ILPP1/443-695/13-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-695/13-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 16 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej akcję promocyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej akcję promocyjną. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 października 2013 r. o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą farmaceutyczną zajmującą się sprzedażą produktów leczniczych, wyrobów medycznych i preparatów kosmetycznych. Zdecydowana większość towarów sprzedawana jest do hurtowni farmaceutycznych, hurtownia dalej dokonuje ich sprzedaży do aptek. W celu intensyfikacji sprzedaży oraz wzmocnienia swojej pozycji na rynku, Spółka chce zorganizować okresowe akcje promocyjne określonych produktów polegające na:

* możliwości zakupu przez apteki z hurtowni określonych grup towarów na preferencyjnych warunkach, które wyrażałyby się udzielonym aptekom rabatem. Hurtownie udzielałyby aptece określonego rabatu, uzgodnionego ze Spółką;

* cała akcja promocyjna przebiegałaby w oparciu o zasady ustalone z góry przez Spółkę (w szczególności: określenie towarów objętych promocją, oferowanie wielkości rabatów udzielanych aptekom przez hurtownie, terminu przeprowadzenia akcji promocyjnej oraz zasady wynagrodzenia dla hurtowni);

* towary sprzedawane przez hurtownię na rzecz aptek w ramach akcji promocyjnych byłyby nabywane przez hurtownię od spółki na zasadach ogólnych w ramach bieżącej, regularnej współpracy między Spółką a hurtownią. Ponadto należy zwrócić uwagę, że hurtownie farmaceutyczne posiadają bardzo rozbudowane kanały dystrybucyjne, posiadają wiele oddziałów w Polsce, w ramach których oferują towar pochodzący z różnych dostaw od Spółki;

* w ramach akcji promocyjnej hurtownia na podstawie formalnego zlecenia byłaby również zobowiązana do wykonania na rzecz Spółki dodatkowych czynności zmierzających do zapewnienia sprawnego i niezakłóconego przebiegu akcji promocyjnej, a w szczególności: zapewnienie odpowiednich stanów magazynowych promowanych preparatów na potrzeby realizowanej akcji, przeprowadzenie akcji informacyjnej w aptekach poprzez telemarketing, dostarczenie do aptek (opcjonalnie elektronicznie) materiałów drukowanych o warunkach promocji i produktach w niej biorących udział, przedstawiciele hurtowni w trakcie wizyt w aptekach będą osobiście zachęcać do skorzystania z promocji.

Po przeprowadzeniu akcji hurtownia dokona wykazu poniesionych w ramach akcji kosztów, w tym kosztów udzielonych w ramach akcji rabatów/upustów.

Po weryfikacji przez Spółkę rozliczenia, które ma na celu potwierdzenie, że warunki sprzedaży produktów zastosowane przez hurtownię wobec aptek, w ramach danej akcji promocyjnej, odpowiadają warunkom ustalonym wcześniej przez Spółkę. Spółka dokonywałaby zapłaty wynagrodzenia za zaangażowanie hurtowni w akcję w wysokości netto odpowiadającej łącznej kwocie poniesionych kosztów, w tym udzielonych rabatów/upustów, które zostały zastosowane przez hurtownię przy sprzedaży produktów na rzecz aptek. Zapłata następowałaby na podstawie wystawionej przez hurtownię na rzecz Spółki faktury za wykonaną usługę marketingową z doliczonym od wartości netto podatkiem VAT. Do faktury byłaby dołączona informacja nt. wysokości poniesionych kosztów, w tym rabatów/upustów udzielonych przez hurtownię aptekom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania takiej faktury Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tej faktury, zakładając, że akcja promocyjna służyłaby sprzedaży opodatkowanej w świetle art. 86 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w piśmie z dnia 14 października 2013 r., nabywając opisane usługi od hurtowni, w ramach określonej akcji promocyjnej, Spółka nabywałaby jednocześnie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z zakupem takich usług. Opisane usługi nabywane przez Spółkę od hurtowni w ramach określonej akcji promocyjnej wykazywałyby niezaprzeczalny związek z opodatkowaną działalnością gospodarczą wykonywaną przez Spółkę.

Przedmiotowe usługi - na podstawie porozumienia umownego między Spółką a hurtownią - obejmowałyby bowiem:

* zobowiązanie hurtowni do udzielania rabatów/obniżek cen aptekom na zasadach określonych przez Spółkę;

* zobowiązanie hurtowni do podejmowania czynności dodatkowych w zakresie ustalonym ze Spółką w celu efektywnego uczestnictwa w danej akcji promocyjnej, takiej jak: akcje informacyjne w aptekach nt. promocji poprzez telemarketing, dostarczanie do aptek elektronicznie lub papierowo materiałów o produktach objętych promocją i warunkach promocji, przedstawiciele hurtowni w trakcie wizyt w aptekach będą osobiście zachęcać do skorzystania z promocji;

* zobowiązanie hurtowni do zapewnienia odpowiednich stanów magazynowych towarów objętych promocją.

Bezsprzecznie więc usługi nabywane przez Spółkę od hurtowni miałyby na celu wsparcie określonej sprzedaży promocyjnej zorganizowanej przez Spółkę. Celem zaś całej akcji byłoby zwiększenie rozpoznawalności Spółki i jej towarów na rynku, a tym samym intensyfikacja sprzedaży określonych towarów oferowanych przez Spółkę. W konsekwencji nabywanie przez Spółkę wyżej opisanych usług byłoby niewątpliwie związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych. Zatem, zdaniem Spółki, usługi nabywane przez Spółkę w powyżej opisanym zakresie służyłyby wsparciu określonych akcji promocyjnych, które wykazują związek z działalnością gospodarczą i czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę dając jednocześnie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z takim zakupem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest firmą farmaceutyczną zajmującą się sprzedażą produktów leczniczych, wyrobów medycznych i preparatów kosmetycznych. Zdecydowana większość towarów sprzedawana jest do hurtowni farmaceutycznych, które następnie sprzedają go do aptek. W celu intensyfikacji sprzedaży oraz wzmocnienia swojej pozycji na rynku, Spółka chce zorganizować okresowe akcje promocyjne określonych produktów polegające na:

* możliwości zakupu przez apteki z hurtowni określonych grup towarów na preferencyjnych warunkach, które wyrażałyby się udzielonym aptekom rabatem;

* cała akcja promocyjna przebiegałaby w oparciu o zasady ustalone z góry przez Spółkę (w szczególności: określenie towarów objętych promocją, oferowanie wielkości rabatów udzielanych aptekom przez hurtownie, terminu przeprowadzenia akcji promocyjnej oraz zasady wynagrodzenia dla hurtowni);

* towary sprzedawane na rzecz aptek w ramach ww. akcji byłyby nabywane przez hurtownię od spółki na zasadach ogólnych w ramach bieżącej, regularnej współpracy;

* w ramach akcji promocyjnej hurtownia, na podstawie formalnego zlecenia, byłaby również zobowiązana do wykonania na rzecz Spółki dodatkowych czynności zmierzających do zapewnienia sprawnego i niezakłóconego przebiegu akcji promocyjnej, a w szczególności: zapewnienie odpowiednich stanów magazynowych promowanych preparatów na potrzeby realizowanej akcji, przeprowadzenie akcji informacyjnej w aptekach poprzez telemarketing, dostarczenie do aptek (opcjonalnie elektronicznie) materiałów drukowanych o warunkach promocji i produktach w niej biorących udział, przedstawiciele hurtowni w trakcie wizyt w aptekach będą osobiście zachęcać do skorzystania z promocji.

Po przeprowadzeniu akcji hurtownia dokona wykazu poniesionych w ramach akcji kosztów, w tym kosztów udzielonych w ramach akcji rabatów/upustów.

Po weryfikacji przez Spółkę rozliczenia potwierdzającego, że warunki sprzedaży produktów zastosowane przez hurtownię, w ramach danej akcji promocyjnej, odpowiadają warunkom ustalonym wcześniej przez Spółkę, Spółka dokonywałaby zapłaty wynagrodzenia za zaangażowanie hurtowni w akcję w wysokości netto odpowiadającej łącznej kwocie poniesionych kosztów, w tym udzielonych rabatów/upustów, które zostały zastosowane przez hurtownię przy sprzedaży produktów na rzecz aptek. Zapłata następowałaby na podstawie wystawionej przez hurtownię na rzecz Spółki faktury za wykonaną usługę marketingową.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej akcję promocyjną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2013 r. o sygn. ILPP1/443-695/13-4/AW stwierdzono, że zaangażowanie hurtowni w ramach akcji promocyjnej, przeprowadzanej na podstawie porozumienia umownego między Spółką a hurtownią, należy uznać za usługę - o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy - świadczoną odpłatnie i w związku z tym podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednakże wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zaznacza się, że oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki obniżone, jak również zwolnienie od podatku VAT. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie należy zatem uznać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku bądź stawki obniżonej dla świadczonej usługi marketingowej. W konsekwencji ww. usługa będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz uwzględniając opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ poniesione przez Zainteresowanego wydatki w związku z zakupem usługi marketingowej będą - jak wskazał Wnioskodawca - związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej akcję promocyjną - w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy - gdyż poniesione wydatki będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem jednak niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej akcję promocyjną. Natomiast w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeprowadzanej akcji promocyjnej za odpłatne świadczenie usług została wydana odrębna interpretacja z dnia 29 października 2013 r., nr ILPP1/443-695/13-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl