ILPP1/443-598/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-598/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania infrastruktury lotniska - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania infrastruktury lotniska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - (dalej: Spółka) prowadzi działalność podstawową w zakresie wydobycia rud oraz produkcji (z tych rud) i sprzedaży miedzi, metali szlachetnych i innych metali nieżelaznych. Sprzedaż towarów i usług, dokonywana przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT (współczynnik, o którym mowa w art. 90 ustawy VAT za lata ubiegłe przekraczał 98%).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje szereg środków trwałych, które nabywa/wytwarza w związku z podstawową działalnością gospodarczą jak również w związku z ogólnym funkcjonowaniem. Wśród majątku wykorzystywanego przez Spółkę znajduje się również lotnisko, użytkowane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z jego właścicielem, tj. Aeroklubem (dalej: Aeroklub), który działa w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach. Ww. lotnisko wraz z zakupioną i znajdującą się na jego terenie infrastrukturą wykorzystywane jest przez Spółkę do stacjonowania - posiadanych i wykorzystywanych przez Wnioskodawcę od wielu lat - śmigłowców przy pomocy których, Spółka dokonuje okresowego spryskiwania plaż własnego składowiska odpadów poflotacyjnych. Utrzymywanie ww. składowiska odpadów - które obecnie obejmuje powierzchnię 1.394 ha i jest największym składowiskiem odpadów poflotacyjnych w Europie - związane jest z działalnością gospodarczą Spółki generującą uzyskiwanie przychodów (a w szczególności skomplikowanym procesem produkcyjnym powodującym powstawanie specyficznych odpadów poprodukcyjnych).

W roku 2004 Spółka poniosła szereg wydatków na nabycie/wybudowanie na terenie istniejącego lotniska następujących środków trwałych: oświetlenie nawigacyjne lotniska oraz jego terenu, ogrodzenie oraz infrastruktura zasilania w energię elektryczną (sieć kablowa, agregat prądotwórczy, stacja kontenerowa, transformator) - dalej środki trwałe, infrastruktura lotniska. Od wydatków poniesionych na nabycie ww. środków trwałych Spółka dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT. Przedmiotowa infrastruktura została wybudowana za zgodą i wiedzą Aeroklubu, jak również miasta, który to powiat w ramach zadań własnych zleca Aeroklubowi szkolenie młodzieży.

Powyższe wydatki poniesione zostały w związku:

* z nabyciem przez Spółkę w roku 2003 samolotu pasażerskiego wykorzystywanego w działalności Spółki, co w konsekwencji spowodowało konieczność dostosowania istniejącej infrastruktury do takiego stanu, który umożliwiałby start i lądowanie tego samolotu, bez względu na porę dnia czy nocy oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa,

* planowanym od roku 2000 przez Spółkę stworzeniem oddziału/podmiotu - spółka lotnicza (będącym również następstwem zakupu ww. samolotu, jak i planowanych dalszych zakupów samolotów), który dokonywałby sprzedaży usług przewozów lotniczych dla odbiorców zewnętrznych (przy czym realizacja tego projektu nie doszła do skutku, m.in. z uwagi na zmiany na rynku usług lotniczych czarterujących samoloty).

Stworzenie przez Wnioskodawcę ww. infrastruktury nawigacyjnej/zasilania w energię umożliwiło Spółce odbywanie przez śmigłowce również lotów nocnych.

Zarząd Spółki podjął obecnie decyzję o sprzedaży samolotu pasażerskiego, co spowoduje ograniczenie wykorzystania lotniska oraz jego infrastruktury. Jednocześnie w związku z powyższym Spółka zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania ww. środków trwałych na rzecz Starostwa Powiatowego lub Aeroklubu. Z uwagi jednakże na to, że zabezpieczenie plaż składowiska będzie nadal wykonywane przy pomocy śmigłowców, Spółka w celu korzystania z ww. infrastruktury lotniska zamierza zawrzeć ze Starostwem/Aeroklubem umowę o korzystanie z tej infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzasadnionym jest twierdzenie, że Spółka nie ma obowiązku opodatkowania VAT planowanego nieodpłatnego przekazania infrastruktury lotniska.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Ustawodawca w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT zrównał wymienione w tym przepisie nieodpłatnie dokonane czynności z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu VAT pod warunkiem, że:

* nieodpłatne przekazanie dotyczy towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia,

* nieodpłatne przekazanie dotyczy wydania towarów, które podatnik, w ujęciu ogólnym, przeznacza na cele inne niż prowadzona przez niego działalność,

* VAT naliczony od wydawanych nieodpłatnie towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu.

Łączne spełnienie tych warunków powoduje, że nieodpłatne przekazanie towarów jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki planowana czynność nieodpłatnego przekazania środków trwałych na rzecz Starostwa Powiatowego nie będzie objęta dyspozycją przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, co oznacza, że Spółka nie będzie obowiązana do obliczenia należnego podatku od towarów i usług w związku z przekazaniem tych środków trwałych. Gramatyczna (językowa) wykładnia przepisu, którego dotyczy zapytanie, wskazuje że przekazanie na cele inne niż prowadzona przez podatnika działalność powoduje potraktowanie nieodpłatnego przekazania towarów jako odpłatnej dostawy, co oznacza a contrario, że darowizna towaru, należącego do przedsiębiorstwa Spółki, przy nabyciu którego podatnik odliczył podatek VAT, a przeznaczona na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika, nie podlega opodatkowaniu VAT.

W ocenie Spółki planowane nieodpłatne przekazanie infrastruktury lotniska związane będzie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, gdyż czynność ta będzie miała wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Wydatki na nabycie infrastruktury lotniska zostały w roku 2004 poniesione w celu umożliwienia prawidłowego - zgodnie z jego celem - wykorzystywania samolotu pasażerskiego.

Podkreślić należy, że zgodnie ze Statutem Spółka działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych oraz ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.) i innych stosownych przepisów prawa. Z kolei przepis art. 3 k.s.h. stanowi, że przez umowę spółki handlowej wspólnicy albo akcjonariusze zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu przez wniesienie wkładów oraz, jeżeli umowa albo statut spółki tak stanowi, przez współdziałanie w inny określony sposób. Treść powyższych przepisów oraz przedmiot działalności Spółki wskazują, ze została ona powołana dla osiągnięcia zysku. W związku z tym Spółka prowadzi działalność gospodarczą w taki sposób aby zminimalizować koszty funkcjonowania i prowadzenia tej zarobkowej działalności. Nieodpłatne przekazanie środków trwałych będzie służyć właśnie temu celowi, co oznacza z kolei, że jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Spółka podkreśla, że środki trwałe - które planuje nieodpłatnie przekazać - będzie wykorzystywała w dalszym ciągu w ramach przyszłej odpłatnej umowy ze Starostwem, nie będzie jednak ponosiła nakładów na utrzymanie tej infrastruktury. Czynności bowiem wykonywane okresowo przez śmigłowce, należące do Spółki, są niezbędne w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności.

W związku z powyższym - w ocenie Spółki - planowane przekazanie infrastruktury lotniska jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str.1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT).

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie, uznać należy za opodatkowaną dostawę towarów, z wyjątkiem czynności wymienionych w art. 7 ust. 3 - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przy czym niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona powyżej analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że w roku 2004 Spółka poniosła szereg wydatków na nabycie/wybudowanie na terenie lotniska należącego do Aeroklubu następujących środków trwałych: oświetlenie nawigacyjne lotniska oraz jego terenu, ogrodzenie oraz infrastruktura zasilania w energię elektryczną (sieć kablowa, agregat prądotwórczy, stacja kontenerowa, transformator) - dalej środki trwałe, infrastruktura lotniska. Od wydatków poniesionych na nabycie ww. środków trwałych Spółka dokonała odliczenia podatku naliczonego VAT. Przedmiotowa infrastruktura została wybudowana za zgodą i wiedzą właściciela lotniska - Aeroklubu. Powyższe wydatki poniesione zostały w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością

Spółka zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania ww. środków trwałych na rzecz Starostwa Powiatowego lub Aeroklubu. Jednakże na podstawie umowy zawartej ze Starostwem/Aeroklubem nadal będzie wykorzystywać przedmiotową infrastrukturę na potrzeby wykonywanej działalności.

W przedmiotowej sprawie należy wskazać na regulacje prawa cywilnego dotyczące własności i praw majątkowych. Jak stanowi art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Przytoczony przepis łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit ("własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową"). Z art. 47 § 1 k.c. wynika, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy należy stwierdzić, że przekazanie przez Spółkę na rzecz Starostwa/Aeroklubu infrastruktury w postaci: oświetlenia nawigacyjnego lotniska oraz jego terenu, ogrodzenia oraz infrastruktury zasilania w energię elektryczną (sieć kablowa, agregat prądotwórczy, stacja kontenerowa, transformator), na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Jak wskazano wyżej czynność nieodpłatnego świadczenia usług podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatnie przekazanie na rzecz Starostwa/Aeroklubu infrastruktury lotniska pozostanie w ścisłym związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, hipoteza ww. przepisu nie zostanie wypełniona. Tak więc w analizowanym przypadku nieodpłatne przekazanie ww. infrastruktury nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania infrastruktury lotniska, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie prawne. Tut. Organ stwierdził bowiem, iż w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie infrastruktury lotniska stanowi świadczenie usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania infrastruktury lotniska. Wniosek w zakresie interpretacji prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl