ILPP1/443-710/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-710/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu badawczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Uniwersytet (dalej: Uniwersytet) zgłosił wniosek do funduszu X na realizację projektu badawczego. Wniosek ten został zakwalifikowany do kolejnego etapu w ramach funduszu. Prowadzone badania mają mieć charakter badań podstawowych i będą dotyczyć mechanizmów regulacji powielania materiału genetycznego oraz jego segregacji do komórek potomnych u bakterii. Celem projektu jest określenie jakie elementy biorą udział w regulacji tych podstawowych procesów w trakcie cyklu rozwojowego oraz ich szczegółowa charakterystyka.

Dla potrzeb realizacji projektu planowane są zakupy materiałów oraz sprzętu do realizacji badań, jak również zatrudnienie pracownika naukowego w ramach tego projektu. Uniwersytet podkreślił, iż wszelkie wyniki uzyskane w ramach projektu badawczego nie będą komercjalizowane, tj. nie będą podlegały sprzedaży, w tym również w formie udzielenia licencji. Wnioskodawca nie będzie finansował realizacji tego projektu ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy będzie miał prawo do zwrotu w jakikolwiek sposób podatku VAT naliczonego przy zakupach dokonywanych dla potrzeb realizacji ww. projektu badawczego, w szczególności czy Uniwersytetowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak również prawo do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w rozdziale 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) tj. dotyczącego zakupów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uniwersytet nie będzie miał prawa do zwrotu w jakikolwiek sposób podatku VAT naliczonego przy zakupach dokonywanych dla potrzeb realizacji wymienionego projektu badawczego. W szczególności Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z uwagi na to, iż uzyskane wyniki nie będą w jakikolwiek sposób podlegały sprzedaży, w tym również w formie udzielenia licencji - nie będą więc wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uniwersytetowi nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dotyczącego zakupów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatek naliczony podlega odliczeniu wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Dotyczy to m.in. czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, czyli odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

Ponieważ zakupy dokonywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT - w ramach wykonywanych badań, ani po ich zakończeniu nie wystąpi żadna czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem - to Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie środki finansowe przekazane Wnioskodawcy na potrzeby realizacji projektu badawczego nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozdziale 10 - "Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu" - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a więc Uniwersytetowi nie będzie przysługiwał zwrot podatku, o którym mowa w wymienionych przepisach. Zgodnie bowiem z § 22 ust. 1 powołanego rozporządzenia, "zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podatnikami - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zgłosił wniosek do funduszu X na realizację projektu badawczego. Dla potrzeb realizacji projektu planowane są zakupy materiałów oraz sprzętu do realizacji badań, jak również zatrudnienie pracownika naukowego w ramach tego projektu. Wszelkie wyniki uzyskane w ramach ww. projektu badawczego nie będą komercjalizowane, tj. nie będą podlegały sprzedaży, w tym również w formie udzielenia licencji, a zatem zakupy dokonywane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT - w ramach wykonywanych badań, ani po ich zakończeniu.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wszelkie wyniki uzyskane w ramach planowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Uniwersytet nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, realizując projekt badawczy Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl