ILPP1/443-695/13-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-695/13-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 16 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeprowadzanej akcji promocyjnej za odpłatne świadczenie usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeprowadzanej akcji promocyjnej za odpłatne świadczenie usług. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 października 2013 r. o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą farmaceutyczną zajmującą się sprzedażą produktów leczniczych, wyrobów medycznych i preparatów kosmetycznych. Zdecydowana większość towarów sprzedawana jest do hurtowni farmaceutycznych, hurtownia dalej dokonuje ich sprzedaży do aptek. W celu intensyfikacji sprzedaży oraz wzmocnienia swojej pozycji na rynku, Spółka chce zorganizować okresowe akcje promocyjne określonych produktów polegające na:

* możliwości zakupu przez apteki z hurtowni określonych grup towarów na preferencyjnych warunkach, które wyrażałyby się udzielonym aptekom rabatem. Hurtownie udzielałyby aptece określonego rabatu, uzgodnionego ze Spółką;

* cała akcja promocyjna przebiegałaby w oparciu o zasady ustalone z góry przez Spółkę (w szczególności: określenie towarów objętych promocją, oferowanie wielkości rabatów udzielanych aptekom przez hurtownie, terminu przeprowadzenia akcji promocyjnej oraz zasady wynagrodzenia dla hurtowni);

* towary sprzedawane przez hurtownię na rzecz aptek w ramach akcji promocyjnych byłyby nabywane przez hurtownię od spółki na zasadach ogólnych w ramach bieżącej, regularnej współpracy między Spółką a hurtownią. Ponadto należy zwrócić uwagę, że hurtownie farmaceutyczne posiadają bardzo rozbudowane kanały dystrybucyjne, posiadają wiele oddziałów w Polsce, w ramach których oferują towar pochodzący z różnych dostaw od Spółki;

* w ramach akcji promocyjnej hurtownia na podstawie formalnego zlecenia byłaby również zobowiązana do wykonania na rzecz Spółki dodatkowych czynności zmierzających do zapewnienia sprawnego i niezakłóconego przebiegu akcji promocyjnej, a w szczególności: zapewnienie odpowiednich stanów magazynowych promowanych preparatów na potrzeby realizowanej akcji, przeprowadzenie akcji informacyjnej w aptekach poprzez telemarketing, dostarczenie do aptek (opcjonalnie elektronicznie) materiałów drukowanych o warunkach promocji i produktach w niej biorących udział, przedstawiciele hurtowni w trakcie wizyt w aptekach będą osobiście zachęcać do skorzystania z promocji.

Po przeprowadzeniu akcji hurtownia dokona wykazu poniesionych w ramach akcji kosztów, w tym kosztów udzielonych w ramach akcji rabatów/upustów.

Po weryfikacji przez Spółkę rozliczenia, które ma na celu potwierdzenie, że warunki sprzedaży produktów zastosowane przez hurtownię wobec aptek, w ramach danej akcji promocyjnej, odpowiadają warunkom ustalonym wcześniej przez Spółkę, Spółka dokonywałaby zapłaty wynagrodzenia za zaangażowanie hurtowni w akcję w wysokości netto odpowiadającej łącznej kwocie poniesionych kosztów, w tym udzielonych rabatów/upustów, które zostały zastosowane przez hurtownię przy sprzedaży produktów na rzecz aptek. Zapłata następowałaby na podstawie wystawionej przez hurtownię na rzecz Spółki faktury za wykonaną usługę marketingową z doliczonym od wartości netto podatkiem VAT. Do faktury byłaby dołączona informacja nt. wysokości poniesionych kosztów, w tym rabatów/upustów udzielonych przez hurtownię aptekom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy omówione zaangażowanie hurtowni w ramach akcji promocyjnej, przeprowadzanej na podstawie porozumienia umownego między Spółką a hurtownią, które polega w szczególności na: zobowiązaniu hurtowni do udzielania rabatów/upustów aptekom na promowane produkty na zasadach określonych przez Spółkę, informowaniu aptek o zasadach i warunkach zaproponowanych przez Spółkę dla danej akcji promocyjnej oraz podejmowaniu innych czynności w zakresie ustalonym przez Spółkę w celu efektywnego uczestnictwa w danej akcji promocyjnej, stanowi odpłatne świadczenie usług wykonywane przez hurtownię na rzecz Spółki w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaangażowanie hurtowni opisane we wniosku stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym wynagrodzenie należne hurtowni od Spółki powinno zostać każdorazowo udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez hurtownię na Spółkę z tytułu usług wykonanych przez hurtownię na jej rzecz w ramach danej akcji promocyjnej. Należy tutaj podkreślić, że wynagrodzenie hurtowni nie jest należne z tytułu nabywania towarów od Spółki, ale z tytułu dokonania w określonym czasie sprzedaży promowanych produktów do aptek po ustalonej przez Spółkę cenie. Wynagrodzenie nie będzie również w żaden sposób warunkowane od uzyskania określonej wielkości sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Zaznaczyć należy, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć jednakże należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, że to strony dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość - cenę, za którą dokonują transakcji.

Zgodnie z art. 353 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Oznacza to, iż Strony mogą także swobodnie umówić się, w kwestiach dotyczących wynagrodzenia za realizację warunków umowy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści wniosku wynika, że Spółka jest firmą farmaceutyczną zajmującą się sprzedażą produktów leczniczych, wyrobów medycznych i preparatów kosmetycznych. Zdecydowana większość towarów sprzedawana jest do hurtowni farmaceutycznych, które następnie sprzedają go do aptek. W celu intensyfikacji sprzedaży oraz wzmocnienia swojej pozycji na rynku, Spółka chce zorganizować okresowe akcje promocyjne określonych produktów polegające na:

* możliwości zakupu przez apteki z hurtowni określonych grup towarów na preferencyjnych warunkach, które wyrażałyby się udzielonym aptekom rabatem;

* cała akcja promocyjna przebiegałaby w oparciu o zasady ustalone z góry przez Spółkę (w szczególności: określenie towarów objętych promocją, oferowanie wielkości rabatów udzielanych aptekom przez hurtownie, terminu przeprowadzenia akcji promocyjnej oraz zasady wynagrodzenia dla hurtowni);

* towary sprzedawane na rzecz aptek w ramach ww. akcji byłyby nabywane przez hurtownię od spółki na zasadach ogólnych w ramach bieżącej, regularnej współpracy;

* w ramach akcji promocyjnej hurtownia, na podstawie formalnego zlecenia, byłaby również zobowiązana do wykonania na rzecz Spółki dodatkowych czynności zmierzających do zapewnienia sprawnego i niezakłóconego przebiegu akcji promocyjnej, a w szczególności: zapewnienie odpowiednich stanów magazynowych promowanych preparatów na potrzeby realizowanej akcji, przeprowadzenie akcji informacyjnej w aptekach poprzez telemarketing, dostarczenie do aptek (opcjonalnie elektronicznie) materiałów drukowanych o warunkach promocji i produktach w niej biorących udział, przedstawiciele hurtowni w trakcie wizyt w aptekach będą osobiście zachęcać do skorzystania z promocji.

Po przeprowadzeniu akcji hurtownia dokona wykazu poniesionych w ramach akcji kosztów, w tym kosztów udzielonych w ramach akcji rabatów/upustów.

Po weryfikacji przez Spółkę rozliczenia potwierdzającego, że warunki sprzedaży produktów zastosowane przez hurtownię, w ramach danej akcji promocyjnej, odpowiadają warunkom ustalonym wcześniej przez Spółkę, Spółka dokonywałaby zapłaty wynagrodzenia za zaangażowanie hurtowni w akcję w wysokości netto odpowiadającej łącznej kwocie poniesionych kosztów, w tym udzielonych rabatów/upustów, które zostały zastosowane przez hurtownię przy sprzedaży produktów na rzecz aptek. Zapłata następowałaby na podstawie wystawionej przez hurtownię na rzecz Spółki faktury za wykonaną usługę marketingową.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii uznania przeprowadzanej akcji promocyjnej na określonych zasadach za odpłatne świadczenie usług.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu sprawy należy stwierdzić, że w tej sytuacji wystąpi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że zawarte pomiędzy Spółką a hurtownią porozumienie umowne, przewiduje zobowiązanie hurtowni do przeprowadzenia akcji promocyjnej, polegającej na wykonania szeregu działań o charakterze marketingowym, w zamian za które Wnioskodawca wypłaci wynagrodzenie skalkulowane na zasadach określonych w ww. umowie. Tym samym relacje zobowiązań między stronami umowy wskazują na istnienie odpłatnego świadczenia usług, które na gruncie ustawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podsumowując, zaangażowanie hurtowni w ramach akcji promocyjnej, przeprowadzanej na podstawie porozumienia umownego między Spółką a hurtownią, należy uznać za usługę - o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy - świadczoną odpłatnie i w związku z tym podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeprowadzanej akcji promocyjnej za odpłatne świadczenie usług. Natomiast w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej akcję promocyjną została wydana odrębna interpretacja z dnia 29 października 2013 r., nr ILPP1/443-695/13-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl