jej oddanie do użytkowania. Należy podkreślić, że jest to jedyna motywacja (cel) zaciągniętych przez Spółkę wobec Miasta zobowiązań w tym zakresie. Dlatego też należy uznać, iż wymienione usługi wykonane przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Miasta będą związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. W szczególności nie będą natomiast stanowić świadczenia na czyjekolwiek potrzeby osobiste. Oznacza to, że nieodpłatnie świadczona usługa nie będzie spełniać warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Prawidłowość przedstawionego wyżej poglądu Spółki potwierdzają także znane jej stanowiska Ministra Finansów wyrażone w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji z 12 października 2011 r. (IPP3/443-975/11-2/KT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż:" (...) skoro inwestycja drogowa będzie wykonana na gruncie stanowiącym własność Miasta, nie można uznać, iż przekazanie przez wnioskodawcę na rzecz Miasta powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Miasto, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowało również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej infrastruktury drogowej trwale z tym gruntem związanej." Ponadto, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej: "Z powyższego wynika, że Spółka, dokonując rozbudowy infrastruktury technicznej w postaci budowanej drogi dążyć będzie do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej - będzie bowiem osiągać przychody opodatkowane podatkiem VAT wynikające ze sprzedaży mieszkań na wybudowanym osiedlu. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem na terenie Miasta infrastruktury w postaci drogi na budowanym przez Spółkę osiedlu, Wnioskodawca będzie świadczył usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą". W podsumowaniu zaś Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził: "Reasumując, nieodpłatne świadczenie na rzecz Miasta polegające na przekazaniu efektów prac związanych z budową drogi, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Również w interpretacji z dnia 9 lutego 2009 r. (nr IPPP3/443-120/08-4/MPe), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że "Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka realizuje na terenie Gminy inwestycję w postaci budowy Parku, który będzie wykorzystywany przez Spółkę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT, polegającej na wynajmie powierzchni magazynowych oraz biurowych. Wybudowanie Parku wymaga połączenia z infrastrukturą techniczną (drogi, sieci wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne) i w związku z tym konieczna była przebudowa drogi gminnej powszechnego korzystania będącej w zarządzie Gminy wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą dla umożliwienia transportu towarów do i z obiektów magazynowych oraz budowa sieci wodociągowej do działki Spółki wraz z przyłączem. Na obecnym etapie Spółka przekazała nieodpłatnie na rzecz Gminy infrastrukturę sieci wodociągowej i obecnie planuje przekazać nieodpłatnie infrastrukturę drogową. (...) przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Wobec tego, że jeden z warunków, o których mowa wyżej (przekazanie na cele niezwiązane z działalnością przedsiębiorstwa) nie został spełniony, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy infrastruktury wodociągowy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przy czym należy podkreślić, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Przepis art. 8 ust. 2, w cyt. wyżej brzmieniu, został wprowadzony do ustawy w celu zapewnienia pełniejszej implementacji przepisów unijnych i stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, który w ramach działalności gospodarczej polegającej na budowie i sprzedaży mieszkań oraz lokali usługowych (tzw. deweloperską) wykonuje w całości sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, w związku z czym przysługuje mu co do zasady pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (prawo do odliczenia). Obecnie Spółka przystąpiła do realizacji w Mieście inwestycji polegającej na budowie zespołu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, wielostanowiskowym garażem podziemnym oraz kompleksowym zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną. Po zrealizowaniu Inwestycji znajdujące się tam lokale (mieszkalne i użytkowe) oraz stanowiska w garażu podziemnym zostaną sprzedane. Wspomniana sprzedaż, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, będzie w zależności od jej przedmiotu opodatkowana VAT bądź według stawki preferencyjnej (8%), bądź stawki podstawowej (23%). Mimo, iż Inwestycja zgodna jest z obowiązującym na tym terenie planem miejscowym (tzw. MPZP), infrastruktura drogowa oraz wodno-kanalizacja istniejąca aktualnie w okolicy Inwestycji nie zapewni jej sprawnej obsługi komunikacyjnej i odwodnieniowej. Mając powyższe na uwadze Spółka i Miasto zgodnie stwierdziły, iż w celu zapewnienia w przyszłości płynnej i bezkolizyjnej obsługi Inwestycji niezbędne jest w pierwszej kolejności m.in. wykonanie odwodnienia terenu Inwestycji i jej bezpośredniego otoczenia poprzez wybudowanie kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej (Kanalizacja) w pasie nowo projektowanej ulicy, która połączy Inwestycję z siecią drogową Miasta. Kanalizacja, w wyniku jej połączenia z już istniejącą siecią miejską znajdującą się w ulicach sąsiednich, pozwoli - w połączeniu z robotami/budowlami wykonanymi przez Spółkę na terenie samej Inwestycji - na odprowadzenie całości wód opadowych z terenu Inwestycji, a także na zaopatrywanie jej w bieżącą wodę i odprowadzanie ścieków zgodnie z odrębnymi przepisami. Jest zatem elementem niezbędnym dopuszczenia w przyszłości Inwestycji do użytkowania oraz jej komercyjnego powodzenia. W związku z powyższym Spółka i Miasto (jako podmiot formalnie zobligowany do wybudowania Kanalizacji oraz zainteresowany rozwojem lokalnej infrastruktury) podpisały w styczniu 2012 r. porozumienia, w których potwierdziły wolę współdziałania w powyższym zakresie oraz określiły: (i) podział obowiązków związanych z uzbrojeniem i zagospodarowaniem terenu okolic Inwestycji, w wyniku czego możliwe będzie włączenie jej do sieci drogowej oraz wodnej i kanalizacyjnej Miasta, (ii) harmonogram ich realizacji, (iii) zasady rozliczeń.

W porozumieniach tych Spółka zobowiązała się m.in. do:

* przeprowadzenia podziału geodezyjnego posiadanego na potrzeby Inwestycji gruntu celem wydzielenia działek, na których zrealizowane w przyszłości zostaną inwestycje ogólnomiejskie (drogi, Kanalizacja),

* przeniesienia, przed przystąpieniem do realizacji wspomnianych inwestycji, własności tych działek na Miasto za ustaloną cenę,

* pokrycia kosztów usług architektonicznych i inżynieryjnych związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i budowlanej nowej ulicy oraz Kanalizacji znajdującej się w jej pasie drogowym,

* wybudowania na własny koszt Kanalizacji a następnie - po odbiorze technicznym - jej nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta,

* w związku z tym, w celu wywiązania się z powyższych zobowiązań, które warunkują dojście realizowanej przez nią Inwestycji do skutku, Spółka będzie nabywać we własnym imieniu i na własny rachunek usługi (roboty) związane z przygotowaniem a następnie wybudowaniem Kanalizacji.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro Kanalizacja będzie wykonana na gruncie stanowiącym własność Miasta, nie można uznać, iż jej przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Miasto, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowało również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej. W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności wybudowania Kanalizacji przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług.

Analiza sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta wybudowanej przez Spółkę Kanalizacji zlokalizowanej na działkach będących własnością Miasta, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT - jak wskazano wyżej - świadczenie tych usług musi się bowiem odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu Kanalizacji na rzecz Miasta ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotowa Kanalizacja jest elementem niezbędnym dopuszczenia w przyszłości Inwestycji realizowanej przez Spółkę (w postaci budowy zespołu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, wielostanowiskowym garażem podziemnym oraz kompleksowym zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną) do użytkowania oraz jej komercyjnego powodzenia. W konsekwencji powyższego nieodpłatne przekazanie przez Spółkę Kanalizacji wraz z całą dokumentacją na rzecz Miasta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta wybudowanej przez Spółkę Kanalizacji, wraz z całą dokumentacją (architektoniczną, inżynieryjną, protokołami Z-0, gwarancyjną etc.), nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz miasta zrealizowanej na jego gruncie inwestycji - Kanalizacji wraz z całą dokumentacją. Odpowiedzi na pytanie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi przez Spółkę na budowę Kanalizacji, udzielono interpretacją indywidualną z dnia 25 kwietnia 2012 r. nr ILPP1/443-75/12-5/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl