ILPP1/443-670/09-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-670/09-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Powiatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Powiatu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Organem reprezentującym Powiat jest Zarząd. Zarząd Powiatu ogłosił przetarg na sprzedaż działki stanowiącej własność Powiatu, dla której studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie na tereny zabudowy wiejskiej posiadające zgodę na przeznaczenie nierolne i nieleśne. W ewidencji gruntów powyższa działka ma wskazane klasy użytków RV i PsIV, tzn. grunty orne i pastwiska trwałe. W dokumentach przetargowych zostało wskazane, że sprzedaż gruntu następuje na zasadach określonych w art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W związku z powyższym do ceny nabycia doliczony jest podatek VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto jest płatnikiem podatku VAT, w przypadku gdy przedmiotem sprzedaży jest działka stanowiąca własność Powiatu, Starostwo czy Powiat.

Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem podatku VAT powinno być Starostwo jako organ powołany do obsługi Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, przez działalność gospodarczą, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie natomiast do treści ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). Stosownie do treści art. 26 ust. 2 cyt. ustawy, w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie. W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) należy stwierdzić, iż starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (powiatu i starostwa powiatowego) jest wyłącznie powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Zatem, z uwagi na to, że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, zarówno powiat, jak i starostwo powiatowe, w związku ze swoimi działaniami powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług.

Uwzględniając fakt, iż w stosunku do całej działalności (a więc powiatu i starostwa powiatowego), podatnikiem podatku od towarów i usług jest powiat, w deklaracji tej powinien być podawany numer identyfikacji podatkowej tej osoby prawnej, w imieniu której wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tj. numer nadany powiatowi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem postępowania przetargowego będzie działka stanowiącej własność Powiatu. Nieruchomość - stosownie do zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - przeznaczona jest pod zabudowę wiejską. W związku z powyższym do ceny nabycia doliczony jest podatek VAT w wysokości 22%.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz zdarzenia przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę należy wyjaśnić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat - jako jednostka samorządu terytorialnego. W konsekwencji Wnioskodawca dokonując zbycia w drodze przetargu (czyli czynności cywilnoprawnej) działki należącej do Powiatu wykonuje czynność polegającą na zbyciu mienia objętego własnością Powiatu a nie Starostwa. Wyjaśnić należy, że Starostwo jako urząd realizuje zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej i występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu i na rzecz Powiatu. Skutkiem powyższego realizowana czynność stanowi działalność gospodarczą i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą działki odnosi się do Powiatu a nie do Starostwa Powiatowego.

Reasumując, sprzedaż (w drodze przetargu) nieruchomości będącej własnością jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu) jako realizowana w ramach czynności cywilnoprawnej, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy czym podmiotem występującym w roli podatnika podatku od towarów i usług wskazanego w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, będzie Powiat a nie Starostwo Powiatowe.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Powiatu. Wniosek w części dotyczącej określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Skarbu Państwa został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2009 r. nr ILPP1/443-670/09-5/MK.

Natomiast w części wniosku dotyczącej:

* zastosowania do dostawy działki stanowiącej własność Powiatu przeznaczonej pod zabudowę wiejską studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i w związku z tym opodatkowania dostawy przedmiotowej działki 22% stawką podatku VAT, oraz

* zastosowania do dostawy działki stanowiącej własność Skarbu Państwa, przeznaczonej pod funkcje mieszkalno-usługowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i w związku z tym opodatkowania dostawy przedmiotowej działki 22% stawką podatku VAT,

zostały wydane w dniu 1 września 2009 r. postanowienia nr ILPP1/443-670/09-2/MK i nr ILPP1/443-670/09-4/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl