ILPP1/443-70/08-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-70/08-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. R. przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług blacharskich. Rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie jest płatnikiem VAT. W listopadzie 2007 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Miasta w X dotację w wysokości 8.080,76 zł na dofinansowanie kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymaną dotację uwzględnia się do limitu ustalonego jako próg przy przejściu na podatek VAT (10.000 euro).

Zdaniem Wnioskodawcy, firma nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymana dotacja nie będzie wchodzić do limitu określającego zwolnienie od podatku VAT, gdyż do limitu zalicza się przychody z tytułu sprzedaży towarów i usług, a dotacja nie jest takim przychodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powyższy przepis oznacza, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają również dotacje, jednak wyłącznie bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług i mające bezpośredni wpływ na ich cenę (kwotę należną).

Z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku takiego związku bezpośredniego, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dotacja otrzymana z Urzędu Miasta na dofinansowanie kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na ceny oferowanych przez Wnioskodawcę usług blacharskich. W związku z tym, dotacja nie powoduje zwiększenia obrotu będącego podstawą opodatkowania, zgodnie z wyżej powołanym przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. zwalniało się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Natomiast od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmienie powołanego przepisu uległo zmianie. Od tego dnia wartość sprzedaży uprawniającej podatników do zwolnienia wynosi 50.000 zł. Do wartości sprzedaży zarówno do 31 grudnia 2007 r., jak i od 1 stycznia 2008 r. nie wlicza się kwoty podatku. Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Przez sprzedaż ustawodawca rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - o czym stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego, dotacje nie zostały przez ustawodawcę wymienione w art. 113 ust. 2 ustawy jako kwoty, których nie należy wliczać do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego. Jeżeli więc otrzymana dotacja będzie obrotem podlegającym opodatkowaniu VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to jej wartość należy uwzględnić przy wyliczaniu limitu zezwalającego na zwolnienie podmiotowe - ale tylko wtedy, gdy ma ona charakter przedmiotowy (dopłaty do ceny sprzedaży towaru lub wykonanej usługi).

Natomiast w przypadku otrzymania dotacji służącej pokryciu całości lub części kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja podlega automatycznemu zaliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W omawianym przypadku wskazana dotacja ma charakter podmiotowy, gdyż służy jedynie do sfinansowania celów ogólnych przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. W związku z powyższym, nie uwzględnia się tego rodzaju dofinansowania przy wyliczaniu limitu obrotu na dany rok uprawniającego podatnika do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 listopada 2006 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 220, poz. 1604), w roku 2007 wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, wynosiła 39.700 zł W brzmieniu art. 113 ust. 1 ustawy obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. zwolnienie dotyczy podatników, którzy nie przekroczyli łącznie w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży opodatkowanej w kwocie 50.000 zł.

Reasumując, otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja na pokrycie części kosztów nauki zawodu młodocianego pracownika, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, nie jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takim przypadku, do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, nie wlicza się kwoty ww. dotacji, gdyż nie ma ona wpływu na ustalenie wartości obrotu uprawniającego do zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl