ILPP1/443-718/10-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-718/10-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od 1 kwietnia 2010 r. na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od 1 kwietnia 2010 r. na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu kosmetykami. Od listopada 2007 r. Zainteresowany był zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 Wnioskodawca uzyskał z działalności gospodarczej przychód netto 50.991 zł O zmianie limitu obrotów uprawniających do zwolnienia podmiotowego Zainteresowany dowiedział się późno, ale zdążył 15 stycznia 2010 r. zasięgnąć opinii Krajowej Informacji Podatkowej, że w jego przypadku będzie mógł w trakcie roku ponownie skorzystać ze zwolnienia i nie jest związany terminem 15 stycznia określonym w art. 2 ust. 2 ustawy zmieniającej.

Możliwość wyboru innego niż 1 stycznia terminu była Wnioskodawcy na "rękę", bowiem nie był przygotowany finansowo na korektę podatku naliczonego od stanu towarów posiadanych w dniu wyboru zwolnienia i już przez połowę stycznia Wnioskodawca rejestrował w kasie fiskalnej przychody opodatkowane podatkiem VAT.

Przed końcem marca powtórnie Wnioskodawca potwierdził tę informację w Krajowej Informacji Podatkowej oraz w swoim Urzędzie Skarbowym i złożył druk VAT - R wybierając zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od 1 kwietnia 2010 r.

Na początku czerwca Zainteresowany po przeczytaniu artykułu w prasie podatkowej, z którego wynikało, iż podjął on błędną decyzję, ponownie skorzystał z usług Krajowej Informacji Podatkowej i tym razem otrzymał odmienną niż poprzednio odpowiedź, że mógł wybrać zwolnienie podmiotowe tylko od początku roku, składając oświadczenie do 15 stycznia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał prawo wybrać ponownie zwolnienie podmiotowe od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 od dnia 1 kwietnia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 113 ust. 1 i spełniając warunek z ust. 11 Zainteresowany mógł ponownie wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług od 1 kwietnia tego roku. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług reguluje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. Ustawy zmieniające co do zasady nie funkcjonują samodzielnie (a raczej nie powinny), mają zmienić brzmienie ustawy głównej, dodać nowe lub usunąć zapisy i zniknąć z obrotu prawnego.

Artykuł 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie wprowadził zmiany treści ust. 11 art. 113. Nie rozszerzył też ustawy w dziale XIII jako kolejny przepis przejściowy. Funkcjonuje równolegle i nie może ograniczyć istniejących w ustawie uprawnień podatnika. Wątpliwości wyjaśnia uzasadnienie do projektu zmiany ustawy:

" (...) projekt przewiduje wprowadzenie w przepisach przejściowych rozwiązania umożliwiającego podatnikom, którzy przekroczyliby w roku 2009 obecny limit obrotu (50.000 zł) - co skutkowałoby wyłączeniem ich na rok z możliwości powrotu do tego zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i ustawy - ale nie przekroczyliby nowego, podwyższonego limitu określonego na rok 2010 (100.000 zł), dalsze korzystanie z tego zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r. (...)". " (...) Pozostałe warunki umożliwiające korzystanie z podmiotowego zwolnienia wynikające z obecnie obowiązujących przepisów pozostały niezmienione".

Intencje projektodawcy zaakceptowane następnie przez ustawodawcę są całkowicie czytelne. Projektodawcę - Prezesa Rady Ministrów, w toku prac legislacyjnych reprezentował Minister Finansów. Ten sam, który za pośrednictwem Krajowej Informacji Podatkowej, w tym roku, rozgłaszał sprzeczne opinie. Pojawiły się również wypowiedzi jakoby z prawa do ponownego wyboru zwolnienia można skorzystać jedynie z początkiem roku. Taką opinię Wnioskodawca uważa za nieprawidłową. Sformułowanie " (...) nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku (...)" z art. 113 ust. 11 ustawy nie uprawnia do wyciągania takich wniosków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Ponadto, stosownie do art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do treści art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Przepis art. 113 ust. 11 ustawy został zmieniony z dniem 1 stycznia 2009 r. przez art. 1 pkt 59 lit. c) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Do dnia 31 grudnia 2008 r. przepis ten stanowił, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Odnośnie postanowień powołanego powyżej art. 2 ust. 2 ww. ustawy należy wskazać, iż przepis ten dotyczy wyłącznie takich podatników, którzy korzystali w roku 2009 ze zwolnienia od podatku VAT, jako podmioty kontynuujące działalność i:

* przekraczając kwotę 50.000 zł utracili w roku 2009 prawo do tego zwolnienia, przy czym nie przekroczyli nowego, podwyższonego limitu określonego na rok 2010 (tekst jedn. 100.000 zł), lub

* zrezygnowali w roku 2009 ze zwolnienia, przy czym łączna wartość ich sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł, ale nie przekroczyła 100.000 zł.

W stosunku do takich podatników na mocy cyt. przepisu przejściowego nie znajdzie zastosowania zasada wyrażona w art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, stosownie do której podatnik może powrócić do zwolnienia najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stał się czynnym podatnikiem VAT. U tych podatników utrata prawa do zwolnienia od podatku wskutek przekroczenia limitu obrotów w roku 2009 (50.000 zł) skutkowałaby wyłączeniem ich na rok z możliwości powrotu do tego zwolnienia na podstawie wskazanego art. 113 ust. 11 ustawy.

Natomiast przepis ten nie dotyczy podatników będących już w roku 2009 czynnymi podatnikami VAT (czyli takich, którzy weszli w VAT - obowiązkowo lub dobrowolnie - w roku 2008 lub wcześniej), którzy za rok 2009 nie przekroczyli 100.000 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu kosmetykami. Od listopada 2007 r. Zainteresowany był zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 Wnioskodawca uzyskał z działalności gospodarczej przychód netto 50.991 zł.

W związku z wprowadzonymi w roku 2010 r. zmianami limitu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia od podatku, Zainteresowany złożył do właściwego Urzędu Skarbowego druk VAT - R wybierając zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od 1 kwietnia 2010 r. Od stycznia 2010 r. Wnioskodawca rejestrował w kasie fiskalnej przychody opodatkowane podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajdą zastosowania regulacje art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca utracił prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przed 2009 r. (utrata tego prawa nastąpiła w roku 2007).

W odniesieniu natomiast do ponownego skorzystania przez Wnioskodawcę w roku 2010 ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. okres 3-letniej karencji do ponownego wyboru zwolnienia został skrócony do roku. Ten roczny okres jest liczony obecnie od końca roku, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia.

Wobec braku przepisów przejściowych i zasady stosowania nowego prawa, przyjąć należy, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia przed dniem 1 stycznia 2009 r., może ponownie skorzystać ze zwolnienia po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia bądź zrezygnował ze zwolnienia.

Skoro zatem Wnioskodawca utracił prawo lub zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego w listopadzie 2007 r., to rok liczony od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia, upłynął z końcem roku 2008 i począwszy od roku 2009 mógł co do zasady ponownie wybrać zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 (oczywiście w sytuacji nieprzekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej w wysokości wskazanej w tym przepisie).

W przedmiotowej sprawie ponieważ Wnioskodawca w roku 2009 uzyskał obrót netto 50.991 zł. tym samym przekroczył kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy dla roku 2009 (50.000 zł). Jednakże w związku z wprowadzonymi zmianami w przepisach, Zainteresowany z uwagi na nieprzekroczenie kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy w wysokości 100.000 zł mógłby od początku roku skorzystać ponownie ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

O ponownym wyborze zwolnienia Wnioskodawca powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12. Przepis ten nakazuje bowiem zgłosić zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Zatem w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca chcąc ponownie wybrać zwolnienie winien złożyć takie zgłoszenie aktualizacyjne do 7 stycznia 2010 r. Pomimo tego, że powyższe zgłoszenie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia winno być złożone do 7 stycznia 2010 r. zwolnienie, w przypadku dokonania przez podatnika takiego wyboru, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia tego roku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego.

Skoro jednak w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca nie złożył wskazanej powyżej aktualizacji VAT-R w terminie i zachowywał się od początku roku 2010 nadal jak podatnik VAT czynny, tj. rejestrował w kasie fiskalnej przychody opodatkowane podatkiem VAT, to należy uznać, iż na rok 2010 nie dokonał ponownego wyboru zwolnienia, wskazanego w ust. 1 art. 113. Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu będzie możliwe więc dopiero od 1 stycznia 2011 r., o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki uprawniające go do skorzystania z takiego zwolnienia wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Reasumując, Wnioskodawca nie miał prawa wybrać ponownie zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od dnia 1 kwietnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl