ILPP1/443-713/13-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-713/13-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 17 października 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest "Partnerem" Miasta, które to Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Projekt realizowany jest wspólnie z Miastem oraz 20 jednostkami samorządu terytorialnego z terenu Aglomeracji (B) na podstawie zawartej umowy partnerskiej.

Miasto jako Lider projektu jest podmiotem wiodącym w projekcie. Gminy (Partnerzy) udzieliły Miastu pełnomocnictwa do dokonania wszelkich czynności związanych z realizacją projektu, a w szczególności do podpisania umowy dotacji, rozliczania projektu oraz wszelkich zobowiązań z tym związanych.

Celem głównym projektu jest wprowadzenie zintegrowanego podejścia do rozwiązywania problemów Aglomeracji w okresie od 1 września 2013 r. do 31 marca 2015 r.

Celami szczegółowymi są:

1. Integracja przestrzeni funkcjonalnej B w zakresie spójnego systemu inwestycyjnego - infrastruktury drogowej, transportu zbiorowego, zatrudnienia i rynku pracy. Wypracowane w ramach projektu dokumentu dookreślającego obszar funkcjonalny B, powiązania i wynikające z nich wyzwania, cele i kierunki rozwoju oraz działania dla zwiększenia spójności B.

2. Wzmocnienie pozycji B w województwie, poprzez uwzględnienie strategicznych dla jej rozwoju działań w planie zagospodarowania przestrzennego województwa. Poszczególne samorządy B staną się silne poprzez swoją przynależność do B - zdiagnozowane dla całego obszaru i najważniejsze dla jego rozwoju obszary działań.

3. Wzmocnienie współpracy między JST wchodzących w skład B. Zintegrowane zarządzanie projektem, wspólne przygotowywanie dokumentów strategicznych oraz zaplanowane szkolenia sprzyjać będą wzmocnieniu współpracy wszystkich samorządów wchodzących w skład B i będą dobrym przykładem wielopoziomowego, partnerskiego zarządzania.

4. Wypracowanie rozwiązań przyczyniających się do podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej B.

W trakcie realizacji projektu zostaną przeprowadzone bezpłatne szkolenia dla pracowników jednostek samorządowych, powołane zostaną tzw. grupy robocze, których zadaniem będzie zbieranie danych do analiz, diagnoz, strategii. Przygotowane zostaną strategie i plany działań, które zaowocują określeniem i wypracowaniem konkretnych rozwiązań, które w dłuższej perspektywie przyczynią się do poprawy spójności komunikacyjnej pomiędzy ośrodkami miejskimi a gminami wiejskimi B oraz innymi obszarami kraju, a także opracowaniem działań na rzecz regionalnego rynku pracy. Partner zgromadzi środki na realizację projektu na odrębnym koncie, nie będzie przekazywał Liderowi środków. Partner projektu nie będzie wnosił wkładu własnego na rzecz Lidera. Partner i Lider realizują zadania we własnym zakresie zgodnie z harmonogramem, ponoszą wydatki odrębnie.

Rozliczenie wydatków pomiędzy Partnerem a Liderem odbywać się będzie na zasadzie refundacji. Środki finansowe przekazywane przez Lidera Partnerowi stanowią finansowanie kosztów poniesionych przez Partnera w związku z wykonywaniem zadań określonych w umowie i harmonogramie. Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań Lider przekaże Partnerowi w formie refundacji poniesionych wydatków w części wynikającej z przyznanego dofinansowania, na rachunek wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu.

Zakupów będzie dokonywał Lider i Partnerzy - faktury za dostawy i usługi będą wystawiane na Lidera i Partnerów w części na nich przypadającej. Partnerzy będą regulować w całości płatność za faktury. Lider projektu będzie zwracał środki finansowe (pomniejszone o wkład własny partnerów) na konta Partnerów po otrzymaniu od Partnerów sprawozdania z realizacji zadań zawierającego rozliczenie środków przewidzianych do refundacji za okres objęty sprawozdaniem. Nabywane usługi i towary związane będą z:

* opracowaniem diagnozy służącej określeniu powiązań i wynikających z nich wyzwań służących określeniu obszaru funkcjonalnego;

* przygotowaniem analizy mającej na celu określenie granic lub różnych wariantów zasięgu obszaru funkcjonalnego;

* przygotowaniem analizy na potrzeby aktualizacji uwzględniającej miejskie obszary funkcjonalne w planie zagospodarowania przestrzennego województwa;

* przygotowaniem strategii rozwoju B i opracowania 2 planów działań;

* przeprowadzeniem szkoleń dla pracowników JST.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie Samorządy Aglomeracji. Projekt nie będzie generował przychodu a także nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Realizowane przedsięwzięcie mieści się w katalogu zadań własnych gminy. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego.

Ponadto z pisma z dnia 14 października 2013 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów o usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Przez dostawę towarów o której mowa w ww. przepisie rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (art. 8 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei w myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne oznaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Partnera na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Partnera nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Partnerowi nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, w części w jakiej projekt będzie realizowany w imieniu i na rzecz Partnera. Partner nie będzie miał możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem wyłączenie organów władzy publicznej z zakresu podatku od towarów i usług uzależnione jest od spełnienia przesłanki podmiotowej - ich statusu oraz przesłanki przedmiotowej - a więc od charakteru podejmowanych przez organy działań.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L z 2006 r. Nr 347, poz. 1), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskie (art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego jest "Partnerem" Miasta, które to Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Projekt realizowany jest wspólnie z Miastem oraz 20 jednostkami samorządu terytorialnego z terenu Aglomeracji na podstawie zawartej umowy partnerskiej. Miasto jako Lider projektu jest podmiotem wiodącym w projekcie. Gminy (Partnerzy) udzieliły Miastu pełnomocnictwa do dokonania wszelkich czynności związanych z realizacją projektu, a w szczególności do podpisania umowy dotacji, rozliczania oraz wszelkich zobowiązań z tym związanych. Celem głównym projektu jest wprowadzenie zintegrowanego podejścia do rozwiązywania problemów Aglomeracji w okresie od 1 września 2013 r. do 31 marca 2015 r. Partner i Lider realizują zadania we własnym zakresie zgodnie z harmonogramem i ponoszą wydatki odrębnie. Rozliczenie wydatków pomiędzy Partnerem a Liderem odbywać się będzie na zasadzie refundacji. Środki finansowe przekazywane przez Lidera Partnerowi stanowią finansowanie kosztów poniesionych przez Partnera w związku z wykonywaniem zadań określonych w umowie i harmonogramie. Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań Lider przekaże Partnerowi w formie refundacji poniesionych wydatków w części wynikającej z przyznanego dofinansowania, na rachunek wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu. Zakupów będzie dokonywał Lider i Partnerzy - faktury za dostawy i usługi będą wystawiane na Lidera i Partnerów w części na nich przypadającej. Partnerzy będą regulować w całości płatność za faktury. Lider projektu będzie zwracał środki finansowe (pomniejszone o wkład własny partnerów) na konta Partnerów po otrzymaniu od Partnerów sprawozdania z realizacji zadań zawierającego rozliczenie środków przewidzianych do refundacji za okres objęty sprawozdaniem. Nabywane usługi i towary związane będą z:

* opracowaniem diagnozy służącej określeniu powiązań i wynikających z nich wyzwań służących określeniu obszaru funkcjonalnego;

* przygotowaniem analizy mającej na celu określenie granic lub różnych wariantów zasięgu obszaru funkcjonalnego;

* przygotowaniem analizy na potrzeby aktualizacji uwzględniającej miejskie obszary funkcjonalne w planie zagospodarowania przestrzennego województwa;

* przygotowaniem strategii rozwoju B i opracowania 2 planów działań;

* przeprowadzeniem szkoleń dla pracowników JST.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie Samorządy Aglomeracji. Projekt nie będzie generował przychodu, a także nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Realizowane przedsięwzięcie mieści siew katalogu zadań własnych gminy. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ - jak wskazał Zainteresowany - nabywane usługi i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sprawy możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl