ILPP1/443-675/09-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-675/09-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 3 czerwca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lipca 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu, polegającego na wsparciu merytorycznym w formie doradztwa, szkoleń i informacji dla osób, zamierzających podjąć działalność gospodarczą, doradztwa w zakresie testowania i wprowadzania nowej technologii na rynek. Dofinansowaniem objęte mają być również środki finansowe wnoszone przez Spółkę do kapitału zakładowego spółek, utworzonych wraz z podmiotami, na rzecz których podejmowane są działania doradcze. Dofinansowaniem objętych ma być 100% wydatków na te cele, dofinansowanie pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ze złożonego w dniu 4 sierpnia 2009 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż uczestnicy projektu nie będą ponosili żadnych opłat na rzecz Spółki. Również wniesienie wkładu do spółek tworzonych z udziałem Wnioskodawcy i uczestników projektu, nie będzie miało charakteru wynagrodzenia za czynności wykonane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu. Czynności Spółki nie będą miały zatem charakteru świadczenia usług wobec ich nieodpłatności, jednak analizując ich charakter z punktu widzenia PKWiU, najbliższe będą grupowaniu 74.14.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot realizujący projekt ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o /AT, a co za tym idzie, podatnik nie ma prawnej możliwości do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi na potrzeby prowadzenia tej działalności.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług. Z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi pomiędzy świadczącym usługę a osobą, na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny podmiot, jeśli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę a jej odbiorcą. W stanie faktycznym niniejszego wniosku, podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby obowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna jest od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz finansującego. Konsekwencją powyższego przesądzenia jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, który nabył towary lub usługi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Przesądzenie, iż realizujący projekt nie wykonuje takich czynności, czyni bezzasadnym rozważania na temat możliwości obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego. Podatek naliczony stanie się zatem bezpośrednim kosztem realizacji projektu. Analogiczne stanowisko zajęły również organy podatkowe, w tym Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2008 r., sygn. akt IBPP1/443-408/08/AZ (KAN-2374/03/08/KAN-4595/05/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów, co do zasady, rozumie się, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestycja ma na celu wsparcie merytoryczne w formie doradztwa, szkoleń i informacji dla osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą, doradztwa w zakresie testowania i wprowadzania nowej technologii na rynek. Dofinansowaniem objęte mają być również środki finansowe wnoszone przez Spółkę do kapitału zakładowego spółek, utworzonych wraz z podmiotami, na rzecz których podejmowane są działania doradcze. Zainteresowany nie będzie pobierał żadnych opłat od uczestników projektu. Również wniesienie wkładu do spółek tworzonych z udziałem Wnioskodawcy i osób uczestniczących w projekcie, nie będzie miało charakteru wynagrodzenia za czynności wykonane przez Spółkę w ramach realizacji zadania. Czynności Spółki będą miały zatem charakter świadczenia nieodpłatnego.

Należy wskazać, iż w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-675/09-4/AW uznano, że czynności realizowane przez Wnioskodawcę w ramach opisanego projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności podjętej w ramach projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.1 PO IG. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji ww. projektu została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 26 sierpnia 2009 r. nr ILPP1/443-675/09-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl