ILPP1/443-728/12-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-728/12-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług reklamowych i udostępniania miejsc pod stoiska handlowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług reklamowych i udostępniania miejsc pod stoiska handlowe. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 października 2012 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Gmina organizuje corocznie imprezę plenerową (dalej: Impreza lub Projekt).

Jest to przedsięwzięcie o charakterze kulturalno-rozrywkowo-edukacyjnym. W ramach przedmiotowego Projektu na terenie Gminy tworzona jest "wioska kulinarna", tj. miejsce, w którym uczestnicy mogą wziąć udział w przygotowanych specjalnie w tym celu warsztatach kulinarnych prowadzonych przez ekspertów z zakresu zdrowego trybu życia, dobrego odżywiania, etc. Projekt kierowany jest do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i sąsiednich gmin, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, etc. W ramach Projektu organizowane są liczne atrakcje, tj. m.in. konkurs w grillowaniu drobiu, występy zespołów muzycznych, zabawy, etc.

W celu pozyskania środków na realizację Imprezy, Gmina podpisuje umowy sponsoringowe, na podstawie których świadczy na rzecz sponsorów szeroko rozumiane usługi reklamowe.

Świadczone przez Gminę usługi w powyższym zakresie polegają w szczególności na:

1.

umieszczeniu logotypu sponsora na wszystkich materiałach promujących Imprezę (m.in. ulotkach, zaproszeniach, plakatach, etc.),

2.

zamieszczeniu logo sponsora na stronach internetowych Gminy wraz z linkiem do strony internetowej sponsora,

3.

zamieszczeniu informacji o fakcie sponsoringu przez sponsora w prasie lokalnej, spocie radiowym, na banerach,

4.

informacjach spikerskich dotyczących sponsora, wygłaszanych publicznie w trakcie Imprezy, w sposób zwyczajowo przyjęty i przy użyciu aparatury nagłaśniającej,

5.

udostępnieniu sponsorowi możliwości wystawienia banerów oraz balonu reklamowego i zapewnieniu przyłącza z energią elektryczną,

6.

udostępnieniu sponsorowi możliwości uruchomienia punktu informacyjnego sponsora podczas Imprezy w dniu jej trwania oraz zapewnienie możliwości zorganizowania konkursów z nagrodami, przy jednoczesnym zapewnieniu przyłącza z energią elektryczną.

Ponadto, w miejscu organizacji Imprezy Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe (w szczególności pod punkty gastronomiczne).

W obu ww. przypadkach, tj. zarówno z tytułu świadczenia na rzecz sponsorów usług reklamowych, jak i odpłatnego udostępniania miejsc pod stoiska handlowe, Gmina rozlicza VAT należny.

Dodatkowo, Gmina rozważa zorganizowanie podczas Imprezy loterii z nagrodami. Przekazywane przez nią w ramach loterii nagrody rzeczowe (np. samochód osobowy), będące wygranymi w loterii, Gmina opodatkowałaby wówczas VAT, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (niemniej jednak kwestia ta będzie przedmiotom odrębnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).

W związku z organizacją Imprezy Gmina ponosi wydatki m.in. na:

a.

najem i przygotowanie sprzętu nagłaśniającego i audiowizualnego,

b.

najem sceny,

c.

przygotowanie terenu Imprezy (w tym m.in. koszenie trawy, organizację obozowiska, etc.),

d.

przygotowanie telebimu do transmisji koncertu,

e.

usługi transportowe i przewozu osób,

f.

reklamę przedsięwzięcia w radiu i lokalnej prasie,

g.

wynajem garderoby i transport - dla artystów/zespołów muzycznych,

h.

pokazy pirotechniczne,

i.

fotoreportaże,

j.

usługi komunalne,

k.

usługi cateringowe,

I.

usługi tłumaczenia,

m.

produkcję materiałów reklamowych,

n.

organizację warsztatów kulinarnych i konkursu grillowania,

o.

ochronę Imprezy,

p.

produkcję filmu promocyjnego.

Wstęp na imprezę dla mieszkańców i innych uczestników jest nieodpłatny.

W piśmie z dnia 15 października 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, że impreza plenerowa jest przedsięwzięciem o charakterze kulturalno-rozrywkowo-edukacyjnym. W jej ramach organizowane są liczne atrakcje, tj. m.in. konkurs w grillowaniu drobiu, występy zespołów muzycznych, zabawy etc. Zdaniem Gminy, wydatki ponoszone przez Gminę na organizację imprezy plenerowej (w szczególności wymienione w ppkt. a) - p) w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) są/będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę zarówno czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu. Wydatki te nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności zwolnionych od opodatkowania, jako że w trakcie imprezy plenerowej nie jest prowadzona loteria promocyjna (którą Gmina rozważała, jednak ostatecznie zrezygnowała z jej przeprowadzenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Gminę usługi reklamowe oraz usługi udostępniania miejsc pod stoiska handlowe podlegają / będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę usługi reklamowe oraz usługi udostępniania miejsc pod stoiska handlowe podlegają / będą podlegały opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że świadczenia Gminy dokonywane na rzecz sponsorów oraz dzierżawców miejsc pod stoiska handlowe nie stanowią dostawy towaru, zdaniem Gminy należy je zaklasyfikować jako usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. w analizowanym przypadku umowy ze sponsorami na świadczenie usług reklamowych oraz umowy z dzierżawcami na udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe, Gmina występuje w roli podatnika VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania świadczonych przez Gminę usług reklamowych i udostępniania miejsc pod stoiska handlowe w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym. Natomiast, kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2012 r. nr ILPP1/443-728/12-5/KG.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl