ILPP1/443-594/11-6/MS - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT środków otrzymanych z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-594/11-6/MS Możliwość opodatkowania podatkiem VAT środków otrzymanych z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz o dokument, z którego wynika prawo osób podpisanych na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.). Nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Uzyskane przez środki finansowe pochodzą głównie ze składek członkowskich pielęgniarek i położnych zrzeszonych w Izbie oraz dotacji budżetowych. Dotacje z budżetu państwa otrzymywane są przez Izbę na podstawie art. 58 ww. ustawy o samorządzie.

Izba wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu na osoby sprawujące opiekę nad pacjentami, spowodowanego znaczną różnicą pomiędzy liczbą pielęgniarek nabywających prawo do emerytury a liczbą pielęgniarek opuszczających szkoły, a co za tym idzie zbliżającym się niedoborem personelu medycznego sprawującego opiekę, uruchomiła szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzoną w oparciu o ustawę o systemie oświaty, kształcącą w systemie zaocznym osoby pełnoletnie w zawodzie opiekun medyczny. Ukończenie szkoły przez ucznia potwierdza się świadectwem. Słuchacze szkoły po jej ukończeniu mogą przystąpić do egzaminu państwowego w zawodzie: opiekun medyczny. Szkoła finansowana jest ze środków budżetu samorządu terytorialnego w ramach dotacji na jednego ucznia. Wnioskodawca za naukę w szkole nie pobiera od uczniów żadnych opłat.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż środki otrzymywane z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia zawodu opiekun medyczny, nie mają wpływu na cenę (kwotę należną) przy dostawie towarów lub świadczeniu usług przez Wnioskodawcę, bowiem nie pobiera ona od uczniów żadnych opłat (tzw. czesnego). Środki z budżetu terytorialnego przelewane są na odrębne konto bankowe przeznaczone dla szkoły i są rozliczane w systemie miesięcznym. Wysokość przelewanych środków z ww. budżetu stanowi iloczyn liczby uczniów oraz kwoty dotacji na jednego ucznia ustalonego uchwałą Rady Miasta...Środki te nie mogą być i nie są przeznaczone na inny cel niż wynagrodzenia za pracę i pochodne wynagrodzeń osób zatrudnionych w szkole, zakup wyposażenia, książek, pomocy dydaktycznych dla szkoły oraz wynajmu pomieszczeń do prowadzenia zajęć. Środki otrzymywane z budżetu samorządu terytorialnego pokrywają w całości koszty nauki uczniów w zawodzie opiekun medyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki otrzymywane przez Wnioskodawcę z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywana dotacja z budżetu samorządu terytorialnego na prowadzenie Szkoły Opiekunów Medycznych nie ma wpływu na wartość świadczonych usług, bowiem od uczniów szkoły nie są pobierane żadne opłaty a więc zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, dotacja ta nie podnosi ceny za usługę.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), usługa świadczona przez jednostkę systemu oświaty w postaci szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Informuje się, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r., mocą ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), powołany wyżej przepis brzmi następująco: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku."

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Podkreślenia wymaga, iż dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zainteresowany, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu na osoby sprawujące opiekę nad pacjentami, spowodowanego znaczną różnicą pomiędzy liczbą pielęgniarek nabywających prawo do emerytury a liczbą pielęgniarek opuszczających szkoły, uruchomiła szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzoną w oparciu o ustawę o systemie oświaty, kształcącą w systemie zaocznym osoby pełnoletnie w zawodzie opiekun medyczny. Wnioskodawca ukończenie szkoły przez ucznia potwierdza świadectwem. Słuchacze szkoły po jej ukończeniu mogą przystąpić do egzaminu państwowego w zawodzie: opiekun medyczny. Szkoła finansowana jest ze środków budżetu samorządu terytorialnego w ramach dotacji na jednego ucznia. Izba za naukę w szkole nie pobiera od uczniów żadnych opłat. Środki otrzymywane z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia zawodu opiekun medyczny, nie mają wpływu na cenę (kwotę należną) przy dostawie towarów lub świadczeniu usług przez Wnioskodawcę, bowiem nie pobiera ona od uczniów żadnych opłat (tzw. czesnego). Środki z budżetu terytorialnego przelewane są na odrębne konto bankowe przeznaczone dla szkoły i są rozliczane w systemie miesięcznym. Wysokość przelewanych środków z ww. budżetu stanowi iloczyn liczby uczniów oraz kwoty dotacji na jednego ucznia ustalonego uchwałą Rady Miasta. Środki te nie mogą być i nie są przeznaczone na inny cel niż wynagrodzenia za pracę i pochodne wynagrodzeń osób zatrudnionych w szkole, zakup wyposażenia, książek, pomocy dydaktycznych dla szkoły oraz wynajmu pomieszczeń do prowadzenia zajęć. Środki otrzymywane z budżetu samorządu terytorialnego pokrywają w całości koszty nauki uczniów w zawodzie opiekun medyczny.

Biorąc pod uwagę powyżej przedstawiony stan sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że środki otrzymywane z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał bowiem Zainteresowany, przedmiotowa dotacja nie ma wpływu na cenę (kwotę należną) przy świadczeniu usług przez Wnioskodawcę i przeznaczona jest na pokrycie kosztów nauki uczniów w zawodzie opiekun medyczny.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania środków otrzymanych z budżetu samorządu terytorialnego w postaci dotacji na ucznia. Natomiast, w odrębnych interpretacjach z dnia 13 lipca 2011 r. zostały rozstrzygnięte kwestie dotyczące stanów faktycznych w zakresie:

* opodatkowania środków otrzymanych z budżetu państwa na prowadzenie rejestrów, stwierdzanie prawa wykonywania zawodu, nr ILPP1/443-594/11-4/MS,

* opodatkowania opłat za wpisy do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych oraz rejestru indywidualnych i grupowych praktyk pielęgniarek i położnych, nr ILPP1/443-594/11-5/MS,

* zwolnienia od podatku szkoleń specjalizacyjnych dla pielęgniarek i położnych, nr ILPP1/443-594/11-7/MS,

* zwolnienia od podatku kursów kwalifikacyjnych, specjalistycznych i dokształcających dla pielęgniarek i położnych, nr ILPP1/443-594/11-8/MS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl