ILPP1/443-625/13-2/NS - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie modernizacji terenu rekreacyjno-turystycznego, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-625/13-2/NS Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie modernizacji terenu rekreacyjno-turystycznego, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie następujących przepisów:

* ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380).

Celem OSP jest:

* prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i organizacjami społecznymi,

* branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i innych klęsk,

* uświadamianie ludności o konieczności i sposobach ochrony przed pożarami oraz przygotowanie jej do udziału w ochronie przeciwpożarowej,

* branie udziału w obronie cywilnej,

* rozwijanie wśród członków OSP zainteresowań w dziedzinie kultury, oświaty i sportu,

* krzewienie integracji społeczności wiejskiej, rozwój życia społeczno-kulturalnego,

* wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz innych określonych w statucie.

OSP jest osobą prawną - posiada wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Jest organizacją, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

OSP zamierza zrealizować projekt pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)", który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Podlegać będzie on dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 15 kwietnia 2013 r.

Przedmiotowa operacja pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)" planowana jest do zrealizowania w roku 2014.

W zakres przewidzianych do realizacji w ramach projektu prac wchodzą wszelkie prace ziemne i zakup artykułów niezbędnych do realizacji projektu takich jak:

1.

zakup materiału siewnego na boisko sportowe - nasiona traw,

2.

usługowe wyrównanie terenu objętego projektem,

3.

usługowy załadunek i wywóz ziemi,

4.

zakup tarcicy,

5.

zakup impregnatu do drewna.

Jednocześnie wykonane zostaną wszelkie prace związane z robotami przygotowawczymi i wykończeniowymi takie jak:

6.

uprawa ziemi pod wysiew nasion traw,

7.

wykonanie ławek drewnianych,

8.

montaż ławek wokół terenu rekreacyjno-sportowego.

Ochotnicza Straż Pożarna zamierza sfinansować zakres prac określony w punktach od 1 do 5, tj. zlecić ich wykonanie firmie specjalistycznej. Zakres prac określony w punktach od 6 do 8 zostanie wykonany w formie wkładu własnego członków OSP, tj. w formie nieodpłatnej pracy.

Projekt dotyczy terenu rekreacyjnego, którym Ochotnicza Straż Pożarna włada na podstawie umowy użyczenia zawartej z właścicielem nieruchomości - Gminą zawartej na okres do 31 grudnia 2020 r. Obiekt ten jest ogólnodostępny, przeznaczony dla mieszkańców oraz turystów, w tym członków OSP jako miejsce spotkań i rozwoju życia społeczno-gospodarczego. Udostępniany jest mieszkańcom w formie nieodpłatnej.

W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu OSP nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem wszystkich zakupionych artykułów w ramach operacji będzie Ochotnicza Straż Pożarna. Korzystanie ze zmodernizowanego terenu rekreacyjno-sportowego odbywać będzie się nieodpłatnie.

OSP kieruje zapytanie związane z podatkiem VAT, jaki zostanie poniesiony w wyniku realizacji projektu. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich dopuszcza się uznanie podatku VAT za kwalifikowalny w sytuacji, gdy nie można go odzyskać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie przysługuje jej prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie następujących przepisów:

* ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380).

Celem OSP jest:

* prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i organizacjami społecznymi,

* branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i innych klęsk,

* uświadamianie ludności o konieczności i sposobach ochrony przed pożarami oraz przygotowanie jej do udziału w ochronie przeciwpożarowej,

* branie udziału w obronie cywilnej,

* rozwijanie wśród członków OSP zainteresowań w dziedzinie kultury, oświaty i sportu,

* krzewienie integracji społeczności wiejskiej, rozwój życia społeczno-kulturalnego,

* wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz innych określonych w statucie.

OSP jest osobą prawną - posiada wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Jest organizacją, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. OSP zamierza zrealizować projekt pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)", który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Podlegać będzie on dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 15 kwietnia 2013 r. Przedmiotowa operacja pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)" planowana jest do zrealizowania w roku 2014. W zakres przewidzianych do realizacji w ramach projektu prac wchodzą wszelkie prace ziemne i zakup artykułów niezbędnych do realizacji projektu takich jak:

1.

zakup materiału siewnego na boisko sportowe - nasiona traw,

2.

usługowe wyrównanie terenu objętego projektem,

3.

usługowy załadunek i wywóz ziemi,

4.

zakup tarcicy,

5.

zakup impregnatu do drewna.

Jednocześnie wykonane zostaną wszelkie prace związane z robotami przygotowawczymi i wykończeniowymi takie jak:

6.

uprawa ziemi pod wysiew nasion traw,

7.

wykonanie ławek drewnianych,

8.

montaż ławek wokół terenu rekreacyjno-sportowego.

Ochotnicza Straż Pożarna zamierza sfinansować zakres prac określony w punktach od 1 do 5, tj. zlecić ich wykonanie firmie specjalistycznej. Zakres prac określony w punktach od 6 do 8 zostanie wykonany w formie wkładu własnego członków OSP, tj. w formie nieodpłatnej pracy. Projekt dotyczy terenu rekreacyjnego, którym Ochotnicza Straż Pożarna włada na podstawie umowy użyczenia zawartej z właścicielem nieruchomości - Gminą zawartej na okres do 31 grudnia 2020 r. Obiekt ten jest ogólnodostępny, przeznaczony dla mieszkańców oraz turystów, w tym członków OSP jako miejsce spotkań i rozwoju życia społeczno-gospodarczego. Udostępniany jest mieszkańcom w formie nieodpłatnej. W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu OSP nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem wszystkich zakupionych artykułów w ramach operacji będzie Ochotnicza Straż Pożarna. Korzystanie ze zmodernizowanego terenu rekreacyjno-sportowego odbywać będzie się nieodpłatnie.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto - jak wskazał Zainteresowany - zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)".

W zakresie przedmiotowej inwestycji, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Ochotnicza Straż Pożarna, niebędąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja terenu rekreacyjno-turystycznego (...)", bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl