ILPP1/443-573/11-6/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-573/11-6/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) dotyczącym prośby o przyspieszenie rozpoznania wniosku oraz pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka została założona w 1996 r. Od początku swojej działalności klinika świadczy usługi medyczne w zakresie:

1.

Stomatologii (stomatologii zachowawczej, chirurgii stomatologicznej, periodontologii, protetyki stomatologicznej).

2.

Protetyki i implantologii (protetyka na implantach, nadbudowy pełnoceramiczne, belki, korony, mosty ceramiczne, korony pełnoceramiczne, licówki porcelanowe, protezy szkieletowe, protezy całkowite i częściowe oraz naprawy protez).

3.

Ortodoncji (udzielanie konsultacji ortodontycznych, leczenie wad zgryzu aparatami stałymi, aparatami ruchomymi, jedno i dwu szczękowymi, wykonywanie protez dziecięcych, częściowych i całkowitych, korekcyjne szlifowanie zębów, naprawa aparatów ortodontycznych oraz analiza pantomografów i telerentgenogramów).

4.

Rehabilitacji (przeprowadzanie zabiegów z medycyny fizykalnej obejmujących elektroterapię, ultradźwięki, terapie skojarzone, laseroterapię, magnetoterapię, krioterapię miejscową, masaż. Dodatkowo w ofercie znajdują się zabiegi kinezyterapii, które obejmują: ćwiczenia indywidualne z udziałem terapeuty, ćwiczenia w UGUL-u - ćwiczenia wykonywane w warunkach odciążenia).

5.

Ortopedii (leczenie pacjentów po urazach i z chorobami narządów ruchu. W poradni mieści się gabinet zabiegowy i gipsownia).

6.

Diagnostyki laboratoryjnej (laboratorium analiz lekarskich) i obrazowej (pracownia diagnostyki USG oraz pracownika diagnostyki RTG).

Zakład jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej prowadząca działalność w zakresie ochrony zdrowia, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jest przedmiotowo zwolniona od podatku VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał zaświadczenie, iż Spółka nie figuruje w ewidencji podatników VAT.

Spółka ubiega się o dofinansowanie inwestycji PKD, którego dotyczy projekt to 86.23.Z Praktyka lekarska dentystyczna.

Inwestycja polega na zakupie linii technologicznej do wytwarzania prac protetycznych. Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Dofinansowanie inwestycji będzie stanowić 70% całkowitych wydatków kwalifikowanych. W związku z faktem, iż Spółka jak wspomniano wyżej ze względu na przedmiot działalności jest ustawowo zwolniona od podatku VAT, podatek ten potraktowano w projekcie jako wydatek kwalifikowany, ponieważ nie posiada ona prawnej możliwości jego odzyskania. Podatek VAT, który wystąpi w związku z zakupem linii technologicznej zostanie zrefundowany ze środków Unii Europejskiej zgodnie z informacją podaną powyżej.

W uzupełnieniu z dnia 7 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż linia technologiczna zakupiona w ramach projektu będzie służyła do wytwarzania prac protetycznych, które następnie będą w ramach usługi implantologiczno-protetycznej wstawiane pacjentom. W związku z tym, nie przewiduje się sprzedaży prac protetycznych jako samodzielnych produktów podmiotom zewnętrznym. Prace protetyczne wytworzone za pomocą linii technologicznej są elementem usługi implantologiczno-protetycznej świadczonej przez Spółkę. Usługi, o których mowa to działalność medyczna w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, która jest zwolniona przedmiotowo od podatku VAT.

Linia technologiczna zakupiona w ramach projektu nie będzie udostępniana innym podmiotom. Wynika to z warunków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, które wykluczają możliwość udostępnienia odpłatnie lub nieodpłatnie przedmiotu projektu innym podmiotom. W związku z tym, udostępnienie, o którym mowa w treści pisma jest wykluczone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca słusznie zinterpretował zapisy ustawy o podatku od towarów i usług i ze względu na przedmiot działalności nie ma on prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem. Czy istnieją podstawy prawne mogące świadczyć o prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z informacją przedstawioną w powyższych punktach oraz zapisami wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem. W związku z tym, uznanie podatku VAT za wydatek kwalifikowany w ramach projektu jest prawidłowe i zgodne z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podatnikami - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz nie podlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka ubiega się o dofinansowanie inwestycji. Inwestycja polega na zakupie linii technologicznej do wytwarzania prac protetycznych. Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Dofinansowanie inwestycji będzie stanowić 70% całkowitych wydatków kwalifikowanych. W związku z faktem, iż Spółka jest ustawowo zwolniona od podatku VAT, podatek ten potraktowano w projekcie jako wydatek kwalifikowany ponieważ nie posiada ona prawnej możliwości jego odzyskania. Podatek VAT, który wystąpi w związku z zakupem linii technologicznej zostanie zrefundowany ze środków Unii Europejskiej. Prace protetyczne wytworzone za pomocą linii technologicznej są elementem usługi implantologiczno-protetycznej świadczonej przez Wnioskodawcę. Usługi, o których mowa to działalność medyczna w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, które są zwolnione przedmiotowo od podatku VAT. Linia technologiczna zakupiona w ramach projektu nie będzie udostępniana innym podmiotom.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Ponadto, ze złożonego wniosku wynika, iż zakupione towary i usługi w całości wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach projektu. Zainteresowany nie jest bowiem zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawidłowości stosowania dla wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności zwolnienia od podatku.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl