ILPP1/443-736/08-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-736/08-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. (data wpływu: 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług budowlanych w obiektach sklasyfikowanych zgodnie z PKOB pod symbolem 1264 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług budowlanych w obiektach sklasyfikowanych zgodnie z PKOB pod symbolem 1264.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach statutowej działalności zajmuje się produkcją i sprzedażą wód mineralnych oraz świadczeniem usług lecznictwa uzdrowiskowego - usługi w zakresie ochrony zdrowia 85.11. W ramach swojej struktury, powołała niepubliczny zakład opieki zdrowotnej i wydzieliła organizacyjne jednostki podległe NZOZ (szpitale i sanatoria uzdrowiskowe wraz z zakładami przyrodoleczniczymi, pijalniami wód mineralnych i infrastrukturą towarzyszącą). NZOZ jako instytucja ochrony zdrowia jest wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej wojewody dolnośląskiego. W jednostkach NZOZ świadczone są usługi lecznictwa uzdrowiskowego i szpitalnego o szerokim profilu leczenia uzdrowiskowego (pełna baza zabiegowa) z zakwaterowaniem oraz opieką lekarską i pielęgniarską.

Spółka systematycznie remontuje i modernizuje sanatoria i szpitale uzdrowiskowe w celu dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. W związku z powyższym nabywa usługi budowlane, sklasyfikowane wg PKWiU 45.21.15-00.40 "roboty ogólnobudowlane związane z budową budynków ochrony zdrowia i opieki społecznej". Według klasyfikacji obiektów budowlanych budynki te zaliczane są do klasy 1264 - budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Faktury VAT otrzymane od wykonawców usług - sklasyfikowanych jak wyżej - opodatkowane są stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Spółka ma prawo wystąpić do wykonawców usług sklasyfikowanych wg PKWiU 45.21.15-00.40 "roboty ogólnobudowlane związane z budową budynków ochrony zdrowia i opieki społecznej", klasa PKOB 1264 budynki szpitali i zakładów opieki medycznej o dokonanie korekty wystawionych faktur VAT od 1 stycznia 2008 r. i zastosowanie stawki VAT 7% zamiast 22% w zakresie remontów i inwestycji dokonanych w sanatoriach, szpitalach uzdrowiskowych, pijalni wód mineralnych, basenie rehabilitacyjnym.

2.

Czy użyte sformułowanie w art. 41 ust. 12a "w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych" oznacza, że klasa ex 1264 i zastosowanie stawki VAT 7% dotyczy tylko budynków świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską (sanatoria, szpitale uzdrowiskowe), a nie dotyczy pozostałej infrastruktury np. budynków, w których znajdują się punkty żywienia, zakłady przyrodolecznicze, kotłownie, pijalnie wód mineralnych, basen rehabilitacyjny itp....

Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 stycznia 2008 r. stawka VAT 7% ma zastosowanie do nabycia usług budowlanych sklasyfikowanych wg PKWiU 45.21.15-00.40 "roboty ogólnobudowlane związane z budową budynków ochrony zdrowia i opieki społecznej", wykonywanych w budynkach sklasyfikowanych pod symbolem 1264, tj. w budynkach sanatoriów i szpitali uzdrowiskowych świadczących szerokie usługi lecznicze zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Spółka ma prawo wystąpić do wykonawców robót o dokonanie korekt faktur VAT.

Spółka uważa, iż stawka VAT obniżona do 7% dotyczy remontów i modernizacji (usługi budowlane) dokonywanych we wszystkich budynkach zakwalifikowanych do ex PKOB 1264 w tym pozostałej infrastruktury, tj. budynkach, w których znajdują się punkty żywienia, zakłady przyrodolecznicze, kotłownie, pijalnie wód mineralnych, basen rehabilitacyjny itp.

Powyższe określa art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 12-12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w zakresie w jakim roboty ogólnobudowlane nie są objęte stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 12-12a ustawy o VAT.

Stawka VAT 7% dotyczy usług modernizacji, termomodernizacji, remontu, przebudowy (roboty ogólnobudowlane) obiektów, a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w zakresie jakim roboty i remonty nie są objęte stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Artykuł 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, ustawodawca wprowadził preferencyjną stawkę opodatkowania dla szeroko rozumianych usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych. Ponadto 7% stawką VAT opodatkowane będą również usługi budowlane wykonywane w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264, lecz jedynie w sytuacji, gdy w budynkach tych będzie świadczona, przez instytucje ochrony zdrowia, usługa zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi budowlane wykonywane w budynkach sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 1264 będą opodatkowane 7% stawką VAT jedynie w przypadku, gdy odbiorcą tych usług będzie instytucja świadcząca sensu stricte usługę zakwaterowania (realizacja celu mieszkaniowego) z opieką lekarską i pielęgniarską, które są celem podmiotu świadczącego te usługi.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

* budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* szpitale kliniczne,

* szpitale więzienne i wojskowe,

* budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (1130).

Należy zauważyć, że wymienione wyżej "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od szpitali i sanatoriów grupę budynków.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka zajmująca się produkcją i sprzedażą wód mineralnych oraz świadczeniem usług lecznictwa uzdrowiskowego, w ramach swojej struktury, powołała niepubliczny zakład opieki zdrowotnej i wydzieliła organizacyjne jednostki podległe NZOZ (szpitale i sanatoria uzdrowiskowe wraz z zakładami przyrodoleczniczymi, pijalniami wód mineralnych i infrastrukturą towarzyszącą). W jednostkach NZOZ świadczone są usługi lecznictwa uzdrowiskowego i szpitalnego o szerokim profilu leczenia uzdrowiskowego z zakwaterowaniem oraz opieką lekarską i pielęgniarską. Spółka systematycznie remontuje i modernizuje sanatoria i szpitale uzdrowiskowe w celu dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych, nabywając usługi budowlane, sklasyfikowane wg PKWiU 45.21.15-00.40

Roboty ogólnobudowlane związane z budową budynków ochrony zdrowia i opieki zdrowotnej. Według klasyfikacji obiektów budowlanych budynki te zaliczane są do klasy 1264 - budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

Tutejszy Organ zauważa, że szpital jako zakład lecznictwa zamkniętego przeznaczony jest do diagnozowania, leczenia i rehabilitacji tych chorych, których stan wymaga całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. Niewątpliwie w ramach prowadzonej przez szpital działalności leczniczej i rehabilitacyjnej świadczone są usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, lecz należy zauważyć, że usługi te są jedynie usługą składową, wchodzącą w skład usługi głównej, jaką jest leczenie czy rehabilitacja. Tym samym należy stwierdzić, że zarówno szpital jak i sanatorium, nie są instytucjami których celem jest świadczenie usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Zatem brak podstaw prawnych do uznania, iż usługi budowlane wykonywane w tych budynkach będą korzystały z preferencyjnej stawki opodatkowania bowiem w przedmiotowej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy art. 41 ust. 12a ustawy o VAT i § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez wykonawców usługi remontowo-budowlane, wykonywane w budynkach sklasyfikowanych w pod symbolem PKOB 1264 (szpital uzdrowiskowy, sanatorium) podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej, tj. 22%. Powyższa stawka dotyczy również robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą (pijalnia wód mineralnych, basen rehabilitacyjny), jako niewymienionych we wskazanych wyżej przepisach.

Wobec powyższego na zadane we wniosku pytania udzielono następujących odpowiedzi:

Ad.1

Z uwagi na fakt, iż wykonywane na rzecz Wnioskodawcy usługi remontowo - budowlane, jak rozstrzygnięto wyżej, podlegają opodatkowaniu wg stawki 22%, nie jest zasadne występowanie do wykonawców usług budowlanych z prośbą o dokonanie korekt wystawianych od 1 stycznia 2008 r. faktur VAT.

Ad. 2

Użyte sformułowanie w art. 41 ust. 12a "w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych" oznacza, że zastosowanie 7% stawki podatku VAT nie jest możliwe do robót wykonywanych w odniesieniu do szpitala i sanatorium uzdrowiskowego. Stawka 7% nie dotyczy również pozostałej infrastruktury, tj. budynków, w których znajdują się punkty żywienia, zakłady przyrodolecznicze, kotłownie, pijalnie wód mineralnych, basen rehabilitacyjny itp.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl