ILPP1/443-636/11-5/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-636/11-5/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) oraz z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności podejmowanej w ramach projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności podejmowanej w ramach projektu. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 8 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) oraz z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został partnerem projektu pn. X, realizowanym wspólnie z Fundacją, która pełni funkcję lidera projektu. Celem projektu jest wypracowanie efektywnego modelu transferu technologii dla środowiska akademickiego poprzez spotkania eksperckie prowadzone w formie interaktywnych warsztatów oraz opracowanie algorytmu transferu technologii, który później w formie interaktywnego modelu (aplikacji mobilnej) będzie testowany na próbie docelowych użytkowników. Model będzie miał również formę zwartej publikacji, która będzie dystrybuowana w środowisku Y uczelni.

W II etapie wypracowany model będzie upowszechniany i włączany stopniowo do praktyki poprzez cykl spotkań otwartych i dystrybucję przygotowanej publikacji. Podczas spotkań prezentowane będą najciekawsze studia przypadków firm akademickich i najciekawszych rozwiązań technologicznych oraz praktyczne zastosowania wypracowanego modelu. Zbierana będzie również informacja zwrotna od użytkowników, która posłuży do ulepszenia wypracowanego modelu i jego wdrożenia do praktyki.

Wszyscy uczestnicy organizowanych warsztatów i spotkań uczestniczą w nich nieodpłatnie.

Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy UE. Prawidłowa realizacja projektu i jego poprawne rozliczenie jest uzależnione od uzyskania wiążącej interpretacji w sprawie podatku VAT i możliwości jego kwalifikowania jako kosztu projektu.

W piśmie z dnia 8 lipca 2011 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, iż:

1.

Czynności podejmowane w ramach projektu, o którym mowa we wniosku nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, ani realizacja, ani powstałe w jej wyniku efekty nie znajdują zastosowania komercyjnego. Jest to projekt realizowany na cele społeczne.

2.

Efekty przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będą stanowiły odpłatnej dostawy, ani odpłatnego świadczenia usług. Działalność podejmowana w ramach projektu, finansowana jest ze środków zewnętrznych, prowadzona jest bez zamiaru osiągnięcia zysku. Spółka nie będzie pobierała żadnych opłat od uczestników projektu. Środki otrzymane na realizację projektu nie stanowią przychodu Zainteresowanego to znaczy nie są obrotem w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, ale w 100% zwrotem kosztów poniesionych na jego realizację. Działalność prowadzona w ramach projektu X realizowanym wspólnie z Fundacją ma charakter społeczny.

Ze złożonego w dniu 27 lipca 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż Spółka została założona w dniu 27 sierpnia 2010 r. w celu zrealizowania projektu: Z.

Projekt miał być finansowany z programu 8.1 "Wspieranie działalności w dziedzinie gospodarki elektronicznej" realizowanego w ramach Osi Priorytetowej "Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki".

Ostatecznie Spółka nie dostała dofinansowania z ww. programu i tym samym nie rozpoczęła realizacji projektu Z.

W toku trzyletnich przygotowań do realizacji projektu Z właściciele Spółki zdobyli jednak sporą wiedzę na temat wykorzystania kodów kreskowych oraz technik kodowania informacji.

Wiedza ta okazała się niezbędna przy realizacji projektu unijnego, którego dotyczy przedmiotowa prośba o interpretację - X.

W związku z tym Fundacja, która jest projektodawcą przedmiotowego projektu, poprosiła właścicieli Spółki o udział w projekcie w charakterze partnera odpowiedzialnego za wymyślenie i opracowanie oraz zlecenie realizacji aplikacji webowej i mobilnej, mających być częścią przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca zdecydował się wziąć udział w projekcie, ponieważ wydaje się on być ciekawym wyzwaniem, które w dodatku mocno wpisuje się w specjalistyczne kompetencje Spółki - kodowanie informacji oraz projektowanie użyteczności innowacyjnych rozwiązań internetowych.

Zainteresowany podkreślił, iż w chwili przystępowania do projektu X, jak i obecnie Spółka nie prowadzi innej działalności, ale w przyszłości, jeśli projekt X okaże się sukcesem, Wnioskodawca będzie mógł liczyć na zlecenia w zakresie tworzenia innowacyjnych rozwiązań internetowych opierających się o kodowanie informacji za pośrednictwem kodów kreskowych i QR, jest to jedna z możliwych dróg rozwoju Spółki, co jest również zawarte w przedmiocie jej działalności.

Ponadto, wobec niejednoznaczności przepisów, w ocenie Zainteresowanego, należy wziąć jeszcze pod uwagę dwie przesłanki:

1.

Projekt X jest już realizowany od kwietnia 2011 r. (pierwsze faktury zakupowe pojawiły się w miesiącu czerwcu) i Spółka musiała podjąć decyzję, czy traktować VAT jako koszt kwalifikowalny w oparciu o własną interpretację, gdyż nie było czasu na czekanie na odpowiedź z Izby Skarbowej. Wnioskodawca przyjął więc interpretację mniej korzystną dla siebie i bardziej korzystną dla budżetu Państwa (bezpieczną) i uznał, że skoro zachodzi realne prawdopodobieństwo, iż nie będzie w najbliższej przyszłości uzyskiwał przychodów i będzie musiał wystąpić o zwrot podatku VAT do właściwego Urzędu Skarbowego, należy przy działalności w ramach projektu uznać VAT za koszt kwalifikowalny, zwłaszcza, że wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w A o dofinansowanie projektu był składany na początku marca 2011 r. i wtedy z przepisów wynikało, że skoro Spółka nie ma obrotów, to nie podlega pod ustawę o podatku VAT i w związku z tym może traktować podatek VAT z realizowanego projektu non profit jako koszt kwalifikowalny.

2.

W przypadku, jeśli teraz Spółka dostałaby wiążącą interpretację, która jest inna od przyjętego wyżej założenia to będzie to równoznaczne z koniecznością korekty wniosku do Wojewódzkiego Urzędu Pracy i korektą całego budżetu. Taka sytuacja stanie się oczywistym zagrożeniem realizacji całego projektu X, ponieważ terminy są napięte, projekt jest w toku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność podejmowana w ramach projektu, finansowana ze środków zewnętrznych, prowadzona nieodpłatnie w celach społecznych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru, ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o VAT. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług. W opinii Spółki, z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi pomiędzy świadczącym usługę, a osobą, na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny podmiot, jeżeli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę, a jej odbiorcą. W stanie faktycznym niniejszego wniosku podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby zobowiązany do świadczenia na ich rzecz usług. Tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym projekt również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz finansującego.

W ocenie Zainteresowanego, konsekwencją powyższego przesądzenia jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Według art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., nadanym wyżej powołaną ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, musi zostać spełniony warunek wymieniony w ww. przepisie, t.j. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca został partnerem projektu, którego celem jest wypracowanie efektywnego modelu transferu technologii dla środowiska akademickiego poprzez spotkania eksperckie prowadzone w formie interaktywnych warsztatów oraz opracowanie algorytmu transferu technologii, który później w formie interaktywnego modelu (aplikacji mobilnej) będzie testowany na próbie docelowych użytkowników. Model będzie miał również formę zwartej publikacji, która będzie dystrybuowana w środowisku Y uczelni. W II etapie wypracowany model będzie upowszechniany i włączany stopniowo do praktyki poprzez cykl spotkań otwartych i dystrybucję przygotowanej publikacji. Podczas spotkań prezentowane będą najciekawsze studia przypadków firm akademickich i najciekawszych rozwiązań technologicznych oraz praktyczne zastosowania wypracowanego modelu. Zbierana będzie również informacja zwrotna od użytkowników, która posłuży do ulepszenia wypracowanego modelu i jego wdrożenia do praktyki. Wszyscy uczestnicy organizowanych warsztatów i spotkań uczestniczą w nich nieodpłatnie. Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy UE. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż w chwili przystępowania do projektu X, jak i obecnie Spółka nie prowadzi innej działalności, ale w przyszłości, jeśli projekt X okaże się sukcesem, Wnioskodawca będzie mógł liczyć na zlecenia w zakresie tworzenia innowacyjnych rozwiązań internetowych opierających się o kodowanie informacji za pośrednictwem kodów kreskowych i QR, jest to jedna z możliwych dróg rozwoju Spółki, co jest również zawarte w przedmiocie jej działalności.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. W przedmiotowej sprawie taka sytuacja jednak nie będzie miała miejsca, bowiem jak podkreślił Zainteresowany, zakłada on, iż w związku z realizacją wskazanego projektu w przyszłości będzie mógł liczyć na zlecenia w zakresie tworzenia innowacyjnych rozwiązań internetowych opierających się o kodowanie informacji za pośrednictwem kodów kreskowych i QR, co jest m.in. przedmiotem działalności Spółki. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż świadczeń dokonywanych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie można uznać za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, realizowane w ramach projektu spotkania eksperckie prowadzone w formie interaktywnych warsztatów oraz opracowanie interaktywnego modelu (aplikacji mobilnej), który będzie testowany na próbie docelowych użytkowników, upowszechnianie i włączanie modelu stopniowo do praktyki poprzez cykl spotkań otwartych i zbieranie informacji zwrotnej, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, jak wskazała Spółka, wypracowany efektywny model transferu technologii dla środowiska akademickiego będzie miał również formę zwartej publikacji, która będzie dystrybuowana w środowisku Y uczelni, jak również w trakcie spotkań otwartych. Przekazania ww. publikacji nie będzie można jednak uznać za odpłatną dostawę towarów, gdyż przepisu art. 7 ust. 2, mówiącego o opodatkowaniu nieodpłatnych przekazań towarów, nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, o czym stanowi ww. art. 7 ust. 3 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż podejmowane przez Wnioskodawcę działania, będą czynnościami nieodpłatnymi i nie będą stanowiły odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Nie będą mogły być również traktowane jako odpłatna dostawa towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ani jako odpłatne świadczenie usług, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż działalność podejmowana w ramach projektu, finansowana ze środków zewnętrznych, prowadzona nieodpłatnie w celach społecznych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnej działalności podejmowanej w ramach projektu. Natomiast kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2011 r. nr ILPP1/443-636/11-6/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl