ILPP1/443-721/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-721/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka..., przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 18 czerwca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Infrastruktura..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Infrastruktura...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto - jako jeden z dwunastu Partnerów (powiaty i miasta) - zawarło z Województwem XXX "Umowę partnerską" w celu przygotowania i realizacji indywidualnego projektu kluczowego pn. "Infrastruktura..." (dalej: Projekt). Partnerzy planują realizować Projekt ze środków własnych i środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, IV Oś Priorytetowa - Społeczeństwo Informacyjne, Działanie IV.2. E - Usługi publiczne. Wniosek o przyznanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest na etapie oceny pod względem formalnym. W ramach ww. Projektu Miasto zrealizuje rozbudowę Systemu Informacji o Terenie wraz z modernizacją istniejącej infrastruktury informatycznej.

Celem projektu jest poprawa efektywności pracy władz poprzez rozbudowę i wykorzystanie infrastruktury informacyjnej, co pozwoli na zwiększenie usług świadczonych przez administrację samorządową z wykorzystaniem technologii informatycznych i komunikacyjnych. Poprzez integrację z "Infrastrukturą..." Projekt przyczyni się do kompleksowego i systemowego uporządkowania spraw związanych z tworzeniem, utrzymaniem i korzystaniem z zasobów danych przestrzennych gromadzonych przez instytucje działające w regionie, szczególnie instytucje administracji publicznej. Projekt realizowany będzie przez Miejski Ośrodek... (gminna jednostka organizacyjna), dla którego obsługa państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jest działalnością statutową. Zrealizowany Projekt umożliwi wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie, udzielanie informacji, a także wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Zgodnie z interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego wydaną na podstawie opinii Urzędu Statystycznego (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych) ww. usługi - jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 75.14.12-00.00 "Usługi administracji publicznej pomocnicze ogólne z wyjątkiem spraw personalnych" - korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług (z wyjątkiem obrotu uzyskanego z tytułu świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawianych na Miejski Ośrodek..., dokumentujących wydatki na realizację inwestycji pn. "Infrastruktura..." finansowanej z budżetu Miasta oraz funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku realizacji ww. Projektu zakupywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy nie zostanie zachowany, a więc nie będzie możliwości dokonania odliczenia podatku VAT. Zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. "Infrastruktura..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Inwestycja ma na celu rozbudowę Systemu Informacji o Terenie wraz z modernizacją istniejącej infrastruktury informatycznej. Wnioskodawca podkreśla, iż nabywane towary i usługi w ramach ww. Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy wskazać, iż zakupione towary i usługi nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, czyli osiąganiu obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione towary przyczynią się do poprawy efektywności pracy władz poprzez rozbudowę i wykorzystanie infrastruktury informacyjnej, co pozwoli na zwiększenie usług świadczonych przez administrację samorządową z wykorzystaniem technologii informatycznych i komunikacyjnych.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 6a ust. 4 cyt. ustawy, Starosta na wniosek gminy powierza wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w drodze porozumienia, prowadzenie spraw należących do zakresu jego zadań i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych, po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 6. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi sprawy powierzone na podstawie ust. 4 przy pomocy geodety gminnego wchodzącego w skład urzędu gminy (art. 6a ust. 5 powołanej ustawy).

Do zadań starosty zgodnie z art. 7d pkt 7 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, należy w szczególności prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.

Szczegółowe zasady prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie, zakres danych zawartych w systemie, szczegółowy tryb zakładania, prowadzenia i przetwarzania danych systemu oraz ewidencjonowania lokalnych systemów informacji o terenie zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu założenia i prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie (Dz. U. Nr 80, poz. 866).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, systemy zakładają i prowadzą starosta lub prezydent miasta - w powiecie lub odpowiednio w mieście na prawach powiatu. Prowadzenie systemu polega na tworzeniu zasobu informacyjnego systemu, kontroli, analizie, integracji, aktualizacji danych, administrowaniu zasobem informacyjnym, udostępnianiu danych.

W świetle § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia, w przypadku powierzenia przez starostę wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) w trybie art. 6a ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne - zadań dotyczących zakładania i prowadzenia baz danych, o których mowa w ust. 1, organem prowadzącym bazy danych jest odpowiednio wójt (burmistrz lub prezydent miasta).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Starostę (organ władzy publicznej), obsługiwanego przez Starostwo (urząd obsługujący) lub jednostkę organizacyjną (Miejski Ośrodek...) czynności, polegające na tworzeniu, prowadzeniu i udostępnianiu danych z Systemu Informacji o Terenie należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej i w tym zakresie Starosta zgodnie z regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie jest uznawany za podatnika podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca realizując inwestycję wykonywać będzie jedno z zdań własnych, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca będący gminną jednostką organizacyjną nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia bądź zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Infrastruktura...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl