ILPP1/443-690/09-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-690/09-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych w zamian za osiągnięcie określonego obrotu oraz terminowe regulowanie należności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych w zamian za osiągnięcie określonego obrotu oraz terminowe regulowanie należności. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lipca 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą handlową. W ramach działalności Spółka dokonuje zakupu towarów zarówno od dostawców krajowych, jak i dostawców zagranicznych z państw członkowskich, jak i od dostawców prowadzących działalność na terytorium państw trzecich. W związku z dużą wartością zakupów niektórzy dostawcy po zakończeniu roku, półrocza lub kwartału przyznają Spółce premie pieniężne za dokonywane zakupy towarów.

Udzielenie i wysokość przyznanych premii od niektórych dostawców wynika z wcześniej zawartych umów, natomiast część dostawców przyznaje Spółce premie bez wcześniejszego określenia zasad, tj. w drodze uznaniowości lub w wyniku negocjacji i rozmów handlowych prowadzonych zwykle pod koniec lub po zakończeniu roku, półrocza czy kwartału. Nigdy przyznanie premii nie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, usługami czy też ewentualnymi sankcjami. Premie te zależą tylko i wyłącznie od poziomu dokonywania zakupów w określonym okresie czasu.

Udokumentowanie premii jest zróżnicowane. Premie od dostawców krajowych i zagranicznych dokumentowane są na dwa sposoby:

* przez wystawienie przez dostawcę towarów noty uznaniowej dla Spółki,

* przez wystawienie przez Spółkę dla dostawcy towarów faktury VAT za bliżej nie sprecyzowaną usługę.

Noty uznaniowe wystawiane są i wpływają do Spółki w bardzo różnych terminach. Faktury VAT wystawiane są natomiast po potwierdzeniu przez dostawcę towarów przyznania premii i określenia jej wysokości. Potwierdzenie to przekazywane jest Spółce pisemnie za pośrednictwem poczty, faksem, pocztą elektroniczną lub telefonicznie.

Rozliczenie premii zwykle następuje w drodze potrącenia wzajemnych wierzytelności (z najbliższej płatności), a rzadziej w drodze przelewu środków na rachunek Spółki.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

* premie, o których mowa we wniosku o interpretację, mają wyłącznie charakter pieniężny,

* upusty, rabaty i skonta, które można powiązać z konkretną dostawą udzielane są w formie rabatu, upustu lub skonta na tej fakturze lub fakturze korygującej fakturę podstawową. Wniosek o interpretację dotyczy sytuacji, w których premii pieniężnej nie można powiązać z konkretnymi dostawami (fakturami zakupu), bo dotyczy wielu dostaw od jednego kontrahenta w ustalonym okresie np. wszystkimi fakturami z kwartału, półrocza lub roku. Generalnie brak jest powiązania z konkretnymi towarami czy grupami towarów lub usług, tylko w jednym przypadku występuje powiązanie z zakupem określonej grupy towarów,

* wypłaty premii nie wiązały się z dodatkowymi usługami o charakterze promocyjnym, marketingowym lub reklamowym, ani też zobowiązaniem do zakupu towarów wyłącznie u wypłacającego premie lub posiadania pełnego asortymentu towarów,

* o ile warunki przyznania premii były ustalone pisemnie, to generalnie warunkiem jej przyznania jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów. W dwóch przypadkach uzależniono jej przyznanie od terminowego regulowania należności,

* w sytuacjach gdzie wcześniej zawarto umowę określającą warunki przyznania premii jej wysokość uzależniona jest od przedziału obrotów. Kwota premii stanowi iloczyn określonego dla przedziału obrotów procentu i sumy obrotów w okresie. W pozostałych przypadkach kwota premii zależy od negocjacji,

* uzyskanie premii nie jest uzależnione od sposobu ekspozycji towarów i ich reklamy,

* Wnioskodawca wyjaśnia, iż Spółka nie świadczy usług w zamian za premie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak prawidłowo winny być udokumentowane premie pieniężne otrzymywane od dostawców za wysoki poziom zakupów za okresy roczne, półroczne lub kwartalne.

2.

Czy w przypadku otrzymania noty uznaniowej od dostawcy krajowego Spółka jest zobowiązana wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć podatek VAT. Jeżeli tak, to w jakiem momencie powstaje obowiązek w VAT i czy można przyjąć, że otrzymana kwota (kwota na nocie) stanowi wartość brutto.

3.

Jak prawidłowo określić rodzaj usługi na fakturze VAT w przypadku uznania premii pieniężnych za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i co za tym idzie, jak określić miejsce świadczenia tej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne od dostawców za wysoki poziom zakupów nie podlegają regulacjom przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wypłacana Spółce premia pieniężna z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów stanowi nagrodę, a nie wynagrodzenie za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Nagrody, podobnie jak i kary i odszkodowanie nie podlegają przepisom VAT, mimo że mają charakter odpłatnych świadczeń. Nagrody podobnie jak kary umowne, czy odszkodowania nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wypłata nagrody - premii pieniężnej - nie może być uznana za świadczenie usług, bo nie ma charakteru wzajemnego, jak to powinno być w przypadku transakcji gospodarczej, jaką jest usługa. Nie można też wskazać w związku z otrzymaną premią jakiegokolwiek obowiązku, jak też czynności faktycznych wykonywanych przez Spółkę lub też sankcji za nie osiągnięcie jakiegokolwiek obrotu, czy w ogóle odstąpienie od dokonywania zakupów u tego dostawcy.

Ponieważ premie pieniężne od dostawców za wysoki poziom zakupów w ocenie Spółki nie podlegają regulacjom przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to otrzymanie od dostawcy towarów premii pieniężnych powinno zostać udokumentowane poprzez wystawianie noty obciążeniowej przez Spółkę lub uznaniowej przez dostawcę, a nie faktury VAT. Konsekwentnie otrzymanie noty uznaniowej od dostawcy nie rodzi obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej VAT w celu naliczenia podatku należnego. Ewentualne wystawienie faktury VAT skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku, o ile taki był naliczony. Przy założeniu, że premia pieniężna nie podlega regulacjom podatku VAT skutkuje brakiem możliwości odliczenie podatku naliczonego z takiej faktury.

W ocenie Wnioskodawcy otrzymanie premii pieniężnej nie jest powiązane ze świadczeniem usług i w związku z tym nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie powinno być dokumentowane fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez import towarów - w oparciu o art. 2 pkt 7 ustawy - rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, czy też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. U.E. L. Nr 347, str. 1 z późn. zm.) (wcześniej art. 11C ust. 1 Szóstej Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku), państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić podatnikom możliwość skorygowania podstawy opodatkowania w przypadku odwołania, odmowy, całkowitego lub częściowego braku zapłaty, obniżki ceny po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu usługi.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło (...).

W świetle art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio - art. 31 ust. 3.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach działalności Spółka dokonuje zakupu towarów zarówno od dostawców krajowych, jak i od dostawców zagranicznych z państw członkowskich, jak i od dostawców prowadzących działalność na terytorium państw trzecich. W związku z dużą wartością zakupów niektórzy dostawcy po zakończeniu roku, półrocza lub kwartału przyznają Spółce premie pieniężne za dokonywane zakupy towarów. Warunkiem przyznania premii pieniężnych generalnie jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów. W dwóch sytuacjach gdzie wcześniej zawarto umowę określającą warunki przyznania premii jej wysokość uzależniona jest od przedziału obrotów. Ponadto, przyznanie premii uzależniono również od terminowego regulowania należności - ma to miejsce w dwóch przypadkach. Nigdy przyznanie premii nie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, usługami o charakterze promocyjnym, marketingowym lub reklamowym, ani też zobowiązaniem do zakupu towarów wyłącznie u wypłacającego premie lub posiadania pełnego asortymentu towarów. Otrzymane premie dotyczą wielu dostaw od jednego kontrahenta w ustalonym okresie np. wszystkich faktur z kwartału, półrocza lub roku. Generalnie brak jest powiązania z konkretnymi towarami czy grupami towarów lub usług, tylko w jednym przypadku występuje powiązanie z zakupem określonej grupy towarów. Wysokość premii w sytuacjach gdzie wcześniej zawarto umowę określającą warunki jej przyznania uzależniona jest od przedziału obrotów. Ponadto, kwota premii stanowi iloczyn określonego dla przedziału obrotów procentu i sumy obrotów w okresie. W pozostałych przypadkach kwota premii zależy od negocjacji.

Zatem z przedmiotowego wniosku wynika, że premie pieniężne otrzymywane są z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów oraz terminowego regulowania płatności. Wobec tego, wypłacane premie pieniężne można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (rok, półrocze, kwartał).

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Wnioskodawcy, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego opisu sprawy - Spółka nie jest w żaden sposób zobowiązana do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nie wykonuje ona żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy, rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów) oraz dokonywaniu terminowych płatności. Oznacza to zatem, że nie świadczy ona wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot je otrzymujący. Stanowią one w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw u podmiotu udzielającego premii.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W świetle art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Stosownie do § 23 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Zgodnie z ust. 2 - powołanego wyżej przepisu - faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przedmiotowe premie wypłacane przez dostawców w przypadku osiągnięcia określonego poziomu zakupów oraz terminowego regulowania należności stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zatem udzielenie przedmiotowych premii pieniężnych podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i - w przypadku transakcji krajowych - na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., kontrahent krajowy (a nie Wnioskodawca) w takiej sytuacji zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Należy wskazać, iż w przypadku gdy rabat udzielony Wnioskodawcy dotyczy towarów nabytych w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej i nabywca zostanie powiadomiony o jego przyznaniu i wysokości przez Kontrahenta zagranicznego w formie pisemnej, fakt ten można uznać za wystarczającą przesłankę determinującą konieczność wystawienia wewnętrznej faktury korygującej.

W związku z powyższym, jeśli po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (oraz po wystawieniu faktury wewnętrznej) zaistnieje podstawa do skorygowania tej transakcji z powodu udzielenia rabatu, nabywca takiej faktury winien wystawić wewnętrzne faktury korygujące do wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Ponadto zauważa się, iż w przypadku importu towarów otrzymujący premię pieniężną nie jest uprawniony do dokonywania jakichkolwiek zmian w zapisach zgłoszenia celnego SAD w zakresie ustalonej wartości celnej towaru, cła i kwoty należnego podatku VAT. Ma natomiast prawo wystąpić do organu celnego o zmianę tego zgłoszenia na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o VAT. Przepis stanowi bowiem, iż po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości.

W przypadku, gdy w wyniku weryfikacji zgłoszenia celnego okaże się, że kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego, o czym stanowi art. 40 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, odpowiadając na zadane pytania tut. Organ stwierdza, iż:

Ad. 1.

Premie pieniężne otrzymywane za wysoki poziom obrotów oraz terminowe regulowanie należności stanowią rabat i powinny być dokumentowane fakturami korygującymi.

W sytuacji gdy premia udzielana jest przez podmiot krajowy, fakturę korygującą wystawia podmiot udzielający premii, według zasad wskazanych w § 13 cyt. rozporządzenia.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za które udzielana jest premia pieniężna, to nabywca mający prawo do rabatu powinien ją udokumentować wewnętrzną fakturą korygującą - na podstawie § 13 ust. 1, § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia w zw. z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Ponadto, w kwestii importu towarów ich nabywca nie ma prawa do dokonywania jakichkolwiek zmian w zapisach zgłoszenia celnego SAD w zakresie ustalonej wartości celnej towaru, cła i kwoty należnego podatku VAT. Zatem brak jest podstaw do dokumentowania otrzymanego rabatu (fakturą lub fakturą wewnętrzną) przez podmiot go otrzymujący.

Natomiast kwestie dotyczące rodzaju dokumentów wystawianych przez podmioty zagraniczne w przypadku gdy udzielają one rabatów uregulowane są w przepisach innych niż Polska państw, zatem nie mogą być rozstrzygnięte w nin. interpretacji.

Ad. 2.

Podmiot otrzymujący premię udokumentowaną notą uznaniową wystawioną przez dostawcę krajowego nie jest zobowiązany do wystawienia na tę okoliczność faktury wewnętrznej i do naliczenia podatku VAT, nie wykonuje bowiem żadnej z czynności wskazanych w powołanym wyżej art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

Z uwagi na to, iż w nin. interpretacji stwierdzono, że w opisanej sytuacji Spółka nie świadczy wobec dostawców usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie jest zobowiązana do wystawienia faktur wewnętrznych dokumentujących premie pieniężne otrzymane od dostawców krajowych, zatem odpowiedź na drugą część pytania 2 (dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego i wartości określonej na nocie) oraz na pytanie 3 (w sprawie określenia rodzaju usługi i miejsca jej świadczenia) stała się bezprzedmiotowa.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl